Летящо такси на водородно гориво ще покрива разстояния до 600км.
Компанията Alaka’I Technologies разсекрети проекта си за аеротакси с вертикално излитане и кацане. То ще работи на водородно гориво и ще може да прелита дистанция до 600 км. Ще има възможност за продължителност на полета до 4 часа и ще може да приема на борда си до пет човека.
Дистанцията, която ще може да покрива летателния апарат на Alaka’I Technologies е доста по-голяма от аналогични модели, работещи на акумулаторни батерии. Това е благодарение на водородните горивни клетки. Водородът все още е спорно гориво за автомобилите, но водородните елементи във авиацията лесно изпреварват в конкурентната борба традиционните литиеви батерии, които имат ниска енергийна плътност. Това рязко снижава възможното разстояние, което може да покрие такъв летателен апарат. Двигателят на водородно гориво е почти десет пъти по производителен и бързо може да бъде зареден с гориво. Въпреки че организацията за зареждане изисква транспортна и складова инфраструктура, този проблем е по-лесно решим в централизирания модел на авиационния отрасъл, отколкото при автомобилния транспорт.
Компанията Alaka’I Technologies от Масачузетс е работила върху своя проект за водородно такси в продължение на четири години. Компанията има инвеститор, който поддържа проекта. След всички стадии на проектиране, е създаден прототип, който беше демонстриран в Калифорния. В момента вървят процедурите по сертификация във Федералното управление по авиация. Планираният срок за започване на серийно производство е края на 2020 година.
Външно Skai изглежда доста стандартно. Шествинтов мултикоптер с достатъчно големи винтове. Дизайнът е на студио Desighworks, което е иновационно подразделение в състава на корпорацията BMW. На летателния апарат няма съосни винтове, двуконтурен двигател, крила и тласкащ винт. Skai работи като обикновен дрон,на който му е нужна постоянна тяга за поддържане баланса във въздуха.
Skai, поне на първо време няма да е безпилотен апарат и заедно с пилота в него ще могат да летят общо пет човека. В бъдеще компанията планира да довери управлението на компютър и така да има пет пътнически места.
Наличието на шест винта вместо четири дава допълнителна надеждност на апарата в случай на аварийна ситуация. Ако два винта излязат от строя, то Skai може да продължи нормалния си полет. Ако аварират всички винтове сработва системата на планерния парашут. Тази система за безопасност засега е слабото място на апарата, тъй като и на най-бързия изстрелващ се парашут му е нужно време и запас от височина за разтваряне. Компанията в момента не коментира как ще реши проблема с „мъртвата зона”, тоест височината, от която аеротаксито нито ще може да кацне безопасно самостоятелно, нито ще може да се омекоти падането с парашут.
Накрая трябва да отбележим, че отчитайки разстоянието , което ще покрива Alakai`Skai, то ще го направи изключително конкурентен, особено на по-дълги разстояния, в сравнение с работещите летателни апарати на акумулаторни батерии, и като цяло в бъдеще да се превърне в печеливш и конкурентоспособен играч на оформящия се пазар на въздушните таксита.
Преди време ви запознахме с още два проекта в тази насока – проектът Vahana в Силиконовата долина на Aerbus и немския стартап Lilian Jet, които също имат прототипи в напреднал етап.