fbpx

Полезна ли е йога за мозъка? Учените имат отговор

Обзорно изследване показва благотворното влияние на йога върху важни области на главния мозък, подобряването на когнитивните функции, общото емоционално състояние и управлението на емоциите.

Учените в продължение на десетилетия изучават влиянието на различни физически натоварвания върху мозъка на човек. В частност, не малко изследвания са посветени на въздействието на аеробните упражнения за състоянието на главния мозък.

В същото време широк спектър от различни физически активности са все още много малко изучени. Например влиянието върху здравето на такава популярна практика като йога, е малко осветена в научната литература.

Това подтикнало кинезиолози и неврофизиолози от Илинойския университет в Урбана-Шампейн да направят преглед на научните публикации, посветени на въздействието на йога-практиките върху някои психически функции на човек.

Обзорното изследване е публикувано в списанието Brain Plasticity и включва в себе си единадесет изследвания на тази тема.

В тях се е сравнявало състоянието на главния орган на централната нервна система при хората, практикуващи йога от много години, с такива, които скоро са започнали и хора, нямащи нищо общо с такава физическа активност.

Всяко от изследванията се базирало на различни методи на визуализация на мозъка, като магнитно-резонансна томография (МРТ), функционална магнитно-резонансна томография (фМРТ) или еднофотонна емисионна компютърна томография (SPECT).

Трябва да се отбележи, че участниците във всички изследвания са се занимавали с хатха-йога. Тази разновидност на древната практика включва в себе си определени статични упражнения (асани), медитация и дихателни упражнения (пранаяма).

„Анализирайки всичките 11 научни работи, ние открихме редица области в мозъка, които се активизират при заниманията с йога. И те практически не се различават от областите, „включващи“ се при аеробни тренировки“- обяснява един от водещите автори на обзорното изследване Неха Готхе (Neha Gothe) в прес-релийза на университета.

Детайлният анализ показал, че заниманията с йога водят до увеличение на хипокампа. В много други изследвания , посветени на влиянието на аеробните упражнения на мозъка, се наблюдава същата картина, подчертават изследователите. Хипокампът участва във формирането на емоциите и осигурява прехода от краткосрочната памет към дългосрочна. Учените са установили , че с възрастта размерът на тази част на мозъка намалява. Освен това, измененията в хипокампа са свързани с развитието на деменция и болестта на Алцхаймер.

Изследователите са открили и други характерни промени при практикуващите йога. Например, областта в мозъка, отговаряща за формирането на емоциите и вземане на решения, а именно амигдалата, при тях също е била с по-голям размер.

При последователите на индийската психо-физическа практика също така по-ефективно функционирал префронталния кортекс, областта, свързана с планирането, мултизадачността и способността да се обучава и да се прави избор, отбелязват американските неврофизиолози.

Изследванията показали, че характерните промени на мозъчните структури при редовно занимаващите се с хатха-йога, са съпроводени с по-добро изпълнение на когнитивни задачи, определящи общото емоционално състояние и управлението на емоциите.

По думите на Готхе, способността на йога да оказва такова въздействие на мозъка, по подобие на аеробните упражнения, е неочаквана и изисква допълнително изучаване.

„Йога по своята природа не представлява аеробно натоварване и по тази причина при нея би трябвало да работят други механизми, водещи до подобни изменения в мозъка. Тези механизми засега не са изяснени“- подчертава Готхе.

Авторите на обзорното изследване предполагат, че ключът към положителното въздействие на индийските традиционни практики се явява подобряването на емоционалното регулиране в отговор на ежедневния стрес.

Тази идея е в резултат на предишни изследвания, в която Готхе е изучавала влиянието на йога върху изработването в организма на кортизол (това е хормона, който се изработва при стрес).

Оказва се, че след седмици редовни занимания при участниците намалява изработването на кортизол в отговор на неприятни събития. В крайна сметка при тях не само намалявала тревогата, но и се подобрявали резултатите от тестове, свързани с превключване на вниманието, вземането на решения и мултизадачността.

Учените планират и занапред да изучават благотворното влияние на йога върху психиката на човек. Неха Готхе и нейните колеги надяват да проведат по-обстойни изследвания с привличане на много повече доброволци и с използването на разнообразни когнитивни задачи.

4.5 2 votes
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x