Радикално нова система от електросамолети VTOL се разработва от бивши инженери от SpaceX
Благодарение на своя опит в ракетостроенето двама бивши инженери от SpaceX са решили да разработят нова система от електрически летателни апарати за вертикално излитане и кацане (VTOL), преодолявайки основния недостатък на тези летателни апарати, а именно големия разход на електроенергия в началото и края на полета.
Най-големият проблем за широкото внедряване на електросамолети VTOL е именно системата за вертикално излитане и кацане. Тя излиза прекалено скъпо, тъй като се нуждае от значителна част от капацитета на акумулаторните батерии, с което намалява възможността за осъществяване на полети на по-голяма дистанция.
Джейми Гал и Ивън Макейси, които по-рано са работили в SpaceX и са участвали в разработването на Falcon 9 и Grew Dragon, възнамеряват да намерят решение на този проблем по доста необичаен начин. Те са основали собствена компания Talyn Air, чийто първи проект ще бъде разработването на система от електрически летателни средства, чийто принцип на работа много ще напомня на ракета-носител с връщаща се степен. Комплексът от летателните апарати ще се състои от два такива: безпилотен електрически мултикоптер и самолет. Те ще се съединяват при излитане и кацане.
„Системата излита вертикално и преминава в хоризонтален полет. След това двата апарата се отделят един от друг, като мултикоптерът се връща на площадката за излитане, а самолетът продължава своя полет към избраната дестинация. По този начин обичайният вече електросамолет може да бъде много по-енергоефективен, по-лек и ще може да осъществява полети на дълги разстояния. Стигайки до крайната дестинация там той ще се стикова във въздуха с друг мултикоптер, ще преминава във вертикален полет и ще кацне“. – обяснява Джейми Гал.
По този начин системата на Talyn Air, предполагаща че в различните режими на полета ще функционират отделни летателни апарати, ще позволи да се обединят преимуществата на обичайните самолети и мултикоптерите, без да се търсят компромиси между двете концепции.
От Talyn Air твърдят, че тази система ще бъде доста по-рентабилна, отколкото досега съществуващите проекти за електрически апарати с вертикално излитане и кацане. Според тях, тя ще бъде особено ефективна при използването и за чести прелитания по редовни маршрути. Като пример те посочват полетите между Сан Франциско и Лос Анджелис, Хюстън и Далас, Ню Йорк и Бостън, които в момента отнемат между 3 и половина часа до 4 и половина часа. „От врата до врата“ те ще могат да се осъществяват от 3 до 4 пъти по-бързо.
Предполага се, че първият модел на Talyn Air ще бъде предназначен за регионални карго полети. Самолетът ще може да качва на борда си полезен товар с тегло до 450 килограма, да развива скорост от 330 км/ч и да преодолява разстояния повече от 560 километра. Такава дължина на полетната дистанция е почти три пъти по-голяма от аналогичния показател на съвременните електрически апарати с вертикално излитане и кацане.
Talyn Air вече са получили първоначално финансиране от 1,5 милиона долара и са сключили договори за провеждане на съвместни изследвания с ВМС и ВВС на САЩ. В продължение на шест месеца компанията възнамерява да представи умалени прототипи на своята система. Възможно е за военни цели да бъдат създадени модификации на летателни апарати с хибриден или реактивен силов агрегат.
Наскоро ви запознахме с друга алтернатива в търсенето на решение за преодоляване основния недостатък на летателните апарати с вертикално излитане и кацане (VTOL), а именно електросамолети със съкратено излитане и кацане. При нея стартъпът Metro Hop използва активна система за шасито, в чийто състав ще влиза като минимум едно колело, снабдено с двигател. В основата на разработката стои патентованото решение за активно колело (The Active Landing Gear ).