Роботи и коронавирус: ще се ускори ли автоматизацията след пандемията?
Фантастичните антиутопии нерядко разглеждат колапса на обществото, че е свързан с военни действия или пандемия. Избухването на Covid-19 напомни за уязвимостта на човечеството и икономиката, с която сме свикнали да си представяме света. Бизнесите, които по-рано отлагаха роботизацията заради относително високата цена, започват да си преразглеждат плановете. Престоите и недостигът на работна ръка се отразяват на показателите на производство, много по-осезаемо, отколкото инвестициите в автономни решения.
Covid-19 тласка човечеството към утрешния ден. Подобно на най-смелите ръководители, вирусът изпрати много служители да работят от отдалечени работни места вкъщи, стимулира правителството на САЩ да започне безвъзмездно изплащане на така наречените „хеликоптерни“ пари (тоест на всички) и ускорява прехода на развитите страни към така наречения „робовладелчески“ строй.
Наяве излезе колосалната зависимост на американските производители от китайските доставчици. Освен това в САЩ отбелязват, че на дадения момент не им достигат 500 хиляди квалифицирани служители в много от високотехнологичните отрасли. Недостигът на работна ръка все повече мотивира бизнеса да се обръща към доставчиците на роботи за възможни автоматизирани решения.
Използваните от милиарди хора платформи за различни услуги, предостявяни от технологичните гиганти, като Facebook, Twitter, YouTube, Instagram Google Docs, OneDrive, Zoom и Slack, не прекъсват своята работа. Големите дейта-центрове все още се обслужват от хора, но явно и там все повече ще се разчита на автономни алгоритми.
В миналите години модераторите на Facebook и аналогичните платформи работиха в офиси заради деликатността на своята работа. Понастоящем строгите карантинни мерки, въведени от повечето развити страни, блокираха работата на бизнес-центровете заради заплахата за здравето на служителите. Тази ситуация буквално тласка топ-мениджърите към масова роботизация и внедряване на “интелектуални“ алгоритми.
Автономните онлайн платформи за услуги, производствените и складови комплекси стават инструменти за сближаването и обединяването на милиарди хора, защото в противен случай всеки би рискувал да се окаже в условия на изолация и дефицит на критично важни продукти.
Covid-19 разкъсва глобалните вериги за снабдяване и явно ще провокира връщането на производствата обратно в развитите страни. На производителите ще им се наложи да роботизират производствата си и да ги върнат у дома. Както се оказва, съветът „остани си вкъщи“ по време на пандемията ще важи не само за хората, но и за големите производства след нея. На 17 февруари т.г. светът знаеше само за 15 потвърдени случая на заразяване с коронавирус в САЩ, а Apple вече се беше сблъскал с колосални загуби, свързани с влиянието на вируса върху китайските доставки.
Разбира се, отделни правителства и режими се опитват да разглеждат вируса като предлог за по-нататъшно „затягане на гайките“ и нарушаване на гражданските права. Израелското правителство и властите на редица други страни използват геоданни за проследяването на хора с коронавирус, както заболели, така и такива, намиращи се в рискови групи. Американските власти изучават възможността за използването на цифровите данни за проследяване разпространението на болестта, в това число и на хора доброволно избрали социалната дистанцираност. Преди година такива крачки щяха да се сблъскат с огромна съпротива, но по времето на пандемията отрицателните реакции просто се игнорират.
Има вече много примери как пандемията провокира ускореното внедряване на автоматизация и роботизация в различни области. Например, в Китай роботизираха полевата болница Smart Field Hospital. В нея автоматично се осъществява базовия преглед, измерва се температурата, пулса и сърдечния ритъм, нивото на кислород в кръвта на пациентите. По думите на представители на стартапа Cloud Minds Technology, внедряването на роботи намалява разпространението на инфекцията, корпусите на машините добре се поддават на дезинфекция и най-главното – не могат да бъдат в ролята на разпространители на заразата. Стартапът Cloud Minds Technology е предоставил повече от 100 робота на китайските болници. Пациентите в болницата носят „умни“ гривни, следящи непрекъснато за жизнените им показатели, роботите дезинфекцират помещенията, носят на хората храна, напитки и лекарства. В Китай вече показаха и телеуправляемо устройство за вземане на натривки за тестиране за вируса.
Испанското правителство се готви да проведе около 80 000 хиляди теста с помощта на четири робота. Понастоящем в страната се извършват около 15-20 хиляди тестирания.
Стартапът от Хонконг Roborn Technology разработва роботи за измерване на температурата на пациентите. Компанията се надява да достави на пазара от 50 до 100 устройства, стойността на които достига 52 000 долара. Разработването на прототипа на системата, базовият изкуствен интелект и другото програмно осигуряване е отнело само 15 дена. Мобилната платформа , съвместява оптическите и топловизорни сензори и известява ръководството при откриване на болни. За разлика от много други конкурентни продукти, системата не реагира на горещи предмети, съсредоточвайки вниманието към челото на пациента.
Освен медицинските, куриерските и сервизните роботи, Covid -19 явно ще ускори темповете на автоматизация в заводите. Опитът показва, че китайските производители на полупроводници не са спрели производствените линии, даже и по време на пика на епидемията. В случай на по-продължителна принудителна пауза, това ще подтикне много европейски и американски производители също да тръгнат по този път за да си осигурят автономност, даже и при такива сложни обстоятелства.
Американският стартап Ready Robotics се занимава с разработването на програмно осигуряване за обслужване на промишлени роботи. Благодарение на интуитивно-разбираемия софтуер, нискоквалифицирани работници могат да се справят с програмирането на скъпоструващите промишлени роботи. Внедряването на такива програми съкращава времето за пренастройването на линиите от 4-8 седмици до 4-8 часа.
Коронавирусът засили търсенето на куриерски роботи и роботи в сферата на услугите. Хотели, ресторанти и болници масово закупуват оборудване за „безконтактна“ работа с клиенти. Голямо търсене има за устройства способни да провеждат дезинфекция на помещения. Увеличаването на търсенето са отбелязали китайските Yunji Technology (куриерски роботи) и TMIRob (роботи за дезинфекция), а също така датската UVD Robots (роботи за дезинфекция).
По данни, предоставени от Ю Чен, изпълнителен директор на Yungi Capital, започвайки от 2018 година китайските компании са продали около 15 хиляди роботи за различни видове услуги. Инвеститорът предполага, че през 2020 година това число ще се утрои.
В много научно- фантастични книги и филми изкуственият интелект и роботите бяха описвани като враг на човечеството, който иска да вземе властта в свои ръце. Никога никакъв сценарий не може да бъде изключван, тъй като ние не можем да предскажем какво точно ще се случи в бъдеще, но поне засега технологиите се превръщат в силен съюзник на човечеството, особено в такива сложни и критични времена. Отговорност е на самото човечество как точно ще се трансформира икономиката при условията на нарастваща автоматизация, роботизация и навлизане на изкуствения интелект в най-различни сфери, особено след уроците получени от Covid-19. Но същевременно с неизбежните промени трябва да се решат много от натрупаните социални и обществени проблеми, като нарастващото неравенство, възможния бърз ръст на безработицата и много други, така че автоматизацията да не е генератор за ново още по-сериозно напрежение в обществата, а точно обратното – да помага за тяхното решаване.
Източници: lifewire.com, futurism.com , dailystar.co.uk , axios.com , scmp.com , businesslive.co.za