fbpx

Учени предупреждават за ранното привикване на децата към екраните

В последно време проблемът с привикването пред екран и използването на различни видове електронни устройства от съвсем малки деца става все по-сериозен. Две от последните изследвания, проведени в САЩ по различни методики, показват, че малките деца прекарват все повече време пред екраните, а това може сериозно да се отрази на техните когнитивни способности, особено до тригодишна възраст.

Екип от изследователи от Националния институт по здравеопазване на САЩ, Университета в Олбани и Медицинския център Лангон към Ню Йоркския университет провели изследване за продължителноста от време, което децата прекарват пред екраните на различните видове електронни устройства. Те установили, че времето, което децата прекарват ежедневно зад екраните нараства средно от 53 минути за деца на възраст от 1 година до повече от 150 минути за тригодишни деца. На 8-годишна възраст максималното време, прекарано пред екран било констатирано в групата на деца , родени първи в семейството, а също така при деца, възпитавани вкъщи.

„Нашите резултати показват, че навика за привикване към екран се формира достатъчно рано” –казва д-р Едуина Юнг от отдела по епидемиология на Националния институт за детско здраве и човешко развитие (NICHD) към Националния институт по здравеопазване (NIH) Юнис Кенеди Щрайвър и водещ изследовател в това изследване. По нейните думи, това показва, че „действията, насочени към съкращаване на времето, прекарвано от децата пред екран, ще имат много по-голям успех, ако започнат да се прилагат на съвсем ранен стадий”.

Изследователите от NICHD и техните колеги са анализирали данни от изследването Upstate KIDS , получени при проследяването на развитието на деца, заченати след лечение от безплодие и родени в щата Ню Йорк в периода 2008 -2010 година. Майките на почти 4000 деца, които са взели участие в това изследване , са попълвали анкети с разнообразни въпроси, касаещи техните деца, когато малките питомци са били на 12, 18, 24, 30, 36 месеца. Те отговорили отново на същите въпроси, когато децата станали на 7 и 8 години.

Американската академия по педиатрия препоръчва да се избягва въздействието на цифрови средства за масова информация за деца на възраст до 18 месеца, да се запознават децата с различните видове електронни устройства на възраст не по-рано от 18-24 месеца и да се ограничава времето, прекарано с електронните устройства до един час на ден за деца от 2 до 5 години.

Но настоящето изследване показало, че 87% от децата прекарват с електронните устройства значително повече време. Интересен е фактът, че времето, в което те взаимодействали с устройствата, постоянно нараствало с тяхното порастване, но на 7-8 години то намалявало средно с час и половина на ден. Изследователите обясняват това с тръгването на децата на училище.

В изследването децата условно били разделени на две групи. В първата попаднали децата, при които времето прекарано пред екран нараствало от средно 51 минута, когато са били на 1 година, до средно 1 и 47 минути на 3 години. В тази група попаднали 73% от децата. Във втората група, където били останалите 27% от децата, средно проведеното време зад екран нараснало от 37 минути до 4 часа. Авторите на изследването забелязали, че колкото е по-високо нивото на образование на родителите, толкова е по-малък шанса техните деца да попаднат във втората група. Освен това, в тази група по-рядко попадали момичета, но по-често се оказвали деца, които майките им ги родили първи. Също така в тази група по-често попадали близнаците.

Съвсем наскоро в изданието на JAMA Pediatrics беше публикувано друго изследване със същата насока, проведено от международен екип от учени в Детския здравно-медицински център в Синсинати, щата Охайо. (Cincinnati Children’s Hospital Medical Center, Cincinnati, Ohio). Резултатите в изследването са получени чрез сканиране на главния мозък на децата, посредством магнитно-резонансна томография (МРТ). Учените избрали 47 деца на възраст от 3 до 5 години, които преминали тест за измерване на техните когнитивни възможности. От друга страна, техните родители отговорили на редица въпроси за навиците на своите деца при използването на таблети и смартфони. Въпросите били от рода на „Колко често вашите деца използват електронни устройства?”, „Какъв тип контент те гледат?”, „Наблюдават ли възрастните за това, какво прави детето с устройството?’. Сканирането на мозъка на децата показало, че децата, които по-често прекарвали времето си зад екран, имали по-ниска „цялостност на бялото вещество в главния мозък”.

„Бялото вещество може приблизително да се представи като вътрешната комуникационна мрежа на главния мозък. Неговите дълги нервни влакна са покрити със своеобразна „изолация”, която позволява на електрическите сигнали да се преместват от една област в друга без прекъсване. Цялостността на тази структура се състои в това, доколко добре са организирани нервните влакна и колко добре е развита обвивката, като от всичко това зависят когнитивните способности на човек. В частност, те интензивно се развиват, когато детето започва да се учи да говори”- поясняват изследователите.

Когнитивният тест, който преминали децата, показал връзката между високата интензивност в използването на електронни устройства и ниското ниво на езиковите навици и навиците в граматиката.

Д-р Сигна Лорен Брей от Университета в Калгари отбелязва, че засега не е ясно, как продължителността на работа с гаджети предизвиква изменения в развитието на мозъка. Но било установено, че колкото повече детето прекарва в използване на електронни устройства, толкова повече при него започват да се проявяват симптомите на синдрома на дефицит на внимание и хиперактивност (СДВХ). Но в изследването също се отбелязва, че именно симптомите на СДВХ може да са причина за това децата да прекарват по-дълго време зад екран. Изясняването на конкретната взаимовръзка все още предстои да бъде изучена от изследователите.

В заключение, въпреки че все още не са изучени докрай тези процеси и взаимовръзки, учените препоръчват на родителите да се стремят техните деца да не привикват към използване на електронни устройства минимум до 3-годишна възраст.

Коментари

avatar
Inline