fbpx

Електромобилите и вегетарианството-безсмислени добродетели в борбата за климата. Истинското решение е друго

Не малките жестове на отделните хора, а само сериозни ангажименти на корпорациите и правителствата могат да съкратят изхвърлянето на парникови газове в атмосферата, смята датския учен Бьорн Ломборг. Значителното увеличаване на разходите за изследвания и разработки в областта на възобновяемата енергия, така че тези източници на енергия да станат по-евтини от изкопаемите горива, е истинското решение в борбата с промяната на климата, смята той.

„Преминете на енергоспестяващи лампи, перете дрехите си със студена вода, яжте по-малко месо, преработвайте боклука и купувайте електромобили“ ежедневно ни призовават екоактивисти, блогери и СМИ. По техните думи това ще помогне в борбата с промяната на климата. Професорът от Копенхагенското бизнес училище и директор на аналитическия Copenhagen Consensus Center Бьорн Ломборг смята, че тези действия са ниско ефективни и само опростяват глобалния проблем с промяната на климата и глобалното затопляне. Те отклоняват вниманието ни от огромните технологични и политически промени, необходими в борбата за съхраняване на планетата.

„Аз съм вегетарианец и не карам автомобил, но смятам, че ние трябва да сме честни в отношение на това, какви цели преследваме, правейки определен избор“ казва Ломборг.

Ломборг посочва пример, когато веднъж попитали блестящия британски режисьор и водещ на документални филми за природата, и активен участник в екологичното движение Дейвид Атънбъро какво би направил лично той в борбата с изменението на климата. Той обещал да изключва зарядното за телефона си, когато не го използва. Естествено Атънборо е имал най-благородни намерения. Но дори ако той постоянно изключва зарядното си устройство за една година, полученото намаление на емисиите на въглероден диоксид ще бъде равно на по-малко от половината от една хилядна от годишните емисии на СО₂, падащи се на среден жител в Обединеното кралство.

По данни от изследване, проведено за въздействието на начина на хранене на околната среда, преминаването към вегетарианство намалява количеството на емисии на СО₂ в атмосферата само с 4,3% в сравнение със среден жител в развита страна, употребяващ месо. Трябва да се отбележи и факта, че съгласно друго изследване, 84% от хората се провалят в течение на една година в намеренията си да станат вегетарианци. Освен това съществува „ефекта на възстановяване“, когато хората харчат икономисаните пари за други стоки и услуги, които също водят до емисии на парникови газове. Отчитайки този ефект, преминаването към вегетарианство съкращава общите емисии на СО₂ на човек до 2%, обяснява Ломборг.

Електромобилите, които компаниите наричат екологично чисти, освен, че се нуждаят от електроенергия, която обикновено е на базата на изкопаеми горива, изискват и значително количество електроенергия по време на производството . Според проучване на Международната енергийна агенция (IEA), електромобил с пробег от 400 км. започва да намалява емисиите чак след изминаването на първоначалните 60 000 километра.

При това хората често използват електромобила като втора кола, продължавайки да пътуват с обичайните автомобили с ДВГ, особено на дълги разстояния. По оценки на IEA, даже ако през 2040 година електромобилите достигнат 15% от общото количество автомобили в света, то те ще съкратят глобалните емисии на СО₂ само с 1%.

По думите на изпълнителният директор на IEA Фатих Бирол, грешка е да се смята, че климатът може да се спаси с електромобили. През 2018 г. електрическите автомобили са спестили 40 милиона тона СО₂ в световен мащаб, което се равнява на намаляване на глобалната температура само с 0,000018 ° C .

„Индивидуалните действия, даже в своята съвкупност, постигат толкова малко, защото в основата на просперитета на човека лежи евтината и сигурна енергия. В момента изкопаемите горива удовлетворяват 81% от глобалните нужди в енергия. Даже при изпълнение на всички договорености по Парижкото споразумение за климата до 2040 година, този показател ще падне до 74%.“ – отбелязва Ломборг.

В момента се изразходват 129 милиарда долара годишно за субсидиране на все още неефективни технологии за слънчева и вятърна енергия, за да бъдат те конкурентни на енергийния пазар, а тези източници отговарят само за 1,1% от нашите глобални енергийни нужди. По изчисления на МАЕ, до 2040 г. – след като сме похарчили огромни 3,5 трилиона долара за допълнителни субсидии, слънчевата енергия и вятърът ще осигуряват по-малко от 5% от нашите нужди.

Абсурдно е гражданите от средната класа в напредналите икономики да смятат, че яденето на по-малко пържоли или пътуването с Toyota Prius ще реши проблема с повишаването на температурите, смята Ломборг. По негови думи да станеш вегетарианец може ако си против убийството на животни, а да преминеш на електромобил – да икономисаш разходи за транспорт. Но тези действия, даже в своята съвкупност, няма да окажат сериозно влияние в решаването на проблема с глобалното затопляне.

„Нужни са истински действия. Значителното намаляване на емисиите на СО₂ без намаляване на икономическия растеж ще изисква много повече от индивидуални действия. За да се справим с глобалното затопляне, трябва да се извършат колективни промени в безпрецедентен мащаб. Това, което могат да предприемат гражданите, които искат да променят ситуацията, е да изискват значително увеличаване на разходите за изследвания и разработки в областта на възобновяемата енергия. Така тези източници на енергия ще станат достатъчно евтини, за да заменят изкопаемите горива. Това е истинският начин да се помогне в борбата с изменението на климата.“ – резюмира Ломборг.

Източник

5 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x