fbpx

Може ли изкуственият интелект да влезе в ролята на свещеник? – Част 2

Продължение от Част 1

Как изкуственият интелект може да промени теологията и етиката

Даже, когато теологията формира ИИ, който ние създаваме и приемаме, изкуственият интелект също влияе на теологията. Тази улица е с двупосочно движение.

Някои смятат, че ИИ ще предизвика действително сериозни промени в теологията. Ако хората започнат да създават разумни машини със свободна воля, ние в края на краищата ще трябва да си зададем въпроса, имат ли те нещо функционално, подобно на душа.

„В бъдеще ще настъпи момент, когато тези създания, които ние сме създали, да ни кажат: „Аз вярвам в Бог. Какво да правя?“. В този момент ние ще трябва да имаме отговор.“ – казва един от основателите на популярното издание The Wired , християнин, твърдящ , че ние трябва да разработим „катехизис за роботи“.

Други хора смятат , че изкуственият интелект, няма да се присъедини към човешките религии, а сам ще стане обект на поклонение. Инженерът от Силициевата долина Антъни Левандовски, който инициира голям процес против Uber/Waymo , регистрира първата църква на изкуствения интелект с името „Пътят на бъдещето“. Новата религия на Левандовски е насочена към „реализация, приемане и поклонение на Бог на основата на изкуствен интелект, разработен с помощта на компютърно оборудване и програмно осигуряване“.

А професорът по теология в католическия Университет Виланова Илия Делио, францисканка, която има две докторски степени, смята, че ИИ може да накара традиционните религии, например католицизма, да преосмисли своето разбиране за свещенослужителите. В католицизма, се приема, че духовниците са посочени и благословени от Бог, статус, който им дава особен авторитет.

„Католиците предполагат, че свещеникът онтологично се променят при посвещаване в сан. Но така ли е в действителност?“ – пита тя.

Възможно е свещенослужението да няма езотерична същност, а да е програмируема черта, която може да се вкара даже в такова „нисше“ създание като робота.

„В нас съществуват тези философски идеи и изкуственият интелект ги провокира, призовавайки католицизма да премине към постчовешко духовенство“ (Тя се шегува, че на дадения момент роботите е по-вероятно да постигнат успех при протестантите).

Така се появява въпросът за това, как роботехниката ще промени религиозния опит. Традиционно той е ценен с това, че оставя възможност за спонтанното и удивителното, емоционалното и даже мистичното. Ние можем да загубим всичко това, ако механизираме този опит.

За да разберем за какво става въпрос, може да погледне видеото по-долу, където роботизирана ръка, извършва хиндуистката церемония арти.

Още един сложен момент е свързан с това как „робо-свещеникът“ с ИИ ще реагира на въпроси за нравствеността и вземането на решение. Роботите, чиито алгоритми се обучават на базата на данни, могат да ни подтикнат към решения, които се основават на това, което хората са правили в миналото, постепенно хомогенизирайки отговорите на нашите въпроси и стеснявайки областта на духовното въображение.

Както отбелязва Хелър, на такъв риск е подложено и човешкото духовенство.

„Духовенството също е ограничено. Те подтикват и ограничават, даже без ИИ“ – отбелязва тя.

Но системите с изкуствен интелект могат да донесат по-сериозни проблеми, защото често те функционират като черни кутии. Обикновено ние не знаем какви предразсъдъци има в тях и какви нюанси и контекст на човешкия живот те не са разбрали.

Да допуснем, че казвате на робота, че се чувствате подтиснат и сломен, защото сте си загубили работата, а единствената достъпна в момента работа е морално отвратителна. Роботът може да ви отговори с редове от Притчата за Соломон „ От всеки труд има полза, а от празнословието само вреда“. Въпреки че ИИ не е настроен да интерпретира, самото позоваване към този цитат е вече скрита интерпретация. Изкуственият интелект анализира вашата ситуация и алгоритмично определя препоръката. В този случай тази препоръка ще ви подтикне да приемете нежеланата работа.

Но е възможно на вас да ви подхожда друг цитат от Притчата: „Предай делата си Господу, и твоите предприятия ще се изпълнят“. Възможно този стих ще ви накара да се откажете от работата, която не можете да приемете от нравствена гледна точка. Така, бидейки по-чувствителна душа, вие на по-късен етап ще сте по-щастлив.

Или може би, вие просто сте в сериозна депресия и проблемът съвсем не е в работата, а в необходимостта от психиатрична помощ.

Свещеник-човек, който оценява вашата ситуация в пълния и контекст, може да ви направи правилната препоръка. Свещеникът-андроид може да пропусне нюансите и просто да реагира на локалния проблем, който вие сте споделили.

Работата е там, че членовете на духовенството правят много повече от това да дават само отговори. Те служат като котва за обществото, обединявайки хората. Те предлагат пастирска грижа и ни осигуряват човешки контакт, който в бъдеще може да стане предмет на разкош, тъй като ние създаваме роботите, за да предложим по-евтини услуги.

От друга страна роботите могат да надминат хората в някои аспекти, казва Делио.

„Да вземем католическата църква. Тя е много мъжка, много патриархална. Ние се сблъскваме с проблема за сексуалното насилие. Дали бих искал да имам работа със свещеник –робот? Възможно е! – казва тя – Роботът може да е неутрален от полова гледна точка. Възможно е, той да може да преодолее част от тези бариери и да направи обществото по-добро и по-свободно.“

В крайна сметка, в религията, както и в другите области, роботите и хората е по-добре да бъдат възприемани като партньори, а не като конкуренти. Единият да предлага това, което на другия не му достига.

„Нашият подход е „или-или“. Или ние, или роботите. Но тук става въпрос за партньорство, а не за заместване. Това могат да бъдат симбиотични отношения, ако ние подходим към тях по този начин“ – резюмира Делио.

Източник

Коментари

avatar
Inline