Зареждане по време на път: учени са създали електрическа настилка
Израелски стартап готви експериментално стартиране на електрически път между университета и гарата в Тел Авив, по който ще се движат електроавтобуси.
Електромобилите несъмнено се явяват транспорта на бъдещето, благодарение на своята производителност и екологичност, но много шофьори не са готови да седнат зад волана на такова превозно средство заради така наречения „range anxiety”. Този термин може да се преведе като „безпокойство заради пробега“, тоест онова притеснение, което биха изпитали шофьорите, питайки се дали ще стигнат до следващата зарядна станция.
Едно от решенията може да стане изграждането на електрически пътища, под които са монтирани магнитни бобини. Това ще позволи на електромобилите и електробусите да се зареждат по време на път, без да имат проблеми с дозареждането по време на престои.
Израелският стартап Electreon Wireless активно работи в насока решаването на този проблем.
Te са разработили уникална DWPT – система (Dynamic Wireless Power Transfer – динамичен безжичен пренос на енергия), която се монтира в платното за движение. Приемникът в превозното средство се монтира под неговото шаси. Специална система за управление осъществява свързване с всяко превозно средство и по този начин се предава енергия от монтираната мрежа в пътното платно.
Демо-версията на проекта на Electreon за пръв път е представена през 2019 година. През тази година ще се осъществи тестиране на тази новата технология на малък участък в Тел Авив. Освен това до края на годината изпитания на електрически път ще бъдат проведени и в Швеция, където по експериментален електрически път на остров Готланд ще се движат и автобусни шатъли и тежкотоварни камиони.
В Израел стартапът в взел решение отначало да се фокусира в обществения транспорт и в частност на шатълите до летищата и железопътните гари. Както заявяват от Electreon, системата на обществения транспорт се ползва от голям брой пътници, което я прави един от най-големите градски замърсители. Ако проектът бъде признат за успешен, то впоследствие той може да бъде разширен и да включва в себе си каршеринга и личния автотранспорт.
Участъкът в Тел Авив, който ще бъде пуснат в качеството си на експериментален това лято, ще представлява пътя между университета и гарата, дистанцията между които е около два километра. В случай на успешно тестиране ще се появят електропътища и в други райони на града.
По предварителни сведения, монтажът на магнитни бобини на участък от 1 километър ще става за една нощ. Освен това в града няма да е нужна нова инфраструктура от рода на станции за зареждане, които да трябва да бъдат изградени по улиците. Всички нужни елементи ще се разполагат под вече съществуващите транспортни артерии. За тази цел със специално оборудване по продължение на пътищата се изкопават траншеи, в които се разполагат бобините, а след това се запълват с асфалт.
При сега съществуващата инфраструктура зареждането на електромобилите обикновено се извършва нощем, като на следващата сутрин електромобилът е готов да премине 300-500 километра.
Но по мнението на генералния директор на Electreon Wireless Орен Езер, в бъдеще с все по-голямото настъпление на електромобилите на автомобилния пазар, идеята за изграждането на електрически пътища ще стане безалтернативна.
„Когато си представяте бъдещия свят, в който вие излизате на улицата и си поръчвате роботакси от Uber или друга компания, смятате ли, че тези компании ще държат електромобилите си по пет часа, за да се заредят?“ – пита Езер.
Наскоро ви запознахме с подобна разработка на учени от Станфордския университет. Благодарение на нея ще може да се предава електроенергия на големи разстояния към движещи се обекти, например движещи се автомобили, роботи или летящи дронове.