Изкуствен интелект победи човек във виртуален въздушен бой
Агенцията за перспективни отбранителни разработки (DARPA), която е към Министерството на отбраната на САЩ, завърши изпитанията на невромрежовите алгоритми за виртуални въздушни боеве AlphaDogfight Trials. На последния етап изкуственият интелект е провел въздушен бой с опитен летец изпитател и инструктор във ВВС на САЩ с позивна Banher. Проведени са пет боя. Невронната мрежа е спечелила във всички виртуални боеве.
Изпитанията AlphaDogfight Trials се провеждат в рамките на подготовката за отваряне на конкурсната процедура ACE (Air Combat Evolution) за разработване на система, базирана на изкуствен интелект, която в бъдеще ще може да поема управлението на бойни самолети върху себе си и да води близък маневрен въздушен бой. Системата с изкуствен интелект трябва да може да се обучава. Тя ще се учи за въздушен бой аналогично на курсантите , започвайки от прости маневри и завършвайки с фигури от висшия пилотаж.
Крайната цел на програмата АСЕ е създаването на система с изкуствен интелект за бойни безпилотни самолети, включително и безпилотни самолети, които ще прикриват пилотирани изтребители. Като цяло се предполага, че новата система с изкуствен интелект ще може да води въздушен бой по-бързо и ефективно от човек, съществено намалявайки натоварването върху летеца и предоставяйки му време за приемането на тактически решения в рамките на по-мащабни бойни задачи.
Първият етап от изпитанията AlphaDogfight Trials са се провели в Лабораторията по приложна физика в Университета Джон Хопкинс. В него невромрежовите алгоритми, създадени от осем участника, са водили въздушни боеве със системата с изкуствен интелект Red (така при американските военни е прието да се нарича условния противник в ученията), създаден от специалистите на DARPA. Боевете между алгоритмите са се водили един на един на относително невисоко ниво на сложност. Вторият етап от изпитанията е преминал през януари тази година. Той се отличавал от първия с повишено ниво на сложност.
За участие в третия етап са били допуснати осем компании : Aurora Flight Sciences, EpiSys Science, Georgia Tech Research Institute, Heron Systems, Lockheed Martin, Perspecta Labs, PhysicsAI и SoarTech. Изпитанията на алгоритмите са се провеждали в открития авиационен симулатор FlightGear с използване на програмния модел за динамика на полет JSBSim. Този модел също има отворен код. В първите два етапа невромрежовите алгоритми са управлявали тежки изтребители F-15C Eagle, а в третия – средните F-16 Fighting Falcon.
Отначало в третия етап на изпитанията невромрежовите алгоритми са провели въздушни боеве един срещу друг. За победител от всички боеве била призната системата, създадена от компанията Heron Systems. Въздушните боеве са се водили от близка дистанция с използване само на оръдейно въоръжение. След това алгоритъмът на Heron Systems бил противопоставен срещу реален пилот във виртуален високоманеврен въздушен бой. Какъв е точно типа на невронна мрежа, която са използвали разработчиците не се уточнява. За обучение на алгоритъма Heron Systems са използвали дълбоко обучение с утвърждение. По време на обучението мрежата е провела 4 милиарда симулации.
Втори резултат във виртуалните боеве е показал алгоритъмът, разработен от компанията Lockheed Martin. Неговото обучение също се е водило чрез дълбоко обучение с утвърждение.
Заключителният етап на изпитанията, състоял се на 20 август може да гледате на канала на DARPA в Youtube тук.