Virgin Galactic разработва проект за най-бързия свръхзвуков пътнически самолет
Компанията Virgin Galactic на Ричард Брансън представи проект на пътнически свръхзвуков самолет, който ще лети със скорост до 3 М (число на Мах) или три пъти скоростта на звука. Той ще бъде проектиран да превозва от 9 до 19 пътника. Компанията също така обяви за подписването на необвързващ меморандум за намерения с компанията Rolls-Royce, която ще се ангажира с разработването и производството на двигатели за самолета.
Virgin Galactic е известна преди всичко със своите космически полети за туристи. Тя е разработила за тази цел комплекс от космическия кораб VSS Unity ( клас SpaceShipTwo) и самолет-носител White Knight Two. Самолетът ще издига космическата совалка с пътниците на височина до 15 километра, където двата летателни обекта ще се разделят и совалката с помощта на собствени двигатели ще се ускорява и издига почти до границата на космоса (смята се, че тя е 60 мили или 96 километра) . Летателният апарат е извършил вече няколко свръхзвукови полета ( в единия от тях с астронавти на борда , той се е ускорил до 3М) и в момента тече окончателната процедура за получаване на лицензия от Federal Aviation Administration (FAA) на САЩ.
Въпреки кризата в обичайния въздушен транспорт, предизвикана от Covid-19, с която се сблъсква друга компания на Ричард Брансън Virgin Atlantic , oсвен тези полети, в плановете на Virgin Galactic е залегнала перспективата за извършване на свръхзвукови пътнически полети. В началото на тази седмица компанията публично обяви своите намерения за създаването на свръхзвуков пътнически самолет.
Преди няколко години Virgin Galactic започна да си партнира с американската компания Boom Supersonic, която работи над създаването на свръхзвуковия самолет Overture, в който ще се превозват няколко десетки пътника с крайцерска скорост от 2,2 числа на Мах.
През май Virgin Galactic обяви за намеренията си да започне разработването на собствен свръхзвуков самолет заедно с НАСА. Сега тя представи своя проект, който е преминал първоначално рецензиране от инженерите на агенцията и специалистите по иновативни технологии към FAA.
Самолетът ще има крило с делтовидна форма, а също така голям стабилизатор в опашката на самолета. Под крилото ще са разположени два въздухосборника за двигателите. Компанията обяви, че е подписала меморандум за намерения с британската Rolls-Royce за проектиране и производство на двигатели за своя самолет. Любопитен е факта, че дни по-рано за подобно партньорство с Rolls-Royce, съобщиха и от Boom Supersonic. В миналото британският концерн беше доставчик на двигатели за първия свръхзвуков пътнически самолет – френския Конкорд.
Главните разлики в двата проекта са, че от Virgin Galactic планират превозването на по-малко пътници (9-19) пътника, но с по-голяма скорост – до 3 Маха. Полетите ще се извършват на височина повече от 18 000 метра. От компанията отбелязват, че самолетът ще разполага със салон, адаптиран към нуждите и желанията на клиентите.
Проектът е още в много ранен етап и е преминал единствено първоначалната оценка за осъществимост. Сега започва същинската част над проекта с подробното разработване на конструкцията и избор на подходящи технически решения и материали, като някои от тях са много съществени за свръхзвуковите самолети – топлоизолираност, ниво на шум, икономичност и други.
Интересно е, че освен Boom Supersonic и Virgin Galactic, още един стартап – Aerion Supersonic, разработва свой проект за свръхзвуков пътнически самолет, а НАСА също работи над прототипа си за такъв – X-Plane. Но всички тези свръхзвукови пътнически проекти може да се сблъскат с необичайна конкуренция в сегмента за свръхбързите пътувания. SpaceX на Илон Мъск планира да използва втората степен на свръхтежкия си космически кораб Starship, която да лети между площадки, разположени в морета или океани, близо до големи мегаполиси, а оттам пътниците да се превозват до дестинацията с помощта на вакуумните влакове Hyperloop.