fbpx

Алгоритъм за стресоустойчивост: Как да развием четири навика за кризисна адаптация

Последните години ни носят все повече неочаквани събития, характеризиращи се с неопределеност, несигурност и негативни усещания. При такива условия е особено важно човек да запази спокойствие, да оценява по най-адекватния начин промените, случващи се около него и да предприема оптималните действия. Но за всичко това е нужно съхраняването на стресоустойчивост към промените и неопределеността. Обикновено проблемът с кризисната адаптация има два аспекта. Първо, как да приемаме промените, които нарушават плановете ни. Второ, как да се справим със стреса, който изпитваме, докато се опитваме да се адаптираме към промените. Обикновено ако те не са твърде много и не се появяват често, можете да се справите без специално обучение. Но когато обемът и скоростта на промените се увеличават, ефективността започва да зависи пряко от стресоустойчивостта.

Стресоустойчивостта може да се определи като способност за гъвкаво мащабиране на нивата на стрес, така че те да съответстват на работните натоварвания. Ключовият принцип в развитието на стресоустойчивостта е че това не е черта на характера или вродено свойство, а умение, което може да бъде развито подобно на професионалната квалификация. По-долу е приведен алгоритъм от четири базови умения, които ще ви помогнат при целенасочена практика за развитие на стресоустойчивостта.

1. Адекватна реакция

Приемете реалността. Често, когато се сблъскаме с непредвиден проблем, насочваме цялата си умствена енергия към вътрешен протест срещу новата реалност, а това само увеличава стреса и отнема от физическите и психическите ни сили. Много по-ефективно е веднага да приемете проблема за даденост и да използвате всички ресурси за намиране на решение, а не за отричането му.

Оценявайте позицията си обективно. Като начало анализирайте спокойно всички съпътстващи фактори, които помагат и пречат на решаването на проблема. Това ще ви позволи да не подценявате или преувеличавате трудностите, които трябва да преодолеете.

Фокусирайте се върху това, което можете да контролирате. Представете си, че трябва да управлявате яхта по време на буря. Можете да контролирате платната, руля и навигационните инструменти, но не и морето и вятъра. Определете с какви инструменти разполагате и разчитайте само на тях.

2. Компенсация

Открийте своите уязвимости. За да компенсирате понесените загуби и да се подготвите за възстановяване, анализирайте състоянието си. Как ви се отразиха промените? Какво точно наруши вътрешния ви баланс? Какви нужди не можете да посрещнете в този момент?

Потърсете подкрепа. Основният източник на възобновяемите психологически ресурси е комуникацията. Ето защо в трудни моменти е жизненоважно да поддържате връзка с хората около себе си. Не се страхувайте да поискате помощ и съвет. Стресоустойчивостта не е нещо само по себе си, а взаимодействие с онези, които са готови да ви помогнат да преодолеете вашите уязвимости.

3. Възстановяване

Поставете си нови цели. Нежеланите промени често ни лишават не само от подкрепа в настоящето, но и от вяра в бъдещето. Не им позволявайте да направят това – освободете се от товара на рухналите надежди. Например, представете си, че сте спортист, който след контузия трябва да се примири с факта, че вече няма да може да се състезава на международни състезания. Осъзнаването на този факт ще ви помогне да „преоткриете“ себе си и да потърсите нови предизвикателства.

Радвайте се на малките постижения. Когато започвате нов проект след проблем с предишен, фокусирайте се върху напредъка си, независимо колко малък е той. Така вие ще стартирате каскадата за възстановяване на ефективността. Следвайте принципа на психолога от Harvard Business School Тереза Амабиле:

„Колкото по-позитивни сте днес, толкова по-креативни ще бъдете в следващите дни.“

4. Осмисляне

Намерете смисъл в трудностите. Промяната често поставя ценностната ни система на изпитание. Но без това е невъзможно да я поддържате актуална. Отделете време, за да разпознаете кои елементи от вашите убеждения, знания, принципи и нагласи не са оцелели след срещата с новата реалност. И се опитайте да ги коригирате според новия си опит.

Интегрирайте провала в своя опит. Не се опитвайте да забравите неуспехите си – оставете ги да станат част от вашата история. В живота често ще се сблъсквате със ситуации, които ще ви напомнят за вашите минали грешки и провали. Научете се да говорите за тях открито не само пред себе си, но и пред другите. Оценяването на негативните ви преживявания е тайната съставка във формулата за стресоустойчивост.

Източник

4.7 3 votes
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x