9 от най-големите грешки на създателите на стартапи
Business Insider е събрал съвети от успешни предприемачи и експерти, затова как да не се провалите, стартирайки и управлявайки своя стартап.
Имате отлична идея, изпълнени сте с ентусиазъм и сте уверен, че светът ще падне в краката ви. Виждате как се е образувала опашка от желаещи да купят новия ви продукт или услуга.
Но това, което трябва да знаете преди това е, че пътят ще е пълен с лежащи полицаи и дупки, започвайки от конкуренцията и завършвайки с юридически казуси около вашата компания.
За да не попаднете във всички тези скрити капани, помолихме няколко успешни предприемачи и експерти да разкажат за най-големите грешки, които извършват начинаещите предприемачи и затова как те могат да бъдат избегнати.
Ето ги и основните грешки:
Недооценяват колко време и пари ще са им нужни, за да се разгърнат
Вие си мислите, че сте събрали достатъчно пари за да преминете през скромния, чети беден, начален етап на стартапа. Помислете още веднъж.
„Ние обикновено не оценяваме, колко пари и време ще са ни необходими – казва Франсис Глик, основател на Water Journey – Това заема двойно повече време и е три пъти по-скъпо, отколкото предполагаме”.
Убедете се, че имате допълнителна финансова обезопасителна възглавница. Не напускайте веднага постоянната си работа , а просто в свободното си време работете над стартапа си.
Твърде дълго стартират
„Вие можете вечно да планирате и изследвате, но главното е просто да започнете. Тогава ще се появи естествената обратна връзка и импулса, който ще ви предвижи напред – казва съучредителя на Her Campus Стефани Каплан-Люис. – Не трябва всичко да го докарвате до мечтания идеал, за да почнете да работите.”
И още повече, ако вие твърде дълго обмисляте идеята си, може да се окаже, че сте изразходвали много време за нещо, което въобще не е нужно на вашите потенциални клиенти. Покажете им това, което предлагате и им позволете да ви помогнат да създадете това, което им е необходимо.
Не виждат крайната цел
„Предприемачите често започват с въодушевление и оптимизъм, мислейки, че ще направят всичко възможно за да стигнат до успех – казва Майкъл Фелоус, основател на софтуерната компания Broadway Lab. – Ако използвате известно време да планирате своето виждане, мисия и ценности, и с какво предлагания от вас продукт или услуга ще се отличават от останалите, това ще ви донесе нужния фокус и ефективност.”
Старайте се да гледате максимално широко още отначало. Това ще ви позволи да си задавате сложни въпроси още в началото и ще ви даде възможност да си създадете своята пътна карта, към която можете да се обръщате, когато ви е необходимо.
Не изучават конкурентите
“Това може да ви се струва нелогично, но на вас са ви необходими конкуренти – казва Хедър Хюман, основател на няколко стартапа – Те не трябва да са твърде много. Важно е първата точка на съприкосновение с потенциалните клиенти да не им демонстрира необходимостта от вашия продукт или услуга.”
Конкурентите проверяват пазара също като вас. Ако отсъстват конкуренти, струва си да си зададете ключовия въпрос дали проблемът, който се опитвате да решите е достатъчно актуален, за да си струва да започвате своя бизнес.
Твърде много се влюбват в своята идея
„Създателите се влюбват в своите идеи и често не полагат достатъчно усилия, за да разберат кой е още влюбен в това, което те продават” – казва предприемача и генерален директор на Veloz Group Адам Мендлер.
Разбира се, че трябва да сте увлечен от своя бизнес, но учредителите, които подхождат твърде емоционално, често игнорират предупредителните признаци, че не са попаднали в целта. Помнете, че ако вашия продукт или услуга не набира обороти, това не е по вина на вашите клиенти, а по ваша.
Не се развиват в посоката, която трябва
„Важно е да оставате обективен и да изучавате пазара. – казва основателят на Zen Мediа Шама Шрайбер – Не се страхувайте рязко да смените стратегията, ако откриете, че вашият първоначален продукт се развива не така както сте се надявали.”
Отговаряйте на нуждите на пазара, а не му налагайте своите желания.
„Помнете – казва тя – отначало YouTube е трябвало да стане сайт за запознанства. Но основателите му в края на краищата разбрали, че пазарът не иска запознанства с помощта на видеа. Хората просто искат да качат и да споделят видеото си.”
Пренебрегват юридическата си защита
Вие започвате бизнес заедно с приятел от университета. Написали сте своя план на салфетка и сте сключили сделка под звъна на чашите. Отлично, но не пренебрегвайте следните крачки.
„Често хората са толкова развълнувани от учредяването на своя бизнес, че бързат и забравят за някои такива неща, като учредителен договор, трудови правоотношения с първите служители, подходящата политика за конфиденциалност и други необходими неща във всеки бизнес.” – отбелязва Каплан-Люис.
Пренебрегването на тези начални крачки може в бъдеще да се превърне в голям проблем.
Смятат, че трябва да съберат много пари веднага
Предприемачите често си мислят, че им е нужно веднага да привлекат външен капитал. Но е много по-добре да се започне с печеленето на пари в по-малки мащаби.
„Винаги има възможност да проверите концепцията си в неголям мащаб и за не особено голяма сума, бидейки например малка дигитална компания, фермерски пазар, kickstarter и така нататък – казва Зак Зилнер, изпълнителен директор на PupSocks – Докато вие нямате 100 ентусиазирани клиента, които са готови да разпространяват новината за вас от уста на уста, вие не сте готови за растеж.”
Когато вие докажете, че вашият продукт има пазарно търсене, потенциалните инвеститори ще видят във вашата компания нейната ценност . Така ще ви е по-лесно да привличате средства.
Харчат твърде много и твърде рано
Изискани офиси, специални столове и скъпи обяди? Забравете за това. Вие ще се лишите от ресурси още преди момента, когато ще сте готови да продадете нещо. Аналогично е и с привличането на служители за компанията.
„Преданият персонал ще ви подари топло и комфортно усещане. Вие ще се чувствате истински бизнесмен – си признава Джъстин Бигъл, основател на Infografic World – Но това ще ви съсипе, ако се окаже, че сте наели неоправдан брой служители на заплата.”
Познайте кой ще остане без заплата, ако паричният поток стане непредсказуем? Вие. Бъдете по-скромни, докато не достигнете нивото на приходи, позволяващо ви действително да си привлечете още служители.