fbpx
Наука и технологииТехнологии

SpaceX иска да използва Starship за пътнически транспорт на Земята

Ръководителят на SpaceX Илон Мъск съобщи, че неговата компания обмисля идеята за използване на разработвания космически апарат Starship в качеството му на суборбитален хиперзвуков летателен апарат за превозване на пътници между различни градове на планетата.

Съгласно обновената концепция , огласена от Мъск във Twitter , Starship , космическия кораб, представляващ втората степен на свръхтежката ракета Super Heavy , ще може самостоятелно да излита и да каца без първата степен. Такъв подход, по мнението на Мъск, значително ще опрости концепцията и ще намали себестойността на такива полети.

Последните няколко години SpaceX води разработката на свръхтежка ракета-носител. В самото начало тя носеше името Big Falcon Rocket (BFR), no през ноември Елон Мъск преименува двете степени, съответно на Starship и Super Heavy. Съгласно текущата концепция ще бъде създадена многоразова ракета-носител с възможност за кацане на двете степени след доставянето на хора или товар на околоземна орбита, а също така при мисии за колонизацията на Марс и Луната.

Как да стигнем до всяка точка на Земята за един час?

Още през 2017 година SpaceX съобщи идеята за използване на двустепенната версия на ракетата-носител в качеството и на суборбитален транспорт, който ще позволява прелитане на хора до всяка точка на планетата само за 30-60 минути. Предполагаше се , че ракетата отначало ще излита по обичайния начин. След това след разделянето на степените, първата трябва да се приземи на космодрума или морска платформа, а втората, в която ще бъдат пътниците ще се насочва към морската платформа на другия град и там ще кацне. За предвижване на пътниците от морската платформа за кацане и града-цел на пътуването се предлагаше използването на високо скоростен транспорт.
Като цяло, тази концепция на пръв поглед изглеждаше работоспособна, но в нея имаше ред неизяснени технически и практически въпроси. За щастие, с развитието на проекта за свръхтежката ракета-носител BFR, който в последните 18 месеца значително се промени, то и концепцията за хиперзвуков суборбитален пътнически транспорт претърпя промени.

Визуализация на първоначалната концепция на SpaceX

Мъск отговори, че добавянето на още два или четири двигателя Rabtop към Starship ще позволи използването на тази степен за суборбитални полети на разстояние около 10 000 километра при скорост 20 Маха (6,9 километра в секунда или почти 25 000 километра в час). Това несъмнено е повече от прогнозата „за по-малко от час до всяка точка на планетата”, но без съмнение е много бързо. Например, такъв полет между Ню-Йорк и Лондон ще отнема около 20 минути. Около 40 минути ще са необходими за прелитането между Лос Анджелис и Токио.
Съкращаването на дистанцията на полета, несъмнено ще ограничи потенциалната полза и универсалност на този транспорт. Но на пазара на свръхбързите транспортирания съществуват ниши, където такъв транспорт ще може да се използва.

Един от основните проблеми на SpaceX освен самите полети ще бъде времето, което ще бъде нужно на пътниците да стигат от града до космодрума и обратно.

Важно е да се отбележи, че системата, предлагана от Space X e възможно да се конкурира , със свръхзвукови самолети. Такива проекти активно се разработват от няколко компании . Наскоро ви запознахме с проектите за свръхзвукови пътнически самолети на Aerion Supersonic и Boom Technology , а също така с концептуалния проект на NASA X-Plane и проблемите, с които те се сблъскват.

По думите на управляващия директор на SpaceX Гуин Шотуел (Gwynne Shotwell) има вероятност компанията да може да предлага услугата суборбитален хиперзвуков пътнически транспорт през 2025 година.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x