Умориха ли се потребителите от Facebook и как ще работи новата социална мрежа WT:Social?
Един от основателите на Wikipedia Джими Уейлс стартира социалната мрежа WT:Social, която ще е потенциален конкурент на Facebook , Twitter и другите платформи. Новата социална мрежа ще работи без реклама, а монетизирането на сайта ще се извършва за сметка на дарения. По такъв начин работи и Wikipedia. Самият Уейлс обяснява концепцията си с това, че потребителите вече са се уморили от умни алгоритми и рекламни бизнес-модели в съществуващите социални мрежи и затова са готови да плащат за алтернативно предложение.
Държава-онлайн
В най-популярната социална мрежа на планетата Facebook сега са регистрирани около 2,7 милиарда профила. Но експанзията продължава основно за сметка на потребителите, привличани от страни от третия свят (преди всичко Индия) и достъп до интернет в отдалечени ъгълчета на Земята.
При това Facebook губи активни потребители в Европа, САЩ и Канада, и това са както по-възрастни, така и млади хора, които не харесват принципите на работа на социалната мрежа. Най-големите претенции на потребителите към нея, а и към аналогичните други платформи, са огромното количество реклами и „умни” ленти за новини, които отначало показват не най-новите, а най-популярните публикации. Това води до увеличаване на кликбейта (примамките за кликания – clickbait) в социалните мрежи и като обратна реакция – недоверието на потребителя към сайтовете.
По последни тримесечни данни , глобалната DAU ( Daily Active Users – ежедневно активни потребители) активност във Facebook е била около 1,59 милиарда човека за второто тримесечие на 2019 година. За сравнение през същото тримесечие на 2018 година DAU’s са били 1,49 милиарда, като потребителите в САЩ, Канада и Европа са почти на едно равнище от няколко години насам.
Тъй като ръстът на DAU’s, който отбелязват във Facebook, се дължи преди всичко на региони с не особено висока покупателна способност, то съответно и приходите на компанията не нарастват с очакваните темпове. Намаляването на печалбата за сметка на икономически активната аудитория кара компанията да променя своя бизнес-модел, увеличавайки рекламите, което принуждава част от американските и европейски потребители да излизат от мрежата и да търсят други алтернативи.
Реклама и манипулация на потребителите
Един от най-взривните моменти на ръст на потребители във Facebook се случи през 2008 година, когато числото на потребителите се удвои от 100 милиона на 200 милиона . Това се дължеше преди всичко на въвеждането на функцията Like, което доведе до повишаване мотивацията на потребителите да прекарват повече време в мрежата и активно да я използват. Но много експерти отбелязват, че тази функция имаше още една мисия, а именно да събира предпочитанията на потребителите, например, с кого най-често контактуват, как протича това взаимодействие и други подобни данни.
Така се появи изкуственият интелект на Facebook, който сега подрежда умната лента от новини на потребителите. За периода, в който съществуват, алгоритмите са събрали огромно количество информация за потребителите, както вътре в мрежата, така и от други сайтове и платформи с помощта на регистрация чрез Facebook.
Алгоритмите на социалната мрежа са настроени по начин, който да открива какъв контент ще държи потребителите възможно най-дълго въвлечени в мрежата без да се превключат. Тази война за внимание доведе дотам, че изкуственият интелект на Facebook трябва да проследява и прогнозира емоциите на потребителите още преди тяхното възникване, както от определени постове или кликбейти, така и от реклама.
Тъй като рекламните банери отдавна не работят, компанията е принудена да използва други методи за привличане вниманието на потребителите. Така тази огромна база за потребителите и цифровите им профили се превърнаха в един от основните източници на приходи за компанията. За рекламодателите е много важно прецизното таргетиране, позволяващо извличането на максимална полза.
По аналогичен начин работят и другите социални мрежи. Около Twitter също периодично възникват скандали, свързани с разпространяването на конфиденциални данни на потребителите на услугата. Instagram монетизира своята аудитория в тандем с Facebook, тъй като последната я купи преди няколко години за $1 милиард.
The Gardian публикува голямо изследване как социалните мрежи събират информация за своите потребители. Например Google и Facebook отдавна имат цифрови профили на потребителите си, в които вкарват буквално цялата информация за живота на човек. Там са не само лайковете и репостовете, но и точките на Wi-Fi, през които човек влиза в интернет, скоростта му на преместване между различните локации и особеностите на поведението му. Всъщност социалните мрежи се опитват постепенно да минимизират разстоянието между виртуалния и реален живот.
Във Facebook си имат обяснение, че събирането на информация ще позволи на ИИ да опрости взаимодействието на потребителя с мрежата, благодарение на тези данни. Например, ако човек няколко пъти подред слезе в една и съща точка на Wi-Fi в едно и също време с други потребители, то Facebook веднага ще му предложи да ги добави към приятелите си. Или, например, реклама в Instagram на кучешка храна, благодарение на цифровия профил, ще се показва не със случайно изображение на куче, а с картинка на куче от любимата порода на потребителя.
Как ще работи WT:Social
По време на тестовия месец октомври в социалната мрежа са се регистрирали повече от 50 хиляди човека, а в момента около 240 000 кандидати очакват достъп. За да станете активен потребител трябва да изчакате известен период след регистрацията. Ако потребителят желае достъп без изчакване трябва да заплати $13. Предлага се опция за оформяне на абонамент (дарение) за $13 месечно или $100 годишно.
По думите на Уейлс, бизнес моделът на съвременните социални мрежи е довел до това, че в лентите с новини се появява огромно количество кликбейтно съдържание, тъй като по този начин се привлича повече вниманието на потребителя. И ако това не се прави от някоя социална мрежа, то нейните рекламодатели ще отидат при конкурентите, които продължават да използват способи за манипулиране вниманието на потребителите.
WT:Social, както и още един проект на Уейлс , платформата за независими журналисти WikiTribune, акцентират не само на отсъствието на реклама и използването на хронологична лента за новини, но и на борбата с фалшивите новини. Например за публикация в социалната мрежа ще е необходимо не само посочването на източника на статията, но и източника на това издание.
Потребителите ще могат също да се присъединяват към различни Sub Wikis, които представляват групи аналогични като във Facebook. Но ако за анализа на аудиторията и нейните потребности, Facebook предлага на всички потребители да влизат в различни групи, то в WT:Social групите ще са нужни за „общуване на потребителите по някоя тема или хаштаг.”