fbpx
Здраве и дълголетиеНа фокусТехнологииЧовекът

„TikTok мозъкът“: как гледането на кратки видеоклипове влияе на човек, особено на подрастващите

Появяват се все повече платформи за споделяне на кратки видеоклипове. Те могат да бъдат полезни – както по време на почивка, така и за изучаване на нещо ново – но в последно време се появяват все повече доказателства, че те могат да бъдат и вредни, ако се злоупотребява с тяхното гледане, особено при подрастващите.

Каква е тенденцията?

Популярността на TikTok доведе до увеличаване на изследванията за това как тази платформа за социални медии влияе на човешкия мозък. Някои изследвания показват, че TikTok може да влияе на продължителността на концентрация на вниманието при младите хора. Платформата хоства безкраен поток от видеоклипове, всеки от които може да се гледа само за 15 секунди. За зрителите на такива кратки видеоклипове в TikTok или Instagram Reels впоследствие им е по-трудно да се занимават с дейности, които не доставят моментално удовлетворение. Изследователите наричат този ефект „ TikTok мозък “.

Какво представлява допаминът и каква е връзката му с гледането на кратки видеоклипове?

За да разберем защо кратките видеоклипове могат да бъдат пристрастяващи, трябва да си припомним как работи нашата допамин система. Допаминът представлява химическото вещество хидрокситирамин, 3,4-дихидрокси-β-фенилетиламин и е катехоламин от групата на биогенните амини с функции на невротрансмитер и хормон, произвеждан от невроните в субстанцията нигра на главния ни мозък . Мозъкът произвежда допамин, когато предвкусваме удоволствие, очакваме награда или правим нещо приятно. Освобождаването на допамин от мозъка и като резултат изпитването на чувство на радост ние получаваме както от постигането на поставената цел, така и от мисълта за победа.

Джон Хътън, педиатър и директор на Центъра за четене и грамотност към Детската болница в Синсинати, САЩ, обяснява за гледането на видео клипове в TikTok:

„Преследването за реакция в системата за възнаграждение на мозъка ни кара да превъртаме безкрайно количество видеоклипове в TikTok. Тази платформа е машина за допамин. Приливът на допамин увеличава желанието за нещо приятно – като любимата ни храна, опасния наркотик или забавното видео в TikTok.“

Как мозъкът се „закача“ към кратките видеоклипове

Допаминът от гледането на видеоклипове създава усещане за удоволствие и ви насърчава да продължите да ги превъртате. Невропсихологът д-р Санам Хафиз обяснява:

„Когато превъртите и попаднете на нещо, което ви кара да се смеете, мозъкът ви получава ударна доза от допамин. Когато видите нещо, което не харесвате, можете бързо да преминете към нещо, което ще предизвика още повече допамин.”

Повтаряйки многократно този цикъл, в крайна сметка можете да приучите мозъка си да иска бързо възнаграждение от по-кратко съдържание.

Формиране на пристрастяване

Изследванията за това как точно TikTok влияе на мозъка са още в начален етап, но научният интерес към този аспект нараства. Резултатите от досегашните анализи на китайски и американски изследователи показват, че видеоклиповете в TikTok и YouTube Shorts ангажират потребителите в „кратки изблици на силни усещания“, а това може да доведе до развитието на адиктивно (пристрастяващо) поведение.

Не случайно в последните години в Силициевата долина набират все по-голяма популярност така наречената „допаминова диета “. Това е методика за ограничаване неограниченото стимулиране на мозъка с допамин, за да се избегне опасността от това, стремежът за получаване на удовлетворение да се превърне в зависимост.

Опасност от недостига на внимание

Когато децата и юношите се занимават с дейности, които изискват дългосрочен фокус, като например четене, те използват така нареченото „насочено внимание“. Тази функция се формира в префронталната кора на мозъка, която е отговорна за вземането на решения и контрола на импулсите.

Майкъл Манос, клиничен директор на Центъра за внимание и обучение към Детската клиника в Кливланд, обяснява:

„Насоченото внимание представлява способността да се потискат отвличащите фактори, да се поддържа концентрацията и по съответен начин да се превключва. Това изисква умения от по-висок порядък, такива като планиране и определяне на приоритетите“.

Младите хора изпитват трудности при използването на насочено внимание, тъй като префронталната кора не е напълно развита до 25-годишна възраст. Постоянно променящата се лента с видеоклипове в TikTok не изисква такова ниво на постоянно внимание.

Как компаниите се опитват да решат проблема

Някои ИТ компании се опитват да внедрят функции, които ограничават потенциалната злоупотреба с техните приложения. Например потребители на TikTok на възраст между 13 и 15 години имат изключени push известия след 21:00 часа. Освен това платформата периодично създава видеоклипове, които напомнят да поставите превъртането на пауза, да излезете навън или да похапнете.

YouTube Shorts също има функции, които ограничават гледането до лица под 18 години. Например автоматичното пускане е деактивирано за деца и тийнейджъри. Те също имат напомняния, включени по подразбиране, за почивка или лягане.

Но дали е достатъчно това? В този смисъл родителите също имат особено важна роля в нормирането на гледането на платформи с подобно съдържание при подрастващите.

3 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x