Hyundai представи концепти на камион и хладилен прицеп на водородно гориво
Компанията Hyundai, стремяща се да заеме своя ниша в пазара на товарните превози в САЩ, дебютира на Североамериканското автомобилно изложение (North American Commercial Vehicle (NACV) Show ) с два концепта на водородно гориво – свръхтежкия камион от 8 клас HDC-6 Neptune и хладилния прицеп HT Nitro ThermoTech.
И двата концепта са част от програмата на Hyundai – Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) 2030 Vision за внедряване на водородните горивни клетки като перспективен източник на енергия. По този начин корейският производител се стреми да зададе тон в пазара на екологичните транспортни услуги с акцент към аеродинамиката, максималното удобство за шофьора и автоматизацията в процеса на транспортиране.
Дизайнерите на HDC-6 Neptune са се вдъхновили от влаковете в 40-те и 50-те години на миналия век. Външният вид на тези транспортни средства в стила ар-деко се е пренесъл в съвременните пътнически свръхбързи влакове и в Hyundai смятат , че в бъдеще този стил все повече ще навлиза в дизайна на товарните автомобили.
HDC-6 Neptune е снабден с електрически силов агрегат , работещ на водородни горивни елементи, който вече се използва в някой кросоувъри на Hyundai. Отсъствието на традиционния дизелов двигател е позволило да се видоизмени кабината на шофьора и тя да стане значително по-просторна. Голямата радиаторна решетка на Neptune Concept с закръглена предна част обезпечава достатъчен приток на въздух за охлаждане на акумулаторните батерии и горивните елементи. В решетката са монтирани подвижни степенки , позволяващи влизането и излизането в камиона.
Докато HDC-6 Neptune е още на фаза концепт, камионите на Hyundai с водородни горивни елементи, създадени заедно с H2 Energy обикалят пътищата на Швейцария. До 2023 година H2 Energy планира да има 1600 такива камиона. Следващата цел на Hyundai е североамериканския пазар. Но по-големи шансове да попадне на този пазар има другия концепт, създаден от Translead, дъщерна компания на Hyundai.
Translead планират да започнат в близко бъдеще серийното производство на водородния хладилен прицеп HT Nitro ThermoTech. Уникалната му конструкция и криогенната система за охлаждане позволяват много точно да се контролира температурата и хладилният агрегат да работи изключително тихо. Уникалната особеност на прицепа са страничните стени и покрива, които са обшити с полимерно покритие, армирано с влакна. По този начин е осъществена конструкция без необходимостта от дъги, което я прави по-лека, отколкото при обичайните хладилни прицепи, а също така тя повишава топлоефективността.
Плановете на Hyundai са достатъчно амбициозни и ще е любопитно да видим тяхната реализация.