Защо на компаниите ще им се наложи да мислят и действат по правилата на шоу-бизнеса
Марк Парди (Mark Pardy), управляващ директор за икономически изследвания в Института за повишаване на производителността Accenture (The Accenture Institute for High Performance) споделя своите виждания как, използвайки инструментите на развлекателния бизнес, компаниите да бъдат успешни във века на имерсивните (максимално близки до човека)технологии и интерактивния опит.
„Нашите конкуренти са Fortnite, а не HBO. И ние губим от тях” – това е изявление, направено наскоро от най-големия стрийминг оператор в света Netflix предизвика много противоречиви мнения сред анализаторите на пазара. Но логиката в него е проста: Netflix имат 149 милиона абоната, а платформата за игри Fortnite Battle Royale – 250 милиона. Потребителите все по-малко време отделят за традиционните медии и става все по-трудно да се привлече и задържи тяхното внимание. Необходимо е съдържанието да става все по-увличащо.
Не само Netflix и другите медиакомпании смятат, че бъдещето принадлежи на сливането на контента (съдържанието), игровите и интерактивни услуги. Може даже да се отиде и по-далеч. На всяка компания ще и се наложи да мисли и действа по правилата на шоу-бизнеса.
Нека да разгледаме примера със Starbucks в Шанхай. Заедно с Alibaba те създадоха „Кафеен развлекателен парк”. Там посетителите могат в режим на разширена реалност да се запознаят с процесите на печене на кафето и с помощта на смартфон да отварят виртуалното меню.
Другите компании също се стараят да привлекат вниманието на клиентите с помощта на нови необичайни подходи. Козметичният гигант L’Oreal създаде приложение, което позволява да се примерят 64 “модни образа” направо в смартфона. Ако се съди по патентния фонд на Walmart, Walmart’s patent filings в компаниите има планове за създаване на виртуални магазини, където купувачите ще могат да правят покупки с помощта на „умни ръкавици” и шлемове с виртуална реалност. Студията за производство на контент повече не са ограничени от интересите на медиагигантите и си сътрудничат с производителите на потребителски стоки, такива като Red Bull, Coca-Cola, L’Oreal и Unilever.
Следващото голямо сливане
Въпреки стремителното развитие на технологиите през миналия век, сферата за производство на контент преживя само едно истинско сливане. Това стана заедно с излизането на филма „Певец на джаза” (The Jazz Singer) през 1927 година – първият в света филм със звук. До този момент различните видове контент -текст, звук, изображения – винаги вървяха поотделно, ако не ставаше въпрос за представления на живо. И ако отначало звуковото кино се възприемаше само като рекламен трик (един от експертите даже заявил „ Бърборенето не е за кино”), накрая именно това нововъведение стана повратен момент в индустрията.
Следващото голямо сливане ще стане наистина революционно, съединявайки в едно такива технологии от новото поколение, като виртуалната и добавена реалност, изкуствения интелект, интернет „нещата” и сензорните технологии ( тези, които стимулират усещанията от органите за възприятия и вестибуларния апарат). Контентът ще стане мултисензорен и интерактивен.
Вече сега могат да се определят четири основни промени, които ще се случат с природата на потреблението и потребителското поведение.
Ефектът на присъствие. Нищо не може да се сравни с рева на тълпата или със страстите, които кипят по стадионите. Но ако няма възможност за присъствие на спортното събитие, то има друго решение: виртуализацията, умните обекти и сензорните технологии ще дадат нужния „ефект на присъствие”.
Интерактивните технологии на стартапът Livelike дават на зрителя на футболен мач възможността да се окажат в сърцето на събитието, да превключват от различни гледни точки и в реално време да виждат информация за играчите и хода на мача. По подобен начин с помощта на Oculus Venues, футболните запалянковци от целия свят можеха да наблюдават световния шампионат по футбол в Русия. А интерактивната технология Virtually Live позволява на любителите на Формула Е (аналог на Формула 1 с електрически състезателни автомобили) да се състезават със своя любим пилот.
Виртуални общества. Много активности на потребителите, например спорт, пътешествия, почивки, посещения на ресторанти, са предназначени за съвместно прекарване на времето с приятели, роднини или съмишленици по интереси. Имерсивните (максимално близки до човека) технологии не поощряват самотата и затова с голям ентусиазъм съединяват елементите на общността с взаимодействие в реално време.
