Дари

Измореният мозък: как невронауката ни помага да преживеем стреса и тревогата

Най-важното е да помним,че възможностите на нашия мозък не са безгранични. Преди милиони години миниатюрни морски същества са променили хода на историята, когато са се превърнали в първите хищници. Ловът е поставил началото на еволюционната надпревара. Побеждавал е този, който е бил по-ефективен. Като резултат живите съществата са ставали все по-сложни. По тази причина на тях им е бил нужен „център“, който да управлява усложняващите се жизнени системи. Сега ние наричаме този „център“ мозък. Проблемът е, че ние често забравяме за неговата първоначална и основна задача, а именно да поддържа функционирането на системите на нашето тяло, а не да осъществява процеси на размишления и обмисляния. Именно затова, според мнението на известния психолог и невроучен Лиса Фелдман Барет, в периодите на силен стрес е полезно да помним как работи мозъкът ни.

В периода на пандемия много хора започнаха да се оплакват от намаляване на концентрацията си. Някои се сблъскват с усещане, че техният мозък сякаш се намира в „мъгла“. В такива случаи е много важно да си върнем усещането за контрол. За това може да ни помогне невронауката. Когато ние знаем как нашият мозък работи, ние адекватно оценяваме своите сили и ресурси и не очакваме от себе си свръхвъзможности.

Голяма част от мозъчната активност протича без нашето осъзнато участие. Ние всички разбираме, че да се работи в режим на многозадачност е сложно и уморително. А сега си представете, че вашият мозък прави това постоянно. Всяка секунда той оценява потребностите на организма и си прави планове как може да ги удовлетвори. Това започва още в момента, когато ние се опитваме да се събудим и да изскочим от кревата за да получим първата доза енергия за деня.

Представете си, че вашият мозък е счетоводителя на вашето тяло. Той си има бюджет: в него постоянно се проследява нивото на водата, солите, глюкозата. През деня вие работите, бягате, разхождате се, учите и за всички тези дейности се изразходват ресурси. По време на съня и почивката вие, точно обратното, получавате своеобразни „вноски“.

Този процес на „бюджетиране“ си има научно наименование – алостаза. Благодарение на него тялото автоматично се готви за удовлетворяване на своите потребности, още преди те въобще да са възникнали. Представете си, че вие усещате жажда и изпивате чаша вода. Тя постъпва в системата на кръвообращение за около двадесет минути, но още с първата глътка вие се чувствате много по-добре. Защо жаждата се утолява толкова бързо? От исторически опит вашият мозък знае, че много скоро ресурсите на организма ще се възстановят и затова подава сигнали по-рано.

Точно така нашите мисли, емоции и чувства влияят на нашия „бюджет“. Мозъкът ни постоянно прогнозира и разпределя нашите метаболични потребности, но ние често погрешно разделяме нашето ментално и физическо състояние. Представете си, че вие преживявате развод или уволнение, и чувствате на фона на този стрес болки в стомаха. Не може да се каже, че именно неприятните емоции са станали причина за физическия ви дискомфорт, но всяка ментална причина, било то тревога или силна радост, е свързана с това как във вашия организъм се разпределя „бюджета“. Това е една от причините, дълбокото дишане или добрият сън понякога да помагат в решаването на психологическите проблеми.

Как можем да използваме това?

Сега, когато всички ние, благодарение на пандемията, се намираме в зоната на риска, на фона на стреса и общата тревожност нашият „бюджет“ се изразходва много бързо. Ако вие сте уморен или постоянно чувствате недостатък на мотивация, погледнете на своята ситуация от гледна точка на планирането на своите ресурси. Когато следващият път в главата ви се появи мисълта, например, че вие не можете да търпите безумието на отдалечената работа, задайте си въпроса „Аз наспах ли се добре предната нощ? Пия ли достатъчно вода? Май отдавна не съм се разхождал? Може би си струва да позвъня на някой приятел? Май трябва да направя някаква „вноска“ в своя бюджет?“.

Научете се да се вслушвате в своите физически усещания и те ще ви подсказват как да подобрявате вашето ментално състояние. Разбира се, това няма да се превърне в панацея срещу общата тревожност, но вероятно ще ви позволи да намалите натиска от неприятните новини и стреса.

0 0 votes
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x