8 признака, че не сте готов да станете предприемач
Преследвате бързата печалба? Свикнали сте да разчитате само на себе си? Тези и някои други признаци подсказват, че сигурно е по-добре си останете наемен работник.
Въпреки целия шум около предприемачеството и стартъпите в епохата на Силициевата долина, не всеки е готов да започне свой бизнес и това е нормално.
„За да стартираш и да водиш собствен бизнес е необходима много енергия. А това е и доста рисковано“ – казва съучредителя на Uptima Busuness Bootcamp Рани Лангър-Кроагър.
Няма нищо срамно, че на вас повече ви харесва да работите като наемен работник, тъй като в някои хора просто отсъства предприемаческата жилка. И въпреки че по думите на Лангър-Кроагър, вие можете да развиете в себе си някои предприемачески качества, бизнесът е това, което „няма да можете да правите“.
Лангър-Кроагър е определила осем признака, от готовността да поемете риск до подхода към личните финанси, показващи, че е сигурно по-добре да останете на сегашната си работа, поне засега.
Не сте склонен да рискувате
Суровата реалност за стартирането на нов бизнес по данни на Fundera e, че 70% от стартъпите прекратяват своето съществуване в срок до 10 години.
Даже ако вашият продукт или услуга са фантастични, съществуват много препятствия, в които може да се спънете, например да ви свършат парите или силите. За да се справи с риска, всеки предприемач трябва да определи сам за себе си кога неговия бизнес ще почне да носи печалба и следователно, самият той ще може да получава нормален доход.
По думите на Лангър-Кроагър, този график трябва да бъде „обвързан с вашето собствено финансово благополучие“. С други думи, трябва да се определи колко дълго можете да развивате своя бизнес-проект, не получавайки от него печалба и имайки предвид, че стартъпът може никога да не стане печеливш. Това „много облекчава управлението на поетия риск“, добавя тя.
Вие имате манталитета на бедния човек
„Хората, притежаващи манталитета на бедния човек, смятат, че никога не им достигат възможности и ресурси“. – казва Лангър-Кроагър.
Това може да предизвика отчаяние, което от своя страна да доведе до крачки, вредящи на бизнеса, вместо това да откриете по-подходящи и перспективните възможности. Тя казва, че в този капан попадат даже опитни собственици на бизнес в периоди на спад.
По думите на Лангър-Кроагър, за отстраняване на това препятствие на помощ може да дойде „осмислянето на собственото отношение към парите и осъзнаването, че това отношение може да има дълбоки корени “.
Преследвате бързата печалба
По данни на Small Business Trends само 40% от стартъпите стават печеливши, а 82% от неудачите в малкия бизнес се дължат на неустойчиви парични потоци.
Лангър-Кроагър казва, че може би ще са необходими години за да започне бизнесът да носи достатъчно печалба, при което учредителите на компанията да могат спокойно да получават заплата.
„Ако вие се стараете да спечелите бързо, това ще окаже голям натиск върху бизнеса, което няма да му позволи да расте така, както би трябвало да расте“ – подчертава тя.
Вие не разбирате от бизнес показатели
Лангър-Кроагър казва, че за предприемача е важно отлично да вниква във финансовите бизнес-показатели. Ако вие не им отделяте внимание, може да пропуснете важни признаци, подсказващи, че трябва да коригирате плана си, базирайки се на фактическата, а не на прогнозираната производителност.
„Отсъствието на такава работа с финансите – казва тя – може да доведе до вземането на емоционални, а не обосновани решения“.
А това може да означава катастрофа за вашето начинание.
Нямате добър бизнес-план
Изследване, проведено в бизнес колежа към Университета в Мичиган за изучаване на предприемаческата динамика, потвърждава аргумента, че добрият бизнес-план увеличава шансовете за успех на вашия стартап.
„Аз ви призовавам, започвайки бизнес, да проведете проучване на пазара, а след това да си напишете план“ – казва Лангър-Кроагър.
Даже ако сте започнали своето начинание, още не е късно да си напишете план, който да ви е като ориентир, как да достигнете до поставените цели и да се придържате към определената мисия.
Вие не сте проверили своята бизнес-идея на пазара
В изследване на CB Insights, изучаващо причините за разоряванията на стартъпите, е показало, че главната причина е „продукт без пазар“.
По думите на Лангър-Кроагър, „вие можете да загубите много време , усилия и пари за създаването на нещо, което няма да бъде прието на пазара“.
Затова е задължително да проведете предварително проучване на пазара преди да започнете да претворявате в живота своята бизнес-идея.
Това може да е във всякаква форма: от анкети и тестиране на няколко прототипа до помощ от наставник или консултант с опит във вашия отрасъл.
Вие не сте готов да излезете сред хората и да продавате своята идея
Ако вие познавате някого, който вече има свой бизнес, вие сигурно сте чували от него да се оплаква от маркетинга, една от най-нелюбимите дейности за много предприемачи.
„Това е вашия бизнес, затова вие трябвате да вложите цялата си душа в него“, когато трябва да продавате себе си” – казва Лангър-Кроагър.
Ако вие не можете да преодолеете този страх да бъдете център на внимание и да станете апологет на своя бизнес, то е много вероятно предприемачеството да не е за вас.
Твърде много сте свикнали да разчитате на себе си
„Настъпва момент, когато за развитието на бизнеса ще е необходимо да наемате хора и да им делегирате такива задачи, за които вие вече нямате време и възможност“ – казва Лангър-Кроагър.
Твърде силният навик да правите всичко сам (създаването и управляването на компания на база ограничен собствен капитал) може да стане спирачка в развитието на бизнеса, лишавайки го от ресурси в критичен момент, когато на вас вече са ви необходими служители. Но търговският кредит може да ви хване в капан и ако вашият бизнес не оживее, да го изплащате дълго време след това.
И тук отново трябва да се върнем на основния въпрос. Какъв риск сте готов да поемете?