fbpx
ИкономикаПрирода и общество

Електрическите велосипеди ще станат най-популярния транспорт през следващото десетилетие

В близкото десетилетие експертите предсказват бум на развитието на електротранспорта. При това основният ръст няма да бъде при широко рекламираните автомобили като Tesla Model 3 или Cybertruck, и даже няма да бъдат електрическите мотопеди или тротинетки. Палмата на първенството ще се държи от електровелосипедите.

Да се повярва сега в това е доста сложно. От 2006 година до 2012 година продажбата на електрически велосипеди е била само 1% от всички продажби на велосипеди. Така за 2013 година в Европа са продадени 1,8 милиона , а в САЩ само 185 000. Тук трябва да отчетем традиционната привързаност на американците към големите автомобили и те не разглеждат леките велосипеди сериозно като средство за предвижване.

Но ситуацията постепенно започва да се променя, благодарение на подобряването на технологиите за литиево-йонните акумулатори, намаляването на цените, увеличаването на дистанциите за предвижване, а също така започналия преход от автомобили с двигатели с вътрешно горене към транспорт с нулево ниво на вредни емисии.

В ежегодната прогноза за развитието на технологиите, средствата за масова информация и телекомуникации, която се изготвя от Delloite, се казва, че световните продажби на електровелосипеди за периода 2020 -2023 година ще е около 130 милиона броя. Компанията отбелязва, че количеството на електровелосипеди на пътищата ще надвиши количеството на другите транспортни средства вече към края на настоящата година.

Простите математически изчисления показват, че явно така и ще стане. Ако се вярва на данните на Delloite, ежегодният ръст на продажби на велосипеди с електрическа тяга ще достигне 40 милиона броя. А съгласно прогнозите за бъдещото развитие на електротранспорта (Global EV Outlook 2019), изготвена от Международната енергийна агенция, през 2025 ще бъдат продадени само 12 милиона електромобила (сега по пътищата те са около 5,1 милиона).

Безусловно, ръстът на продажби на електровелосипеди ще доведе да промяна на транспортните навици. В Delloite прогнозират увеличение на хората, които ще се предвижват до работното си място на електровелосипед от 2019 година до 2022 година до 1%. На пръв поглед тази цифра не е толкова голяма, но отчитайки големия нереализиран потенциал, разликата ще е впечатляваща. Десетки милиарда допълнителни пътувания на велосипеди означава намаляване на използването на автомобилите, а и като следствие намаляване на вредните емисии.

Изпълнителният директор на центъра за технологии, медии и телекомуникации в Delloite Джеф Лаукс прогнозира, че продажбата на електрически велосипеди в САЩ няма да нараства равномерно в цялата страна. По негово мнение, най-високите показатели се очакват в градовете.

Delloite не са единствената компания, която прогнозира революция в сферата на велосипедния транспорт. Световните прогнози за продажби на Guidehouse са за продажба на 113 милиона велосипеди от 2020 година до 2023 година. Това е по-малко от прогнозите на Delloite , но цифрата така или иначе впечатлява.

„Електровелосипедите ще са най-продавания електротранспорт на планетата!“ – завява аналитикът на Guidehouse Райън Цитрон.

По данни на изследователската компания NPD Group, продажбите на велосипеди в САЩ са се увеличили с невероятните 91% от 2016 година до 2017 година, а след това от 2017 до 2018 с още 72%, достигайки впечатляващ оборот от 143, 4 милиона долара. Но Мат Пауъл от NPD смята, че Delloite и други компании малко надценяват възможностите на електровелосипедите. Той прогнозира продажба само на 100 000 електровелосипеда в САЩ през 2020 година.

Велосипедите притежават няколко неоспорими преимущества пред електромобилите. Те са по-евтини, по-лесно се зареждат и не изискват огромни инвестиции в поддържащата инфраструктура. Но трябва да се отбележи, че това транспортно средство не подхожда на всеки. Много от хората се чувстват в опасност на две колелета, с велосипедите е неудобно да се превозват деца и товари. Но в Delloite са уверени , че електрификацията ще позволи да се решат и тези проблеми, като не е маловажен факторът, че за предвижване на електровелосипед не се изисква перфектна физическа форма.

Ако в градовете са заинтересовани в развитие на лек електротранспорт, трябва да развиват съответната инфраструктура.Нужно е да се изграждат мрежи от защитени велелосипедни алеи и места за паркиране. В този случай все повече граждани ще се прехвърлят към екологично чистия електротранспорт на две колелета вместо използването на традиционния транспорт на четири колелата.

Източник

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x