Ръководителите на най-големите IT-компании за образованието, бъдещия трудов пазар и уменията, които ще са полезни в бъдеще
Какво казват ръководителите на най-големите IT-компании за образованието и бъдещия трудов пазар, и какви съвети дават те на студентите за бъдещата им професионална реализация в условията на новата цифрова епоха.
Тим Кук, главен изпълнителен директор на Apple. Завършил бакалавър в Университета Обърн,Алабама и получил диплом за MBA в Бизнес училището Фукуа към Университета Дюк .
„Ние никога не сме мислили, че трябва да имаш висше образование за да преуспееш. Ние винаги се стараехме да мислим по-широко. Миналата година примерно половината от нашите служители нямаха диплом за четиригодишно висше образование. Ние се гордеем с това и искаме да продължим по-нататък. За тази цел ние разгледахме несъответствията между навиците получени във висшите учебни заведения и навиците, които ще бъдат нужни за в бъдеще на нас и на много други отрасли. Стигнахме до извода, че програмирането е ключовия навик. И ние сме дълбоко убедени, че в САЩ всяко дете трябва да премине задължително обучение по програмиране в училище и да стане до известна степен експерт в това.”
Джини Ромети, председател на Съвета на директорите, президент и генерален директор на IBM. Завършила Колежа по инженерство и приложни науки Робърт Маккормик към Северозападния университет, Илинойс.
„ С появата на новите технологии възниква голям проблем. Значителна част от обществото не очаква нищо добро от пазара на труда. Някои даже се чувстват лишени от правата си. Държавата не може да реши този проблем сама. Ние (компаниите) използваме технологии, получаваме изгода от това и затова имаме сериозни задължения към обществото.
Изкуственият интелект ще промени 100% от работните места в близките 5-10 години. За да се подготвим към смяната на парадигмата, компаниите трябва да се фокусират върху три неща: преподготовка на специалистите, наемането на служители, които не е задължително да имат диплом за висше образование и преосмислянето на това как служителите трябва да съответстват на новите професии.”
Илон Мъск съосновател на PayPal, основател на SpaceX, главен изпълнителен директор на Tesla. Завършил бакалавър в Пенсилванския университет. Постъпил в Стандфордския университет, но прекъснал обучението си там.
„Аз мисля, че в много предмети, които днес се изучават в училищата, няма никакъв смисъл, защото те няма да са нужни в бъдещето. И децата не разбират, защо да ходят на училище. Образованието трябва да съответства в по-голяма степен на способностите и талантите на децата. Важно е децата да се учат да решават проблеми.”
Бил Гейтс, един от основателите на Microsoft.През 1973 година постъпил в Харвард, но след две години прекъснал обучението си. През 2007 година администрацията на Харвардския университет му връчила университетски диплом и го удостоила с почетна докторска степен.
„Ако аз днес започвах своята кариера и исках да отида там, където мога да променя света, бих се насочил в три области. Първата е изкуствения интелект. Ние само започнахме да разбираме как той ще може да променя живота на хората, за да стане той по-продуктивен и по-креативен. Втората област е енергията. Правейки я по-чиста и достъпна, ние ще можем да се борим с бедността и промяната на климата. Третата област са науките, свързани с биологията, които дават възможност на хората да живеят по-дълго и щастливо. Но има неща, които не са по-маловажни от кариерата. Аз открих и се научих да ценя човешките таланти. Колкото по-рано разбереш това, толкова по-богат ще бъде живота ти. Технологиите позволяват да се погледне на проблемите по начин, по който ние с приятелите ми не можехме. Освен това технологиите дават възможност да помагаме на другите и да се борим с несправедливостта”.
Шерил Сандберг, главен оперативен директор на Facebook. Завършила бакалавър в Харвард и получила диплом за MBA в Харвардското бизнес-училище.
