Немски инженери създадоха невидими слънчеви покриви за електромобили
Специалисти от немския Институт за слънчеви енергийни системи Фраунхофер (Fraunhofer ISE) са разработили невидими слънчеви панели за покриви на електромобили. Освен в стандарния черен цвят, те могат да бъдат боядисвани в най-различни цветове, като при това ще загубят само 7% от ефективността си.
Електротранспортната експансия продължава и внедряването на слънчеви панели в колите е напълно логична крачка. Това е особено актуално за хоризонтални плоскости , като покривите, които създават почти идеални условия за превръщането на слънчевата енергия в електричество. Toyota и Huindai вече снабдиха някои свои модели със слънчеви покриви. Sono Motors направиха и следващата крачка. В техния нов електромобил Sion слънчевите панели са разположени на капака и на вратите.
Sion ще се прави само в черен цвят. Отчасти това се дължи, че клиентите предпочитат този цвят, но отчасти и на това, че черния цвят на слънчевите батерии ще се възприема по-лесно. По думите на инженерите от немския Институт за слънчеви енергийни системи Фраунхофер (Fraunhofer ISE) техният нов метод позволява да се постави такъв слънчев покрив на кола с всякакъв цвят. Боядисването намалява ефективността на фотоелементите приблизително със 7%. Но ако това помогне да се направят слънчевите покриви по-популярни, тогава си струва те да бъдат оцветявани.
Тайната на новия покрив на Fraunhofer ISE е в разположението на панелите. Всеки елемент се препокрива от съседния, както при керемидите на стандартните покриви. Слънчевите батерии се прикрепят със специално лепило , което има функциите на електрически проводник. По този начин се избягва обичайното използване на проводници между отделните елементи.
Още една хитрост е особеното цветно покритие. Благодарение на него панелите са почти невидими. За тази идея, инженерите са се вдъхновили от пеперудите от вида Морфо. По думите на д-р Мартин Хайнрих, един от разработчиците на новата технология, вариантите за цветови нюанси са почти неограничени.
Изходната мощност на покрива е приблизително 210 Вт на квадратен метър. Тестирайки новия покрив в Северна Америка и Европа, специалистите от Fraunhofer ISE заявяват, че новият продукт може да добави допълнителен пробег с 10% по-голям от досегашните електромобили.
„За да се обезпечат източници на „чиста” енергия, всички отрасли трябва да развиват слънчевата енергия. Не трябва да се ограничаваме с покривите на домовете и на отворените пространства. В бъдеще слънчевите модули ще се внедряват все по-широко в бита . Например, те ще преминат и в автомобилите” – обяснява д-р Андреас Бет, директор на Fraunhofer ISE.
Изследователите планират да използват своето откритие и в други области на транспортния отрасъл. Последните няколко години Fraunhofer ISE са провеждали експерименти с камиони . Учените определили, че всеки такъв камион с прицеп, на който е инсталиран слънчев покрив може да генерира между 5000 – 7000 кВтч енергия годишно. Това би било достатъчно за да може транспортното средство да премине допълнително 7000 км. Това е явно доста привлекателна опция за транспортния отрасъл и по всяка вероятност слънчевите покриви ще станат скоро обичайно явление в разработваните модели електрически камиони.