Американци официaлно представиха проекта си за самолет-куршум Celera 500L
Американската компания Otto Aviation официално представи перспективния самолет Celera 500L предназначен за използване в бизнес авиацията и карго полетите. Неговият фюзелаж е изпълнен във формата на куршум, което значително намалява аеродинамичното му съпротивление в сравнение със самолетите с класическа конструкция. Разработването на самолета се е водило в секретен режим, тъй като по-рано за него бяха известни само малко подробности, получени от различни източници, включително и за неговия първи полет през ноември миналата година.
Повечето леки самолети в бизнесавиацията имат общоприетата конструкция с цигарообразен фюзелаж, която е проверена от времето и добре изучена. Заедно с това на конструкторите им останаха малко способи да осъществят значително подобрение в характеристиките на самолетите. Именно по тази причина много компании търсят алтернативни конструктивни форми. Едно от най-перспективните насоки е използването на конструкции с различни видове крила, например делтовидно крило, което например се предлага за свръхзвуковия самолет на Virgin Galactic.
Otto Aviation е избрала друг подход и е решила да използва класическа схема, но да я промени за повишаване икономичността на полетите. До официалния анонс на проекта сведенията за него бяха много откъслечни и до голяма степен се базираха на фотографии, на които се виждаше самолета на летателната писта, а също така на инсайдърска информация. Сега компанията напълно разсекрети разработката си, която се предполага, че е започнала около 2010 година.
Най-забележимата разлика при Celera 500L от класическите самолети, използвани в бизнесавиацията, се състои във фюзелажа. Той има форма на елипсоид. Отстрани в центъра на елипсоида е монтирано крило с профилни краища, а отзад са разположени два въздухосборника за двигателя, кръстообразно оперяване и тласкащ винт зад него. В опашната част на фюзелажа е разположен двигател RED A03, имащ мощност при излитане от 550 конски сили.
Конструкторите разчитат, че самолетът ще може да прелита разстояния по-големи от 7 200 километра и да поддържа скорост от 740 километра в час. Те твърдят, че себестойността на полета ще е 328 долара на час при сегашните цени на горивата, което е сравнимо повече с показателите на обикновените пътнически полети, отколкото на тези в сектора на бизнес полетите.
В първия си летателен модел илюминатори има само в кабината на пилотите, но във финалните версии ще има и в средната част на фюзелажа, където ще бъде разположен пътнически салон за шест пътника, чиито седалки ще бъдат разположени на два реда. Освен пътническата версия, компанията планира да създаде две товарни версии, способни да побират контейнери от клас D. Едната от версиите ще бъде изпълнена на база обичайната – Celera 500L, a втората Celera 1000 ще има 20% по-голям обем на фюзелажа.
Първият полет на самолета се е състоял през ноември 2019 година и досега са изпълнени 31 изпитателни полета с различни летателни задачи. Otto Aviation планира да премине до 2023 година пълно сертифициране пред Federal Aviation Administration (FAA) на САЩ, а до 2025 година на започне серийно производство.