fbpx

4 „безобидни” навика, които влошават когнитивните ни функции

Много хора внимателно планират своя работен ден, но свободното си време прекарват изключително непродуктивно. Като цяло по-голямата част от него могат да заемат „безобидни” навици, за които даже не се замисляме, че са се  превърнали в наше ежедневие Отчасти това е следствие на все по-размитите граници между работа и дом, а отчасти, че задачите, които отнемат време в личния ни живот, са трудни за количествено определяне и отчитане.

Но тези „безобидни” навици, освен че изискват много време и внимание, са съпроводени с изразходване на много мозъчна и емоционална енергия, което само по себе си е безполезно използване на полезен ресурс и изтощаване на мозъка ни.

Ето четири от основните навици, които според невроученът Тара Суарт влияят негативно на когнитивните способности на човек и какво тя ни съветва да правим за да ги преодоляваме.

Проверка на новините
Източник: Gerd Altmann / Pixabay

Повечето хора искат да знаят какво става по света. По-рано затова е било достатъчно да се дочакат вечерните новини или сутрешния вестник. Сега благодарение на смартфоните ние имаме постоянен достъп до текущите новини във всеки един момент. И това от своя страна се е трансформирало в навик постоянно да проверяваме новините и да се стараем да бъдем в течение на последните събития. Много хора вече осъзнават, че е по-добре да се ограничава използването на социалните мрежи. Някои изключват известията, отказват се от някои приложения и определят специално време за четене на текущите постове.

Но да се ограничиш от новинарските сайтове е много по-трудно. Анкета на Asurion през 2018 година е показала, че хората проверяват телефона си всеки 12 минути. При това вие си губите не само времето.

Много невроучени препоръчват да не се четат постоянно новини, защото негативните усещания, които те носят и невъзможността да се повлияе на случващото се по какъвто и да било начин, може да предизвика отчаяние и безсилие. Това състояние изсмуква вашата концентрация и сили. Анкета на Американската психологична асоциация показала, че новините предизвикват стрес в 56% от хората. Разбира се, не всеки може напълно да се откаже от четенето на новини. Но поне трябва да се постараете да въведете някакви ограничения. Например, премахнете приложенията с новини, които ви се иска постоянно да включвате.

Нездравословното сравняване с другите
Източник: Rayn Mcguire / Pixabay

Този навик е стар като света. А с появата на социалните мрежи в нас възникват още повече поводи за сравнение. Да се сравнява с околните е заложено в човешката природа. Това е остатък от първобитно-общинния строй, когато от осъзнаването на своето място в йерархията на племето е зависело оцеляването.

Сега такова сравняване само спира нашия прогрес. Това се случва не само, когато се сравнявате с тези, на които завиждате, но и с тези, които са по-малко успешни от вас. Двата вида сравнения могат отрицателно да повлияят на вашите когнитивни способности. Сравнението с неудачниците предизвиква неувереност и желание да се рискува за потвърждаване на своя статут. Сравнението, с тези, които са постигнали повече, провокира занижена самооценка и завист.

За да се избавите от навика да се сравнявате с когото и да било, е нужно да си подредите своята лента с новини в социалните мрежи. Премахнете оттам тези, които предизвикват завист във вас.

Ако вие постоянно се сравнявате с някой от реалния живот, то следва да погледнете на този човек от друг ракурс. Помислете за неговите лични качества, за слабостите му и за общото между вас. Така вашата завист ще се смени със съпреживяване.

Ядене от стрес
Източник: DrawnByShaun / Pixabay

Обикновено, когато говорим за „ядене от стрес” ние си представяме човек, който омита цяла кутия със сладолед. Всъщност хората „ядат” не само от стрес, но и от скука и тревожност. Похапването ни успокоява.

Как да променим този навик, който е тясно свързан с нашите емоции? За начало трябва да проследите кога се опитвате да  „похапнете” заради проблем. Опитайте се да отбелязвате това в дневник или в телефона си всеки път, когато забелязвате, че искате да похапнете без видима причина. Има ли закономерност във вашето поведение? Чувствате ли желание нещо да похапнете, когато ви е скучно, разстроен сте или сте ядосан? Когато откриете причината  за вашето желание, научете се да го възпирате.

Не трябва да се забравя, че вредната храна предизвиква привикване. Употребата на храна, богата на сахар и мазнини, ви кара да искате да похапнете още от тези продукти. А това не носи полза за вашия мозък, а напротив. Затова следете във вашето хранене да присъстват храни, които не само ще ви помогнат да почувствате насита, но ще подобрят вашите умствени способности.

Многозадачност
Източник: Mohamed Hassan / Pixabay

Когато имате стотина задължения, ви се струва, че многозадачността е необходимо зло. Но изследване показва, че тя влияе негативно на работата на мозъка. Всеки път, когато се опитваме да изпълняваме едновременно несвързани между себе си задачи, ние изтощаваме своя мозък и изразходваме много енергия за превключване между задачите.

За да се отучите да се занимавате с няколко неща едновременно, трябва да разграничите, какво и кога ще правите. Отделете за изпълнението на една задача достатъчно време и се избавете от всичко, което може да ви отвлича.

Тези навици може да ви изглеждат безобидни. Но ако вие твърде често им се подавате, те определено ще повлияят на вашите когнитивни способности. Така че следващия път, когато вие се уловите на един от тези навици, попитайте себе си, не можете ли да го смените с по –полезен. Повярвайте, вашият мозък ще ви е много благодарен, че сте направили това за него!

Източник

Коментари

avatar
Inline