Най-големият завод за „зелен“ водород е построен във Фукушима
Корпорацията Toshiba Energy Systems & Solutions обяви за завършването на строителството и монтажа на завод за производство на водород в префектура Фукушима близо до затворената АЕЦ. Заводът FH2R (Fukushima Hydrogen Energy Research Field) има производителност от 1 200Нм³ в час и притежава хибридна система за енерегоснабдяване -20МВт се осигуряват от слънчева електростанция, а останалата част от енергопреносната система.
Екологично чистите производства за водород стават все по-популярни и обичайни. В тези заводи електролизата на водата за получаването на газа се осъществява преди всичко за сметка на възобновяеми източници на енергия. Заводът във Фукушима за производство и съхраняване на водород, когато влезе в промишлена експлоатация, ще бъде най-големия производител на „зелен“ водород в света. Едно от преимуществата на водорода като екологично чисто гориво е че може да се съхранява за дълъг период от време.
Сега проектът е в изпитателен стадий, целта на който е да се разработи система за енергиен мениджмънт, осигуряващ оптимална комбинация на производство и съхраняване на водорода, а също така взаимодействието с националната енергоснабдителна мрежа за работа без използване на акумулаторни батерии и максимално използване на слънчевата енергия.
„Произведеният в FH2R водород ще се използва за зареждане на стационарни горивни елементи, а също така зареждане на работещи на водород автомобили и автобуси в префектура Фукушима, в Токио и други райони“ се съобщава в прес-релийза на компанията.
Аварията в АЕЦ „Фукушима“ през 2011 година стана една от най-големите техногенни катастрофи на нашето съвремие. За десет години Япония вложи 2,7 милиарда долара за реконструкцията на електростанцията и прилежащите към нея участъци. На тях се предлага да се оборудват вятърни и слънчеви електростанции. Правителството на Япония планира там да бъдат построени 11 слънчеви и 10 вятърни парка с обща мощност от 600 МВт.
Концепцията за „водородна икономика“ предполага , че в близко бъдеще водородът ще стане толкова разпространен източник на енергия, колкото и бензина. Освен това прогнозите сочат, че автомобилите, използващи горивни елементи ще се срещат не по-рядко, отколкото електромобилите, работещи на акумулатори и автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Наскоро в Япония беше пуснат на вода първия танкер за транспортиране на втечнен водород. Той е предназначен за превозване на газ от Австралия, където водородът се получава по не съвсем екологично „чист“ начин от кафяви въглища. При изгарянето на 160 тона въглища се получава само 3 тона водород и се изхвърлят в атмосферата около 100 тона СО₂.
В бъдещите десетилетия пазарът на водород , като източник на „чиста“ енергия, се оценява на трилиони долари и особено развитие това направление получава в Япония и Корея, тъй като и двете страни са бедни на енергийни източници. Особена привлекателност водородът ще придобие в случай, че действително той се получава по екологично чист начин с използването на възобновяеми източници на енергия, както е случая с FH2R във Фукушима.