Да летим със скорост 2000км/ч ще е страхотно, но авиацията има други планове
През 2045 г. сигурно ще се возим на електромобили, лекарите с помощта на генно инженерство ще лекуват слепота, но самолетите ни ще летят със същата скорост.
Свръхзвуковите комерсиални полети престанаха да бъдат реалност, когато „Конкорд” прекрати да фунционира. „Идеята се провали. Това беше технологическо чудо, но изискваше прекалено много средства”. – спомня си Боб ван дер Линден, председател на Националния музей по въздухоплаване и астронавтика.
И въпреки че има няколко амбициозни старапа като Boom Technology и Aerion Supersonic, които вероятно успешно ще възкресят частните свръхзвукови бизнесджети, обикновените комерсиални полети едва ли ще се изменят в близките двадесет години. Днешната авиационна парадигма работи, защото е печеливша и безопасна.

Източник”pixabay
„ От началото на 60-те години на миналия век скоростта на сaмолетите практически не се е изменила”- твърди ван дер Линден и добавя, че не вижда никаква причина това да стане и в бъдеще.
А освен това, самолетите ще изглеждат същите.
„ За полет на фантазията няма такова голямо пространство. На нас са ни нужни крила и продълговат фюзелаж”. – обяснява Рио Амано, професор по аеродинамика в Университета на Уисконсин-Милуоки. Но едно нещо точно ще се измени.
„ Самолетите ще станат по-ефективни” – смята ван дер Линден.
Те ще изгарят по-малко гориво, което ще доведе до по-големи печалби. Това вече става. Някои от новите самолети, такива като Boeing 787 и Aerbus 380, се сглобяват от по-леки материали и затова консумират по-малко гориво.
Свръхзвуковите мечти
Свръхзвуковите самолети действително съкращават времената за полет и като технологии са напълно реални. Но има няколко препятствия. Традиционните самолети може и да са по-бавни, но носят печалба. Свръхзвуковите полети изискват значително повече гориво, което води до високи цени на самолетния превоз. Като цяло, търсенето на услугите на Конкорд беше много ниско. Билетите струваха твърде скъпо – примерно пет пъти по-скъпо от обичайните полети, например с Boing 747.
Ако все пак свръхзвуковите самолети се върнат на небето, те ще бъдат значително по-малки и ще разчитат на богати клиенти.
Представителят на Boom Technology заявява, че те проектират самолет , „който ще може да носи печалба, а билетите му ще струват толкова, колкото и билетите в бизнес-класата на нормалните авиолайнери”. Той ще е предназначен за трансатлантически полети. За ориентир цената на бизнес-класата от Ню-Йорк до Лондон варира между 3000 долара и 8000 долара.

Но освен, че тези амбициозни стартапи се нуждаят от милиарди долари финансиране, те трябва да докажат на Федералното управление по гражданска авиация на САЩ , че полетите на свръхзвукови им самолети ще са безопасни.
Освен финансовите препятствия има и еколкогични такива. Съгласно доклада на International Council on Clean Transportation,( ICCT ) , към 2035 година парк от 2000 свръхзвукови самолета ще изхвърля огромно количество въглероден диоксид в атмосферата. Това би трябвало да притеснява авиокомпаниите, защото се очаква все по-голямо затягане на нормите за емисии, влияещи на околната среда и изменението на климата. „ Всички се притесняват какви екологични разпоредби ще трябва да спазват” казва Дан Рутерфорд, програмен директор за воден и авиационен транспорт в ICCT.
Към тези недостатъци трябва да прибавим още един –шумът.
Свръхзвуковият гръм
Конгресът на САЩ забрани полетите на свръхзвукови самолети над суша през 1970 година и то с основателни причини. Такива самолети издават гръмоподобен шум, когато изтласкват въздуха и създават мощни ударни вълни, част от които достигат до земята. По тази причина свръхзвуковите самолети могат да летят само през океана, което им пречи да се конкурират с обичайните самолети.
Затова стартапът Aerion Supersonic планира да лети над земята със скорост малко по-малка от скоростта на звука ( 0,95 Маха) за да не създава звукови удари. Но те все пак имат свръхзвукови амбиции. Компанията има намерение да създаде самолет, който ще лети със скорост 1 500 км/ч ( или 1,2 Маха ) и чиито удари ще се разсейват преди да достигат до земната повърхност.

И въпреки че полетите над сушата са забранени за самолетите на Boom, Aerion и други, Федералното управление по гражданска авиация може да приоткрие вратата за внедряване на нови технологии в бъдеще. По всяка вероятност това няма да стане скоро.
За радост на стартапите в 2018 година NASA започна работа над прототип на свръхзвуков самолет X-Plane. Проектът е със стойност 247 милиона долара и се планира да започне не по-рано от 2021 г. Тогава 94-футовия прототип ще политне над американските квартали и урнбанизирани зони. Дали ще успеят конструкторите чрез иновативния дизайн да намалят шума до безопасни за здравето граници в момента може само да се гадае.

Много вероятно е NASA да постигне целите си. Над проекта работи голяма група експерти в областта на авиацията и те имат интригуващи футуристични идеи – например, изменение външния вид на самолета за да намалят звуковите вълни. В такъв случай експерименталният самолет на NASA не би трябвало да безпокои гражданите с шум и сътресения.
Зад пределите на скоростта
Въпреки че скоростта на полетите за болшинството от пътниците ще си остане същата, това не означава, че въздушният транспорт ще остане като сегашния. Летящи таксита могат да станат реалност до десет години. Също така, авиационната промишленост е заинтересована от напълно електрически комерсиални самолети, но по всяка вероятност това ще са иновации, които няма променят цялостната картина на въздушния транспорт.
«Свръхзвуковите полети са поразителни»-разказва ван дер Линден, на който му е провървяло да лети на Конкорд. « Ти летиш по-бързо отколкото се върти Земята»- добавя той.
Но в тази игра побеждават парите. Нашите надеждни , дълговечни самолети ще бъдат заменени след десетилетия и десетилетия обслужване – все по-леки и ефективни, но не и по-бързи.