Австралийци създават космическа система с ракети за многократна употреба и хиперзвукови самолети с водород
Австралийската компания Hypersonix Launch Systems планира да направи изпращането на спътници в космоса по-евтино, по-лесно и по-екологично. Тяхното решение е стартов комплекс с ракети за многократна употреба, чието „сърце“ ще бъде хиперзвуковият самолет Delta-Velos.
Системата се нарича Wirraway и предлага две много важни предимства. Първо, тя е сравнително евтина, което я прави достъпна за по-малки компании, които искат да изстрелят свои спътници в околоземна орбита. На второ място, тя е екологична, тъй като горивото, използвано от Hypersonix, е чист водород, което означава, че тези летателни апарати няма отделят CO2 в атмосферата, а отработените им газове ще представлява обикновена водна пара.
На теория тази тристепенна система би трябвало да работи по следния начин: Delta-Velos ще излита с помощта на ракетата-носител Boomerang, която има две функции: да ускори самолета до 5 Маха и след отделянето му да се приземи безопасно, подобно на връщащите се степени на ракетите SpaceX. Следващият етап започва със стартирането на хиперзвуковия правоточен въздушно-реактивен двигател Spartan, който ще ускори Delta-Velos от 5 Маха до 12 Маха. Тази скорост ще му позволи да долети достатъчно високо, за да се премине към последния етап, т.е. изстрелването на спътници, доставяйки ги на ниска земна или слънчево-синхронизирана орбита.
Но засега всичко това е теория. На практика може да минат няколко години, преди да видим първия старт на системата Wirraway. Това е съвсем естествено, тъй като Hypersonix е малка компания, основана през 2019 г., в която в момента работят около 20 инженери, свързани с авиацията и космическите технологии. В допълнение към патентования дизайн на двигателя SPARTAN, Hypersonix работи и върху нов материал, който ще бъде основното покритие за Delta-Velos , наречен Ceramic Matrix Composites (CMC), т.е. “керамичен матричен композит”.
Такова повърхностно покритие трябва да направи космическите апарати на Wirraway устойчиви на свръхвисоките температури над 2000 градуса по Целзий, които се появяват при хиперзвукови скорости поради триенето с въздуха. За разработчиците, които проектират система за многократна употреба, това е един от ключовите проблеми.
Австралийската компания се надява да тества своята пълномащабна система през 2024 г. Дотогава през 2023 г. те планират да проведат експериментални изстрелвания с умален прототип, който ще тества производителността, скоростта, повторното използване и обхвата на системата за стартиране. Той ще бъде оборудван с един двигател Spartan и ще има дължина на полета до 500 км.
Орбиталният апарат Delta Velos в пълен размер ще бъде дълъг 12 м, 3,5 м размах на крилете, 1 м в диаметър и ще бъде задвижван от няколко двигателя Spartan.
Интересното е, че в Hypersonix не планират да се ограничат до доставянето на спътници в орбита. Въпреки че в компанията първоначално планират да се фокусират върху усъвършенстване технологията си с използване на безпилотни транспортни средства, те също така възнамеряват да разработят хиперзвуков пътнически самолет, който да може да прелита от Австралия до САЩ само за 2,5 часа.