fbpx

Как компаниите използват изкуствен интелект за подбор и управление на персонала?

Технологичните стартапи, занимаващи се с подбор на персонала, стават все по-популярни. Но струва ли си да се радваме на това? Все по-разнообразни са и услугите, от които се възползват компаниите, като например да искат от кандидатите видеорезюме, което после се оценява от изкуствен интелект (ИИ) или да не се използват хора за съставяне на задачи за кандидатите, а това да го прави ИИ. Може би на много от нас това ни се струва достатъчно отдалечена перспектива, но това едва ли е така. Затова ще се опитаме да проследим някои тенденции в подбора и управлението на персонала, които „на запад“ вече са актуални и много вероятно скоро да се появят на нашия трудов пазар.

Как ИИ помага на бизнеса да наема и уволнява служители

Представете си, че вие сте на видео-интервю и за 30-40 секунди трябва да отговорите на въпроси за вашите силни и слаби страни, като едновременно с това трябва да убедите камерата на смартфона си или лаптопа си, че вие ще бъдете прекрасен избор за предложената позиция. В същото време изкуственият интелект анализира изражението на вашето лице, промяната в гласа ви, думите и граматическите конструкции. Компанията, в която вие искате да постъпите, получава информация доколко вие проявявате емпатия към околните, колко сте комуникативен, екстраверт ли сте и като краен резултат дали подхождате за обявената позиция. Ако вие не удовлетворите един от зададените показатели, то едва ли ще попаднете в следващия етап за подбор. Прилича на преразказ на епизод от култовия сериал „Черното огледало“? Не, такива услуги се предлагат от американския стартап Yobs Technologies и компанията Hire Vue.

Но използването на изкуствения интелект не се ограничава само с подбора на персонала. Даже служителят вече да е постъпил на новото си работно място, той може да се окаже под постоянно наблюдение. Например, компанията Workday чрез свой продукт оценяват и предлагат на съответните ръководители кой от служител заслужава повишение. Aкo в складовете на Amazon алгоритмите на база изкуствен интелект забележат, че не работите достатъчно ефективно, ще препоръчат на ръководителя ви да бъдете уволнен. Стига се дотам, че работниците са принудени да търпят и да не ходят до тоалет заради високите ключови индикатори за изпълнение (Key Performance indicators – KPI). Ако вие работите в IBM и планирате да напускате, изкуственият интелект с 95% вероятност ще разпознае това ваше желание и ще предаде на мениджъра съответната информация, който да прецени дали си струва да ви убеждава да останете и да ви направи по-добро предложение. Друг пример е системата Isaac, с помощта на която десетки собственици на бизнес във Великобритания ежеминутно следят с какво се занимават техните служители. Изкуственият интелект отбелязва кой на кого изпраща електронна поща, кой е получил и е редактирал този или онзи файл, а също така събира данни за всички проведени срещи.

В анкета на Deloitte от 2018 година се установило, че 32% от ръководителите в сферата на бизнеса и технологиите използват ИИ в управлението на персонала.

По оценка на експертите в тази област, използването на тези технологии влече след себе си доста етични рискове, като едни от основните са:

Технологията не е достатъчно проверена

Не е ясно, доколко изкуственият интелект може адекватно да оценява дали вие добре ще се справяте със задълженията си или не. Затова всяко автоматизирано решение трябва да се анализира и обяснява. Във всеки случай, ако причината за отрицателен отговор е ИИ, компанията трябва много точно да разбере на какви конкретни данни и факти се базира това решение. В противен случай, тя ще се окаже в ситуацията, че разполага с черна кутия, която оценява хората чрез непроверена технология. За всеки един кандидат това ще е травмиращо, но особено за студенти, които за пръв път излизат на трудовия пазар, търсейки подходящ стаж или първа работа.

Изкуственият интелект се учи на база човешките предубеждения

Как ще реагирате ако интервю с вас провежда убеден расист или сексист? В някои случаи се случва точно това, когато се използват системи за подбор на персонал с изкуствен интелект. Достатъчно е да си спомним историята от 2018 година, когато Amazon трябваше да се откаже от своя алгоритъм за подбор на персонала, над който те бяха работили няколко години, защото той явно дискриминираше жените-кандидати. Можете сами да се убедите в подбора на ИИ ако в прозореца на „Google изображения“ вкарате термина „IT specialist“. Колко снимки на жени и на хора с не бял цвят на кожата ще видите? Дали това съотношение отговаря на реалното положение в този бизнес? Изкуственият интелект се обучава в среда, създавана от хората, а тенденциите в обществото не толкова отдавна се обърнаха в полза на равенството.

Изкуственият интелект няма да може да функционира без участие на човек

Съществуващите в ИИ предубеждения едва ли ще направят възможно компаниите в скоро време да се откажат от човешкото присъствие в процеса на подбор на персонала. Предубежденията започват с данните, а тяхната обективност зависи от човек. Но тук съществува и точно обратния въпрос. Успява ли човек да проследява как се обучава изкуственият интелект и можем ли да стигнем до ситуация, когато всякакви предубеждения в алгоритмите ще изчезнат?

Няма регулиращи закони и правила

От 1 януари 2020 година в щата Илинойс влезе в сила закон, с който работодателят се задължава да предупреждава кандидатите, че по време на видео-събеседването се използва ИИ. Това е първата подобна крачка по пътя за регулиране използването на технологии в трудовото право. Но проблемите си остават . Компаниите могат да използват неясни и сложни термини, а кандидатът или служителят да не разбере как да се приспособи към новите условия. В публичното пространство все по-активно се обсъжда какво е нужно за внедряването на ИИ, колко са важни високите технологии за развитието на бизнеса и световната икономика, но се забравя да помисли за това какво трябва да се направи за да могат хората да се приспособят и да имат равни възможности при новите условия.

Колко е етично да се използва ИИ

Сега съществуват две възможни позиции: да се води борба против използването на ИИ в управлението на персонала или да се настоява тези процеси да бъдат прозрачни. Ако приемем, че втората алтернатива е по-вероятна и приемлива, то в такъв случай трябва да се появят ясни инструкции в публичен достъп как „да се очарова“ ИИ ( например, дали да гледаме директно в камерата и много подобни). По този начин кандидатите ще могат да се готвят и да тренират в себе си тези навици, които изкуственият интелект смята за важни. Вече в интернет пространството циркулират все повече статии, които дават най-различни съвети в тази насока, например, как да си напишем резюмето, което ще бъде оценявано от ИИ и така да преодолеем първия машинен етап на подбор.

В САЩ някои университети са внедрили системата Big Interview, създадена на база изкуствен интелект. Така за студентите се появява възможност да се подготвят за реално събеседване. Big Interview анализира колко бързо и уверено говори човек, чувстват ли се в гласа му негативни нюанси и подобни такива критерии, като накрая на студентите се дават препоръки за по-добро представяне. Възможно е много скоро подготовката за подобни събеседвания да стане нещо обичайно, както досега подготовката към стандартизираните тестове. Но сега вече кандидатите ще трябва да се учат навреме да се усмихват, да използват правилни думи в точния момент и да си тренират гласа, за да звучи в приятна за изкуствения интелект тоналност.

За добро ли ще бъде това или не, в момента е много сложно да се каже. Но едно е еднозначно, не всичко е „цветя и рози“. както се опитват да ни убедят презентациите на технологичните стартапи, разработващи системи за подбор и управление на персонала.

Коментари

avatar
Inline