Силата на „фейковете”: колкото по-често ги виждаме, толкова по-охотно ги разпространяваме
Учени са установили, че хората без притеснение споделят новини, даже знаейки, че тe са неистина.
Последните няколко години така наречените „фейкови новини“, тоест лъжливата информация, която преднамерено се разпространява в интернет, става все по-сериозен и по-сериозен проблем. Той широко се обсъжда в СМИ, правителствата създават специални комисии по този повод, но така или иначе фейковите новини продължават да бъдат сред най-публикуваните и много често можем да ги открием сред топ-новините.
Ново изследване, публикувано в списание Psychological Science показва, че колкото по-често ние виждаме фейковата новина, толкова е по-голяма вероятността, че ще я споделим. А отчитайки факта, че лъжливите новини по-често стават вирусни, отколкото реалните, то това може да има много трeвожни последствия.
Изследвания са показали, че информацията, която ние сме срещали вече, ни изглежда „по-лека“, тоест на нас ни е по-лесно да я обработваме. Това от своя страна създава „кръг на достоверност“, пишат Даниел Ефрон от Лондонското бизнес-училище и Медх Радж от Университета на Южна Калифорния. Повтарящата се информация ни се струва достоверна, даже ако ние едновременно смятаме, че това не е така. И тъй като интуицията определя моралните съждения, хората могат да сметнат, че не е толкова неетично разпространението на често срещаща се лъжлива информация, даже ако те знаят, че тя е фейк, защото просто им се „струва“ истинска.
За да проверят тази своя хипотеза, екипът от изследователи е направил анкета със 138 мъже и жени в САЩ. На участниците, които имали различни политически убеждения, отначало им показали шест реално публикувани лъжливи заглавия, половината от които били насочени към привърженици на републиканците (например, „В нощта на изборите Хилари е била пияна и нападнала с юмруци членове на щаба си“), а половината – към демократи (например, „Федералният съд на Пенсилвания е разрешил да се отстрани Тръмп след намесата на Русия“).
Участниците прегледали заглавията четири пъти, оценявайки всеки път, доколко те са интересни, смешни или добре написани. След отвличаща задача им показали съобщение, в което ясно се говорило, че следващата информация ще е лъжлива. Показали им вече познатите заглавия, а също така шест нови, които те още не били виждали.
След това ги помолили да оценят заглавията по няколко показателя, такива като до колко е етично и приемливо те да бъдат публикувани, колко е вероятно да им поставят лайк или да ги споделят, да публикуват отрицателен коментар или да блокират човека, който ги е публикувал, и накрая да определят дали заглавията са точни.
Предварителното запознаване с информацията оказало видимо влияние. Участниците сметнали за по-малко неетични тези заглавия, които те били виждали по-рано. Също така те били готови на поставят лайки или да споделят тези заглавия по-често, отколкото новите. Освен това участниците били склонни по-малко да блокират или да си отменят подписката за хора, които са споделили видените по-рано фейкови новини. При това анкетираните не сметнали, че видените по-рано заглавия, са по-точни, отколкото новите.
Вторият експеримент, в който взели участие 800 човека, демонстрирал, че само едно преглеждане на същото заглавие е достатъчно, за да се получат аналогични резултати. В трети експеримент се установило, че молбата „да не се бърза с “ и „да се обмисли“ отговора е имала слаб ефект. В последния експеримент на участниците им било казано, че те ще могат да споделят заглавията с други хора, които възнамеряват да вземат участие в аналогично изследване. И отново те по-често споделяли вече познатите заглавия.
Сега, когато фейковите новини се разпространяват сред милиарди хора по целия свят, тези изводи са важни и могат да повлияят на усилията ни за борба с фалшивите новини. В момента тази борба като цяло се базира на проверката на фактите, в опитите да се съобщи на читателите, че прочетеното не съответства на действителността и да се разкаже какво наистина се случва. Но отчитайки тези резултати, показващи, че хората, даже знаейки, че информацията е лъжлива, я споделят, е възможно да се погледне на ситуацията под друг ъгъл.
Едва ли ще се справим с фейковите новини в близко бъдеще , особено във моменти на големи политически потресения. Но разбирането на това как и защо ние реагираме на лъжливите новини по този начин, може да ни помогне в борбата с тяхното разпространение.