„Светилището” : какво представлява свръхсекретната дизайнерска лаборатория на Google
В комплекса на Google има сграда, в която достъпът на повечето от служителите е забранен. Това е секретна лаборатория, в която 150 дизайнери решават как ще изглеждат новите устройства на компанията. Журналистът от Fast Company Марк Уилсън е първия, който е допуснат в новата сграда на Лабораторията за дизайн на Google (Design Lab). Тя се намира в Маунтин Вю и е отворила врати през юни 2018 г. В своя репортаж журналистът описва тази светая светих на дизайна на Google и при какви условия се разработват продуктите на компанията.
Лабораторията е разположена на 6 500 кв.м . В нея дизайнери, художници и конструктори създават десетки, засекретени засега, продукта. Работата на лабораторията се ръководи от Айви Рос, вице-президент на Google по дизайн на устройства, а в миналото – дизайнер на бижута. Рос е участвала в създаването на няколко гаджета на Google, от колонките Google Mini до смартфоните Pixel, и е контролирала работата над очилата Google Glass.
“На програмистите им е нужна тъмнина, а на нас ни е нужна светлина”
Google винаги е била „инженерна” компания, която рядко е хвалена за външния вид на устройствата и интерфейса на програмното осигуряване, но в последно време компанията все повече заявява за важността на дизайна, отбелязват във Fast Company. До отварянето на лабораторията, екипът от дизайнери е работил буквално в „гаражни условия”, пише изданието.
Новата лаборатория е проектирана така, че дизайнерите да могат свободно да взаимодействат един с друг и в това се отличава от стандартната кабинна ( cubicle) планировка на другите сгради в комплекса Googleplex. Айви Рос обяснява, че Design Lab е “голям подарък” за дизайнерите от ръководството на компанията. „Обстановката в Google е подходяща за оптимизиране на работата на много хора. На дизайнерите им е необходим друг подход. Първото, което казах е „На нас ни е нужна светлина” . В някои сгради на програмистите им е нужна тъмнина заради екраните, а на нас ни е нужна светлина” – обяснява Рос.
С проектирането на сградата се е занимавала компанията Mithun, която е проектирала и другите сгради на Google. “Пространството е изпълнено в достатъчно неутрални тонове. Това, което изменя това “бяло платно” са нашите продукти, които ние разработваме, тоест техните материали, цветове и функции” – казва Рос.
Какво представлява лабораторията за дизайн Google Lab
Влизайки в сградата, се оказваш в двуетажен, залят със светлина, атриум с удобни кресла и масички за кафе. Към втория етаж води стълба от брезово дърво. Там се намира библиотеката с любимите книги на дизайнерите. Всеки от екипа е бил помолен да избере шест от най-ценните работи за него и да напише защо те са му важни. „Ние сме компания, която е дигитилизирала информацията в целия свят, но за дизайнерите е нужно понякога да държат в ръцете си реални неща” – казва Рос.
Fast Company публикува списък от 35 книги, съхранявани в тази библиотека. Освен книгите за дизайн, там може да намерите комикси или сборник от фотографии от снимачната площадка на „Звездни войни”. (The Star War Storybook).
Марк Уилсън сравнява лабораторията с престижен търговски център, в който можеш да се разхождаш и да разглеждаш витрините. На втория етаж има коридор около атриума и от двете му страни са разположени стъклени стени. Там можеш да видиш най-неочаквани неща, като купчинка зелени камъни, хартиена репичка или кутийка от слонова кост, която някой от дизайнерите е донесъл от пътешествие. В екипа само около 30% от дизайнерите по- рано са се занимавали с гаджети, докато останалите са създавали много различни други продукти – от дрехи до велосипеди.
Веднъж в седмицата дизайнерите се събират на голяма бяла маса с „ внимателно подбрано осветление” и обсъждат разработваните продукти. Екипът се старае да направи така, че устройствата да се съчетават едно с друго, даже ако са излезли на пазара с разлика от няколко години. „ Ето колко сме лудички, но в добрия смисъл” – коментира Рос.
На разположение на дизайнерите има „библиотека” от материали, в която се съхраняват 1000 внимателно подбрани образеца, например заместител на естествена кожа от гъби, напечатани на 3D принтер риболовни мрежи и ПДЧ -плоскост, изработена от водорасли. Всички тези материали са намек, че бъдещите продукти на Google ще бъдат изработвани от екологични материали . Всичкото това „богатство” е номерирано и се управлява от специален „библиотекар”.
„Станция за зареждане на хора” (Human Refueling Station)
Лабораторията е твърде секретно място, тъй като разработките на Google са обект на интелектуална собственост на силно конкурентния пазар на смартфони, гаджети и гласови помощници. Марк Уилсон описва как при своето посещение бързо са се скривали разработките от неговите очи с плътна тъкан с графитен цвят.
Единственото място, където на журналиста спокойно са му позволили да се предвижва е в така наречената „Станция за зареждане на хора”, изработена от Tune Studio. Това е място за почивка, което трябва да помогне на служителите на Google да развиват креативното си мислене и да съхраняват мозъка си отворен за нови идеи. Там човек може да избере различна форма на почивка и зареждане с енергия . Например, да легне на кушетка , да затвори очите си, да сложи слушалки и да слуша успокояваща мантра. Марк Дейвис решил да изпробва именно този начин. „ 15 минути си мислех защо си губя времето на тази кушетка. После станах и лесно си представих как това пространство за медитация стимулира креативността на дизайнерите. Но от друга страна лесно си представих как дизайнерският екип на Google мисли да повлияе на човешката физиология”.
В лабораторията за дизайн няма конферентни зали. Всички преговoри се водят в други сгради на комплекса на Google. Както подчертава Айви Рос – „Това е свeтилището за дизайнeрска работа на Google”.