fbpx

Как да си изпълним дадените от нас новогодишни обещания? Съвети от психолог

Посрещайки Нова година, много хора не само си пожелават нещо, но и си поставят за предстоящата година определени цели. По данни на Американската психологическа асоциация, 93% от хората си пожелават да започнат „нов живот“ през новата година. Съгласно анкетите, най-разпространените обещания са свързани с отслабване, здравословно хранене, бъдещи занимания със спорт и печеленото на пари. Но както показват изследванията, 45% от хората забравят за дадените „клетвени“ обещания вече през февруари месец, и само 19% си държат на дадената дума през следващите две години.

Липсата на достатъчна сила на волята и самоконтрол са главните причини, заради които не се изпълняват новогодишните обещания, е уверена психоложката Елена Кецманович (Elena Kecmanovic) от Джорджтаунския университет.

В своя статия, публикувана в изданието The Conservation, тя описва седем стратегии, които могат да помогнат за укрепване на силата на волята за да удържат новогодишните обещания.

„Тези стратегии са базидирани на поведенческата психология и моята клинична практика със стотици хора, опитващи се да достигнат дългосрочни цели“ – пише учения.

Изяснете си вашите ценности

Попитайте себе си, защо една или друга цел е важна за вас.

Например, ако вие искате да отслабнете, е важно точно да си изясните защо това ви е нужно (ако вие постигнете добра форма, вие ще можете да се върнете към любимите си занимания, или да намалите социалния натиск и така нататък ).

Хората, които се ръководят от истинските си ценности, по-често постигат целите си, пише Кацманович. Изяснете си , какво конкретно ви движи и си поставете цели, съответстващи на вашите цели.

Потвърждение вместо отрицание

Другата действена стратегия е да се съсредоточите, на това, което искате да достигнете, а не на това, което не трябва да правите.

Да речем, ако вие искате да намалите употребата на алкохол, не си обещавайте, че няма да употребявате спиртни напитки вечер през работните дни. По-добре си поставете за цел да употребявате от понеделник до петък любимите си безалкохолни напитки.

По думите на психолога, борбата с подтискането на мисли към една или друга съблазън отнема много енергия и рано или късно желанието да извършите нещо забранено може да се върне и даже да се увеличи.

Освен това, когато човек „потвърждава“, а не „отрича“, на него му е по-лесно да осмисли аспектите на своя живот, от които е доволен на този етап.

Но тук е важно да не се престараете. Постоянното самодоволство може да доведе до бездействие. Ако се хвалите сам себе си дозирано, в дългосрочна перспектива положителните емоции ще ви помогнат да подобрите самоконтрола си.

Променете обкръжаващата ви обстановка

Изследванията показват, че хората с желязна сила на волята прекрасно си организират личното пространство по такъв начин, че в тях да има колкото си може по-малко изкушения.

Например, ако вашата цел е да започнете да спестявате , по-добре е да не носите в портмонето си банкови карти, подтикващи към излишни разходи. А ако сте решили да се храните здравословно, сигурно не трябва да държите в бюрото си сладки изкушения към кафето или пакет чипс „за всеки случай“. Всичко това трябва да е колкото си може по-далеч от погледа!

Ако вашите колеги редовно носят сладки на работа, помолете ги да не ви изкушават излишно.

По думите на психолога, подкрепата на близките, приятелите и колегите може значително да увеличи вашите шансове за успех. Въобще всяка подкрепа е много важна. Затова не е лошо да намерите единомишленици или да започнете да общувате с хора, които са постигнали подобни на вашите цели. Междупрочем, създаването на ролеви модели (например, ученик-учител) подобрява самоконтрола.

Стратегия „ако…. то….“

Формулирайте си план за действие за преодоляване на всякакви препятствия. Изготвянето на сценарии „ако се случи това, то аз ще постъпя така“ подобрява самоконтрола и помага за достигане на целите.

Например вие знаете, че можете да се събудите посред нощ с непреодолимо желание да хапнете нещо сладко. Затова преди това се договорете сами със себе си, че в такъв случай вие ще започнете да четете списание за здравословно хранене, ще влезете в платформа на хора, водещи правилен начин на живот или бавно изяжте ябълка, наслаждавайки се на всяко парченце от нея.

Ако вие сте уморен и искате да пропуснете тренировка, позвънете на някой от „групата за подкрепа“. Още един възможен вариант е да се договорите с ваши едномишленици да ходите заедно на тренировка задължително, независимо от конкретните обстоятелства.

За да повишите самоконтрола си, е по-добре не само да си измисляте, но и да си представяте всичките свои действия. Тогава в случай на възникване на „непредвидена“ ситуация, на вас няма да ви се наложи да се замисляте и да търгувате сам със себе си.

Не всичко наведнъж

Движейки се към основната си цел, започнете от малкото и не забравяйте важността на първите си, даже и скромни победи.

Ако сте решили да ограничите употребата на сладко, правете го постоянно. Например, всеки път добавяйте си в кафето мъничко по-малко захар. В крайна сметка вие ще започнете да свиквате с вкуса и ще можете да се откажете от захарта, а също така и от не по-малко вредните подсладители.

Друг вариант е, когато на вас ви се струва, че не ви е по силите да се откажете от предизвикателния сладкиш, обещайте си, че ще го изядете след десет минути (някои диетолози съветват да се изпие и чаша вода). Много е голяма вероятността, че след известно време вашето желание няма да е толкова силно и ще успеете да избегнете провала.

Представяйте си своя успех и се наслаждавайте

Представете си изработването на много ендорфини след тренировка и те като топли лъчи на слънцето да галят вашата кожа, когато се връщате от ежедневните си кросове. Мислете си за това, как вие закопчавате дреха, която е с един размер по-малка от предишната, или как свободно разговаряте с чужденци на език, който скоро сте научили.

Концентрирайте се на своите приятни усещания, като миризма, звуци и така нататък. Визуализацията на наградите помага да правите това, което в крайна сметка ще ви доведе до постигането на целите, обяснява психолога.

По думите на Кацманович, в първоначалния момент да си представяте своите постижения и усещания може да не е лесна работа. В такъв случай можете да се мотивирате с малки подаръци (които не противоречат на вашата нова „идеология“), докато не почувствате радостта от първите си победи.

Бъдете добри към себе си по време на неуспехите

За да укрепите силата на волята си , важно е снисходително да се отнасяте към себе си. По думите на психолога, хората, които обвиняват себе си, даже и при незначителни неуспехи, като правило им е по-сложно да достигнат целите си в дългосрочна перспектива.

Важно е да се помни, че сме несъвършни, защото провалите са неизбежни. Трябва да не се напрягаме, а да ги приемаме като част от плана. Даже може малко и да се самосъжалим. Но в никакъв случай не трябва да се съсредоточваме върху самокритиката и да се отпускаме, а постоянно да укрепваме в себе си увереността, че утре всичко ще ни се получи.

Коментари

avatar
Inline