11 възможни начини за използване на изкуствен интелект в киното
Изкуственият интелект (ИИ) може да създава мащабни сцени в блокбъстъри много по-бързо и по-добре, отколкото най-талантливите монтажисти и художници. Но как това ще работи ? И съществуват ли вече такива програми? Технологичният журналист Уйлям Осмон се е постарал да отговори на тези въпроси и е очертал 11 възможни начина на използване на изкуствен интелект във филмовата индустрия.
Разпознаване на лица
Разпознаването на лица вече се използва в ежедневието и ИИ изпълнява тази задача достатъчно точно. Системата идентифицира човека по неговите черти. Ако се вземат тези ключови точки и се съединят с данни за мимиката в определени ситуации, например при говорене, то може да се получи напълно реалистично цифрово лице, което говори и даже емоционално реагира на репликите на другите персонажи или при промяна на ситуацията.
Моделиране на изкуствени светове
Още един пример за използването на изкуствен интелект в кинематографията може да стане създаването на напълно цифрова вселена. В една или друга форма тази технология започна да се използва във видеоигрите още през 1991 година, когато излезе Sid Meyer’s Civilization. Оттогава минаха почти тридесет години и създаването на ИИ – светове значително се подобри, достигайки върха си през 2016 година, когато в играта No Man’s Sky, компютърът е генерирал флора и фауна за 256 различни галактики. Но какво означава това за киноиндустрията? Ако в сценария бъде написано нещо от рода „футуристичен, антиутопичен свят със сгради от ХХ век”, то зрителите няма да получат пребоядисана версия на Ню-Йорк, а свят, създаден от ИИ на основа данни за архитектурата в тази епоха.
Имитация на реален свят
Видеоигрите вече използват текстура, осветление и физически явления от реалния свят. Още няколко години, или възможно едно, две десетилетия и ИИ ще е способен да моделира поведението на хората и животните, за да създава цифрови пространства, копиращи действителността. Nvidia, един от водещите производители на програмно осигуряване за създаване на компютърна графика, миналата година пусна симулатор PhysX с открит код. Благодарение на това, всеки желаещ може да внесе своята лепта в тази технология.
Създаване на дийп-фейкове
Дийп-фейк (deepfake) е изображение или видео, в което се използва компютърно зрение и аналогичните му технологии за съвместяване на звук и лице. Въпреки, че тази технология предизвиква много спорове, вече има позитивни резултати от нейното използване в киноиндустрията. Тя „възкреси” Питър Къшинг за изпълнение ролята на Таркин във филма „Rogue One: История от Междузвездни войни“. На пръв поглед се е получило много убедително , въпреки че да се насложи цифрово изображение на лицето на жив актер е достатъчно сложно. Когато в същия филм трябвало да се покаже младата Кари Фишър в ролята на Лея Органа, художниците са съвместили образа на покойната вече актриса с живата игра на Ингвилд Делиа. И това не се е получило толкова добре. Всеки зрител, който е видял в тази сцена, може да каже , че тя явно не се изпълнява от Кари Фишер. Но какво от това, че дипфейкът ще бъде създаден не от човек , а от машина.? Дали по-добре ще се получи? Вероятно. В този филм художниците са работили с така наречената технология на хващане на движението, но какво от това, че тя повече няма да е нужна?
Имитация на поведение
Въпреки че този пункт може да не изглежда очевидна необходимост, но такива алгоритми може и да са полезни при заснимането на масови сцени. Големите струпвания на хора и животни реагират предсказуемо на външни дразнители. По тази причина ако е необходимо моделирането на нападение на зомби или извънземни, компютърът може да създаде достатъчно реалистични кадри.
Копиране на звезди от миналото
Една от най-вълнуващите перспективи е създаването на цифрови копия на звездите от миналото. В близко бъдеще добавянето на вече починали артисти във филми няма да е фантастика. Компютрите ще се научат да анализират техния маниер на игра и ще може да генерира точен цифров модел. Безусловно, тази технология предизвиква сериозни етични въпроси, но пък може да се използва за „възкресяване” на знаменитости. Актуално остава също подмладяването и състаряването на живи артисти заради изпълнение на роля на по-млад или по-възрастен персонаж без употребата на тежък и неудобен грим.
Превръщане на текст в изображение
Въпреки че разработването на тази технология се намира в много начален етап, все пак Microsoft вече има инструмент са превръщане на текст в изображение. Потребителите могат да въвеждат описание на нещо и програмата ще генерира съответното изображение. Резултатът се получава достатъчно точен, въпреки че не е много подробен. Можем лесно да си представим, че в бъдеще тези визуализации ще станат много по-детайлни и ще могат лесно да бъдат монтирани във филм.
Превод на филми
Всички ключови филми се превеждат за разпространение зад граница. Но е очевидно, че при дублиране филмът губи от своето качество. Освен това, репликите на друг език не винаги съвпадат с движението на устните на актьорите. Но този проблем може да бъде решен с помощта на технологиите. Ако се обединят дийп-фейковете с програмни инструменти, подобни на тези на Microsoft Speech Translation, може да се получи програма , която автоматично ще превежда репликите на персонажите и ще коригира тяхната артикулация.
Копиране на стил на режисьор
Разбира се, в киното много зависи от режисьорите, а те както и артистите, не са вечни. Всеки от тях има своя режисьорски почерк и стил, които изкуственият интелект може да анализира и точно да възпроизведе. Такава технология ще позволи създаването на филм в стила на Стенли Кубрик, който той никога не е снимал.
Моделиране на реални обекти
ИИ работи с числа, той няма очи,уши и емоции. Затова създаденото от него изображение може да бъде изключително реалистично. Във филма „Интерстелар” е използван синтез от изкуствен интелект и специални ефекти за създаването на впечатляващото изображение на черна дупка. Филмът излезе през 2014 година, а учените получиха първото реално изображение на черна дупка през 2019 година. Изображението, генерирано от компютъра , се оказа с поразяваща прилика с реалното.
Пресъздаване на исторически събития
Аврам Линкълн е произнесъл своята знаменита реч в Гетисбърг много преди появата на звукозаписващи устройства. Ние знаем как е изглеждал Линкълн, какво е говорил и как неговото обръщение е били възприето от съвременниците му. Всички данни могат да бъдат вкарани в програма и да се получи цифрова версия на събитието, за да може един от най-важните моменти в американската история да бъде показан на съвременната младеж.
Ако тези горепосочените аргументи не са ви убедили във важността на изкуствения интелект в кинематографията, просто си помислете ето за какво – ИИ може да се използва за преработването на осмия сезон на „Игра на тронове”!