Швейцарският електрически конвертоплан Manta се готви за летателни изпитания
Швейцарската компания Manta Aircraft разработва конвертоплан с аеродинамична схема „патица“. Този летателен апарат ще може да излита и каца както вертикално, така и с малък разбег. В момента разработчиците от швейцарския стартъп готвят за летателни изпитания сглобения вече прототип, който е изработен в мащаб 1:3 и е с дължина около 3 метра.
Manta Aircraft планират създаването на два модела : едноместен ANN1 и двуместен с тандемно разположение на екипажа ANN2. За тях ще бъде използван един и същи корпус, изготвен от въглероден композит, имащ V-образно задно оперение, основно крило с обратна стреловидност и неголямо предно крило. Габаритите на двата модела ще бъдат съответно:
За ANN1 – дължина – 7,055 м ( 23,14 ft), размах на крилото – 5,455 м (17,90 ft), височина – 1,353 м (4,44 ft);
За ANN2 – дължина – 8,700 м ( 28, 54 ft), размах на крилото – 6,800 м (22,31 ft), височина – 1,700 м (5,58 ft);
Хоризонталният полет ще се осигурява от монтираните под основното крило четири пропелера, задвижвани от електродвигатели. По време на вертикалното излитане и кацане силовите агрегати ще се обръщат почти на 90 градуса и така ще осигуряват вертикална тяга.

За изравняване на самолета по време на вертикалния полет или при зависване във въздуха ще се използват още четири пропелера: два в носовата част на фюзелажа и два – отзад. На серийния конвертоплан се предвижда на тези допълнителни пропелери да бъдат монтирани щитове, които да ги закриват и да осигуряват по-добра аеродинамика по време на хоризонтален полет.

Както съобщават от Manta Aircraft, благодарение на големите носещи повърхности, за излитане с разбег на конвертоплана ще му е необходима дистанция само три пъти по-голяма от ширината на стандартна хеликоптерна площадка. За излитането като нормален самолет на летателния апарат ще му е нужна много по-малко енергия, отколкото при вертикално излитане. Това ще позволява на борда да има по-голям полезен товар и ще осигурява увеличена дистанция на полет.

При полета конвертопланът Manta няма да разчита само на запаса от енергия в акумулаторите. Силовият агрегат на летателния апарат се предполага, че ще бъде изпълнен по схемата на последователен хибрид, тоест освен акумулаторните батерии и електродвигателите, в него ще влиза и генератор на базата на двигател с вътрешно горене, който ще зарежда акумулаторите на конвертоплана по време на полет. Това ще позволи на летателните апарати на Manta Aircraft да преодоляват без междинно кацане разстояние от 600 километра, развивайки крайцерска скорост от 300 км/ч.

Едноместният конвертоплан ANN1 се планира да бъде използван в качеството му на маневрен спортен самолет, а двуместният вариант ANN2 се предполага да бъде използван от службите по спасявания, от полицията или от медици при спешни случаи.