Пионер в тази област е виртуалния велосипед Peloton. Любителите на велоспорта с помощта на усъвършенстван велотренажор вземат уроци по велосипедно майсторство, не излизайки от вкъщи. Лица на бренда, помагащи за развитието на общността, са 15 инструктора на Peloton. Главният инструктор на компанията Робин Арзон е следван от 200 000 човека в Instagram.
Нови впечатления. Процесът на търсене и избор на стоки и услуги отнема достатъчно много време в наши дни. Следващото технологично сливане ще промени тези процеси и ще предостави на потребителите нови начини за търсене на нови стоки, услуги и места.
Приложение на Ikea Place с помощта на камерите на вашия смартфон подрежда вашата стая с виртуални интериорни предмети, за да можете до момента на закупуване на мебелите да си представите, как ще изглежда вашия дом. Туроператорът може да предлага виртуално пътуване за потенциалните туристи. Посетителите на офисите на Thomas Cook преди вземането на решение се отправят на петминутни пътешествия в Египет, Германия, Ню-Йорк или други кътчета на планетата. Многообещаващи разработки в сферата на мултисензорните технологии и технологиите на предаване на миризма могат да преобърнат сферата на модата, парфюмерията, хранителната промишленост и храненето.
Въображение и сторителинг (разказване на история). Понякога е по-добре веднъж да видиш, отколкото сто пъти да чуеш. И си представете, колко по-голяма мощ има комбинацията на зрителни, звукови и тактилни(на докосване) усещания, които влече след себе си виртуализацията.
В книжната индустрия най-голяма възможност за използване на допълнена реалност има при детската литература, превръщайки всяка страница от книгата в интерактивна сцена. Едни от пионерите в тази насока са BookARAlive. Традиционният текст се допълва с цифров контент, който оживява с помощта на смартфона, планшета или игровата конзола. В приложенията може да се възпроизвежда видео, да се създават 3D-модели за съдържанието и активно да се взаимодейства с текста.
Компаниите извън сферата на медиите и културата също се стараят да извлекат от виртуалния сторителинг максимална полза. Например, застрахователната компания Allianz предлага на своите клиенти да проучат цялостно виртуален дом и да определят съществуващите потенциални опасности за своя собствен дом: да намерят, например, повреден тостер или счупен аквариум.
Какви уроци трябва да се усвоят
Преходът от света на производството на стоки и услуги към света на развлеченията и стимулирането на различни усещания ще бъде сложен процес. За да се запази успеха в новия свят, на компаниите ще им е необходимо да мислят не като производители или търговци на дребно, а като представители на шоу бизнеса. Какво имам предвид?
Да се използва само най-качествен контент. Най-успешните певци, комици и киноартисти знаят, че ключа към успеха е в добрите песни, шеги и роли. На бизнеса му е необходимо партньорство с най-добрите медиакомпании и дизайн-агенции, за да създадат увличащо чувство в своите клиенти.
Да се чува за тях. За успешен продукт в развлекателната индустрия говорят всички, защото на всички им е интересно какво ще се случи след това. За компаниите е важно да съединят елементите на сторителинга, обратната връзка в режим на реално време и тактилните усещания за да привлекат вниманието на купувачите в имерсивен формат.
Да познават аудиторията си. Популярни шоумени често дължат своя успех на това, че са попаднали точно на своята аудитория. Потребителите в много отрасли се разделят на активни потребители и пасивни наблюдатели. Какво иска вашата аудитория: просто да погледа филм или да вземе в него участие? Какъв пакет от услуги и ценообразуване са нужни на аудиторията?
Да следят за думите. Едно невярно движение или скандална история могат завинаги да прекъснат кариерата на шоумена. От страна на потребителите постоянно расте изискването за етично поведение към компанията, от чиито услуги те се ползват. За компаниите, използващи имерсивни технологии, ще е много важно да вникнат във възможните етични проблеми, във въпросите, свързани с личното пространство, зависимостите и киберпрестъпността. Абсолютно необходимо е тясно взаимодействие с контролиращите органи и отговорно отношение още в първоначалните етапи на внедряването на новите технологии.
Развлечението може да стане много по-мощен инструмент, отколкото студените сметки на сегашния бизнес. Сега е подходящото време да се замислите над това, ще оживее ли вашата компания във века на имерсивните технологии и интерактивния опит.