fbpx

Всичко ми е като в мъгла: 9 съвета как да се справим с объркаността на съзнанието

Какво да направим ако не можем да се съсредоточим? Има няколко достатъчно елементарни начина да се избавим от чувството на обърканост на съзнанието и да подобрим функционалното си състояние.

Въпреки всички научни и технологични постижения на човечеството, в стресови ситуации ние не се отличаваме много от другите животински видове и действаме съобразно базовите си психологически инстинкти. Това може би е едно от главните напомняния, които ще ни остави пандемията. Колкото по-дълго продължават такива мерки като карантината, а заедно с нея и трупания стрес, толкова повече умора и напрежение се натрупват в организма. По думите на професор Нанси Син, изследване за менталното състояние на хората по време на самоизолация показва, че най-разпространените симптоми са лош сън, тревожност, депресия и обърканост на съзнанието. Но даже вече и да е преминава пандемията, по всяка вероятност ние навлизаме в доста сложен период заради задаващата се икономическа криза, която също ще предизвика в много хора повишено ниво на стрес, който ще породи същите реакции.

Особено опасен ефект може да предизвика объркаността на съзнанието или както учените го наричат алостатическото натоварване. То възниква, когато човек е подложен на стресови фактори за продължителен период от време. То се характеризира с дезориентираност, понижена мисловна способност, забавени реакции. Човек се чувства объркан и следва трудно инструкции. Това може да се отрази както на личния живот, така и на професионалния. Даже и да намалите интензивността на работа и да не се занимавате с нищо, което да изисква изразходване на енергия, чувството за безсилие и умора остава. Причината за това не се крие във физическите натоварвания , а в засиленото функциониране на мозъка. В резултат на това мотивацията пада практически до нула, а да се концентрира човек става прекалено трудно.

Ето няколко съвета как да се избавим от чувството на обърканост на нашето съзнание:

Приемете своето състояние

Не си струва да чакате, че всичко ще премине от само себе си или да игнорирате своите усещания. Ако вие нямате сила за работа, не се карайте насила, това само ще влоши ситуацията. Направете пауза. Ако ви се спи, позволете си да дремнете, даже ако навън е ден. Постарайте се да определите своите преживявания и да разберете какво ви е нужно.

Сега не е време на учите нов език или да получавате нови навици

Професорът по психология в Университета Лойола в Чикаго Еми Бонърт обяснява, че при такава ситуация вие се сблъсквате с трудности, с които трябва да се справи префронталната кора на главния мозък. Тя отговаря за организационните навици и планирането. В напрегнат момент вашите оперативни възможности се намират на границата на възможностите си. По тази причина допълнително натоварване въобще не е нужно. Но така или иначе, не се отказвайте от разнообразието. За тази цел може да се заемете с някое не особено сложно хоби, добавя Бонърт.

Правете паузи по-често

Ако ви се налага да работите вкъщи и чувствате, че монотонността ви тежи, за да избегнете прегарянето правете по-често паузи, съпроводени с някои дребни удоволствия или медитирайте. Същото се отнася и ако вече сте в офиса, но се чувствате претоварен (дано в офиса имате стая за почивка и медитация както в Google). Това е доста по-ефективно вместо да следвате обичайната рутина. Слушайте своя организъм.

Употребявайте храна, съдържаща мастни киселини Омега-3

Храната също влияе на вашето настроение и способността ви да се концентрирате. По думите на специалиста по нутрициология Клер Харвигс, храна богата на мастни киселини омега-3 оказва благоприятен ефект на паметта и подобрява настроението. Към тези продукти се отнасят рибата ( 3С – сьомга, скумрия, сардини), ленено семе, орехи и яйца. Те ще ви помогнат да подобрите когнитивните способности на мозъка.

Пробвайте техниката Помодоро

Ако ви е необходимо да свършите нещо срочно, може би ще ви помогне техниката Помодоро. Нейната тайна се крие в това, да лимитирате своето време за труд. Поставете таймера на телефона си да отброи 25 минути и се постарайте да завършите текущите си задачи в този период. След това починете 5 минути. След това отново 25 минути работа. Повтаряйки четири такива цикъла, направете по-продължителна почивка – 15–30 минути.

Изпийте кафе

Кофеинът действа на всички по различен начин. Ако то провокира във вас тревожно състояние, то по-добре е да се въздържите от неговата употреба. Ако то ви ободрява, защо да не се възползвате от заряда енергия, който то ще ви даде? Могат да ви помогнат също зеленият чай и черният шоколад. Те съдържат антиоксиданта полифенол, стимулираш мозъка, обяснява Клер Харгривс.

Поддържайте водния баланс на организма

Обезводняването може да стане причина за влошаване на когнитивните способности, особено ако трябва да решавате по-сложни задачи. Ако ви е трудно да се съсредоточите, особено важно да не забравяте да пиете вода. Дръжте пред погледа си бутилка или кана с вода.

Не стойте на едно място

Един от най-простите и достъпни начини за намаляване на стреса са физическите упражнения. Редовните умерени натоварвания ще ви помогнат да решите проблема със съня и ще ви подобрят настроението. Не е задължително да се занимавате със спорт, ако не чувствате сили за това. Достатъчно е да се разходите или даже да походите вкъщи или около офиса.

Пробвайте различни практики, които ще подобрят вашата издържливост и контрол на съзнанието

Опитайте различни практики като йога, медитация, цигун, тай-чи, техники за дълбоко дишане или още нещо, което ще ви заинтересува и вижте дали ще ви хареса, и каква полза ще имате от нея.

Източник

5 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Inline