Виртуалната метавселена бързо навлиза в нашия реален свят
Днес блокчейнът , технологиите за виртуална (VR) и допълнена (AR) реалност, NFT (non-fungible token, тоест незаменяем токен, базиран на блокчейн мрежа) се превръщат в неразделна част от нашия физически свят. Ако те продължат да се развиват със същите темпове, то след 10 години е голяма вероятността, ние да се окажем в метавселената.
Представете си място, където винаги можете да останете млади, да кръстите град на себе си или дори да станете президент – звучи като мечта, нали? Ако не в реалния свят, то във виртуалния свят такива мечти определено могат да се сбъднат, тоест в метавселената, обитавана от нашите аватари. Напредъкът на AR устройствата, VR технологиите и блокчейна ще провокират бързо развитие на метавселената. Нещо повече, безпрецедентният растеж на технологиите в игралната индустрия ще повлияе на това, какъв ще бъде този глобален виртуален свят и съответно нашите собствени светове.
Метавселената представлява група от устойчиви общи 3D виртуални среди, в които вие (под формата на вашия цифров аватар) можете да посещавате определени места, да пазарувате, да получавате услуги, да работите, да играете и дори да оформяте околната среда според вашите лични вкусове и изисквания, в съответствие с цифровите активи, които притежавате. По този начин всички ние, рано или късно, ще се озовем не около, а директно в цифровото пространство. Това е мнението на писателя, учен и футурист Рупендра Брахамбхат. В колонката си за interestingengineering.com той описва как вижда развитието на интернет и самата дигитална среда.
Теоретично виртуалната вселена представлява отворен свят, в който вашата възраст, пол, раса или религия нямат значение. До голяма степен това е така, защото можете да скриете зад вашия аватар кой сте всъщност. Хората могат да търгуват, да си сътрудничат, да създават активи, да инвестират във виртуални недвижими имоти, да настройват своя свят, да сменят самоличности и да постигат още много неща, а всичко, от което се нуждаят, е само интернет връзка, смартфон и VR устройство.
Концепцията за метавселената е отразена във филмите „Матрицата“ (Matrix), „Специален доклад“ (Minority Report) , анимационния „Ралф срещу Интернет“ (Ralph vs. Internet), сериала „Черното огледало“ (Black Mirror) и много други филми, видео игри и телевизионни предавания. Хората обаче все още чакат появата на истинската виртуална вселена, за да получат подобно завладяващо преживяване. Междувременно Facebook и Microsoft обявиха планове за милиарди долари за създаване на такава вселена.
Наскоро писахме за плановете на Марк Зукърбърг за ускоренотo създаване на метавселената на Facebook В момента oколо 10 000 служители на Facebook са съсредоточени върху разработването на AR и VR устройства – това е почти една пета от персонала на компанията. Освен това Facebook постоянно наемат нови служители, които се присъединяват към екипа за разработване на метавселена и ще станат част от Facebook Reality Labs, ангажирана с проекти за виртуална и разширена реалност, като компанията влага около 5 милиарда долара годишно в този проект.
Платформи, базирани на блокчейн, поддържани от криптовалути и NFT
Подобни платформи, според колониста, ще се използват в много видове развлечения, както и за закупуване на виртуални активи в рамките на дигиталната вселена.
„Например компанията за цифрови инвестиции Republic Realm купи виртуален лот във виртуален свят, наречен Decentraland, като плати за NFT 913 000 долара през юни 2021 г. Много дигитални художници, геймъри и дори инвеститори купуват виртуални активи на стойност хиляди или десетки хиляди долари. При тези транзакции най-често се използват криптовалути“, дава пример Брахамбхат.
3D моделиране
Хората, които могат да работят с програми за създаване на 3D среда, според писателя, ще бъдат много търсени, защото предстои създаването на много ресторанти, галерии, офиси за метавселената. Брахамбахат вярва, че една подобна поръчка ще струва от 1000 до 6000 долара.
„NFT – артистите ще организират виртуални събития, за да показват произведенията си, а билетите ще се продават за токени“, предполага той.
Преход към услуги и различни видове дейности онлайн
Пандемията COVID-19 накара служителите на много фирми да работят от разстояние и да преминат в режим онлайн,. Колумнистът пише, че това е довело до увеличаването на популярността на различни видове онлайн услуги и технологии, включително тези, които са пряко свързани с виртуалната среда – блокчейн услугите, NFT и игрите.
„През 2021 г. продажбите на NFT надхвърлиха 2.5 милиарда долара, общата стойност на игралната индустрия в момента се оценява на около 300 милиарда долара (поради безпрецедентното увеличение на броя на потребителите на мобилни игри по време на епидемията от коронавирус). Растящата стойност на биткойна и на много други криптовалути също е следствие на пандемията “, се казва в статията.
Много събития от реалния свят, като музикални концерти, бизнес срещи, търгове, събиране на средства и даже бракове, вече са се преместили във виртуалната среда. Например през април 2021 г. американският рапър Травис Скот представи виртуален музикален перформанс в играта Fortnite и цифрово събитие беше посетено от повече от 20 милиона зрители.
Развитие на виртуалната икономика
Активното използване на NFT и криптовалути в имерсивните (максимално близки до човека) игри в рамките на метавселената ще спомогне за развитието на виртуалната икономика (наричана още метаномика), смята авторът.
„Отчет в AR Insider показва, че около 2,5 милиарда души са въвлечени в търговски дейности, които се извършват в различни метавселени по целия свят. Такива цифри изглеждат достатъчно мощни, за да доведат до радикални социални, технологични и икономически промени в реалния свят”, пише Брахамбхат.
Какво носи бъдещето за метавселената
“Дори да добавим общите продажби на Холивуд, музикалната индустрия и другите филмови индустрии по целия свят, тези суми ще са далеч от приходите, генерирани само от игралната индустрия. Освен това до 2030 г. се очаква AR и VR индустрията да увеличи световния БВП с 1,5 трилиона долара.Тези впечатляващи пазарни показатели, нарастващият интерес на големите технологии към метавселената и нарастващото търсене на устройства с разширена и виртуална реалност показват, че през следващите години виртуалния свят все повече ще навлиза в нашият физически свят. Но истинското метаверсивно преживяване, когато човек вече няма да може да различава реалния от виртуалния свят, все още е много далеч “, резюмира Брахамбхат в статията.