„Способността да се учи е най-важното качество, което може да характеризира лидера. Молете за обратна връзка и адекватно я възприемайте. Даже ако заемате ръководни позиции, важно е да се вслушвате в обратната информация и да я използвате, за да достигнете повече. Кариерата не е стълба, а по скоро джунгла. Вие трябва да имате две цели едновременно: дългосрочна мечта и краткосрочен план. Поставете си лични цели за това какво искате да направите в бъдеще и какво искате да научите в следващите година и половина. Задайте си въпроса от какво ви е страх и какво искате да направите за да станете по-добър, и се заемете с това.”
Лари Пейдж , разработчик и съосновател на Google. Получил степен бакалавър в Мичиганския университет, а също така магистър по информатика в Стандфорд.
„Аз вярвам, че живеем във времена на изобилие. Затова твърдението, че за удовлетворяване на своите потребности човек трябва отчаяно да работи, не е съвсем истина. Проблемът е в това, че ние не осъзнаваме това.
Има още един проблем и той е социален. Човек е нещастен, когато няма какво да прави. Затова ние трябва да даваме на хората работа. Но днес между броя на специалистите, които искат да работят и които действително са нужни на пазара, няма съответствие. Съкращаването на работната седмица може да реши проблема с безработицата. Компаниите могат да наемат за едно работно място двама човека на непълен работен ден. По този начин младите хора ще могат да работят на непълен работен ден, вместо въобще да не работят.”
Мариса Майер, бивш президент и главен изпълнителен директор на Yahoo!. Завършила бакалавър в Стандфорд.
„Изборът на компания до голяма степен не е въпрос на вашето бъдещо възнаграждение, а на вашето бъдещо обучение, на вашето движение към бъдещето. Ако пред вас стои дилемата къде да работите – в голяма технологична компания или в малък стартап, аз бих ви посъветвала да се концентрирате върху това какво можете да научите и какво влияние ще окаже това на вашето бъдеще. Ако вие се чувствате екипен играч, за вас по-скоро ще е подходяща голямата компания, в която има доста хора по-умни и по-добри от вас в професионално отношение. Или по-добър вариант за вас може да бъде малка компания, където вие ще бъдете един от петте нейни служители и вашият принос ще е осезаем. Но вие трябва да се убедите, че тази компания има велика цел. Много хора придават прекалено голямо значение на възнаграждението. Но ако вие се концентрирате върху това, което може да научите и какъв ще е приноса ви в развитието на компанията, то вие ще получите много по-голямо възнаграждение ако не в краткосрочен, то в дългосрочен план”
Марк Зукърбърг, един от основателите на Facebook. През 2002 година постъпил в Харвард, но така и не завършил висшето си образование, което прекъснал през 2004 година.
„Малко е да имате своя цел. Трябва да направите така, че другите да почувстват цел. Предизвикателството пред нашето поколение е да създадем свят, в който всеки да има усещането за цел. В нашите сили е да персонализираме образованието, да направим така, че всеки да има възможност да се учи. Нашите родители през цялата си кариера са имали стабилна работа. В наше време ние всички сме предприемачи, независимо от това ние ли основаваме компания или просто работим в нея. И това е прекрасно.
За да се движи обществото напред, нашето поколение трябва не само да създава нови работни специалности и места, но и да обнови чувството за цел. Ние можем да направим това с помощта на три подхода: да обединим големите и важни проекти, да преосмислим понятието за равенство, за да дадем на всеки свободата да се стреми към целта си, и да построим съобщество в целия свят.”
Ако ви е интересно да се запознаете по-подробно с вижданията на Марк Зукърбърг за образованието, мозъка , виртуалната реалност и неговия идеален бъдещ свят, може да прочетете публикуваното наскоро от нас негово интервю пред престижното френско издание „Льо Поан”.
Също може би ще ви е интересно да научите мнението на Джак Ма, основател и доскоро главен изпълнителен директор на Ali Baba, за негодното днешно образование, на какво трябва да учим децата и как те да са успешни в бъдеще, което ние публикувахме тук.
Източници: whitehouse.gov, gizmodo.com, cnbc.com, truththeory.com, hackernoon.com, mic.com, inc.com, khoslaventures.com, news.harvard.edu