fbpx
Наука и технологииТехнологии

Виртуален живот: какво би могло да бъде бъдещето ни в метавселената на Facebook

Марк Зукърбърг наскоро обяви, че иска да създаде “метавселена”. Но откъде идва този термин, какво означава той и какъв живот очаква човечеството, ако Facebook успее да превърне плановете си в реалност?

Какво ще представлява метавселената?

Венчърният инвеститор Матю Бол в есето си „Метавселената: какво представлява, къде да я намерим, кой ще я изгради и Fortnite“ пише, че терминът „метавселена“ е използван за първи път от писателя научен фантаст Нийл Стивънсън в романа му от 1992 г. „Снежна буря“ (Snowcrash).

В раздела „Благодарности“ на книгата си Нийл Стивънсън пише: „…„ метавселената“ е моето изобретение, до което стигнах, когато реших, че съществуващите думи (например„ виртуална реалност“) са твърде неудобни за използване.“

В света на Стивънсън метавселената е виртуален свят, до който хората имат достъп чрез лични терминали. Тези устройства проектират дисплей за виртуална реалност върху очилата, носени от потребителя. Веднъж попаднали в метавселената, героите на романа посещават виртуални нощни клубове или купуват недвижими имоти.

Съвременните идеолози на метавселената, включително и Зукърбърг, я определят като колективно виртуално пространство, което включва виртуални светове, разширена реалност и интернет.

Матю Бол смята, че метавселената трябва да обедини физическия и виртуалния свят, да има своя собствена икономика, да не ограничава броя на едновременните потребители и да комбинира всички виртуални светове. Тоест, потребителят трябва да може да прехвърля своите цифрови продукти от един дигитален свят в друг.

Марк Зукърбърг разглежда метавселената на Facebook като „виртуална среда, в която можете да присъствате с други хора в дигиталните светове. Това е по-скоро въплътен интернет, където вие сте вътре и не го гледате отстрани.”. По думите на Зукърбърг определящата характеристика на метавселената, е „ присъствието – усещането, че наистина си на различно място или с друг човек“

„В бъдеще вие ще можете да седите като холограма на моя диван, или аз ще седя на вашия и наистина ще имаме чувството, че сме на едно и също място. Дори и да сме в различни държави на разстояние стотици или хиляди мили един от друг “, казва Марк Зукърбърг в интервю за The Verge.

Понастоящем метавселената се очертва като приоритет за Facebook. Една от основните причини за това е, че акциите на компанията на Зукърбърг не бележат такъв ръст като другите технологични гиганти, такива като Amazon, Google, Microsoft, Apple и други. Инвеститорите са все по-малко уверени в бъдещето на Facebook и това е разбираемо. Докато други компании се опитват да летят в космоса, да разработват облачни услуги и да правят автономни автомобили, Facebook остава в социалната си мрежа. Доскоро единственият проект на компанията, фокусиран върху бъдещето, бяха устройствата за виртуална реалност Oculus. Може би това е подтикнало Зукърбърг към ускоренотo създаване на метавселена . Около 10 000 служители на Facebook в момента са съсредоточени върху разработването на AR (допълнена реалност) и VR (виртуална реалност) устройства – това е почти една пета от персонала на компанията. Освен това Facebook постоянно наемат нови служители, които се присъединяват към екипа за разработване на метавселена и ще станат част от Facebook Reality Labs, ангажирана с проекти за виртуална и разширена реалност. В момента компанията влага около 5 милиарда долара годишно за проекта за метавселена. Това е повече, отколкото Безос или Мъск харчат за изследване на космоса.

Как може да се създаде метавселена?

Метавселената може да бъде създадена чрез тясното сближаване на виртуалното пространство и допълнената реалност. Facebook вече прави първите си стъпки към постигането на тази цел: сближава потребителите чрез видео разговори на Portal и пренася хората в дигиталните светове на социалната среда Horizon, използвайки очила Oculus Quest 2.

С приложението Portal се чувствате сякаш сте в една стая със събеседника си, дори ако между вас има стотици километри разстояние. Освен това можете заедно да слушате музика или да гледате филми.

Във виртуалната среда на Horizon можете да създавате свой собствен свят, да общувате и да играете с други хора, както и да изследвате заедно постоянно развиващите се други светове.

В интервюто за The Verge Марк Зукърбърг казва, че метавселената ще работи на устройства за виртуална реалност, мобилни устройства и игрови конзоли. За да стане това възможно, „ще са необходими нови протоколи и стандарти, нови устройства, нови чипове, нов софтуер, от рендеринг машини до платежни системи и всичко между тях“, обяснява Зукърбърг.

Андрю Босфорт, вицепрезидент за VR и AR във Facebook, пише, че „за да се създаде метавселената на Facebook, ще трябва да се изгради съединителна тъкан между пространствата, за да се премахнат ограниченията на физиката и да има възможност за предвижване между тях толкова лесно, колкото вкъщи от една стая в друга. “.

Тим Суини, главен изпълнителен директор на Epic Games, смята, че за изграждането на метавселената ще са необходими много нови технологии.

„Fortnite вече може да събира 100 играчи в игрова битка, но не може да побере милион или десетки милиони в същата симулация. Метавселената ще изисква нов модел на програмиране – отворена и „на живо“ развиваща се платформа, в която се премествате от един свят в друг и целият код си взаимодейства. “

По думите на Суини, това ще изисква нов модел на програмиране в отворен свят, който все още не съществува.

В момента една от най-важните задачи на Facebook е усъвършенстването на устройствата Oculus VR, които не са много удобни за дълга употреба. Компанията се надява да подобри технологията, така че устройствата да приличат повече на очила, а не както сега на шлем. В днешно време едва ли ще можете да ходите по цял ден с Oculus, тъй като това е твърде неудобно. В бъдеще очилата за виртуална реалност ще трябва да бъдат не по-големи, отколкото слънчевите очила на Ray-Ban.

Как може да изглежда живота ни в метавселената?

Марк Зукърбърг вярва, че метавселената ще предостави огромни възможности за цялото общество – от творците, които могат да създават нови дигитални пространства, до хората, които искат да работят и да живеят далеч от града.

Метавселената може да промени различни области на човешката дейност.

Работа. Представете си, че работите от вкъщи, но имате дигитален офис. С помощта на холограма ще можете да бъдете в едно и също пространство с колегите си, без да излизате от дома си. Можете да споделяте документи, просто като ги показвате на споделения екран, а броят на тези екрани ще е неограничен.

Работно място. Вие ще можете да си създавате идеална работна среда, където и да отидете. Например, отивайки в обикновено кафене с интернет, ще можете да седнете, да си поръчате кафе и да работите, виждайки пред себе си толкова монитори, колкото ви е необходимо, които ще са персонализирани за вас, с вашите папки и преки пътища. Това ще бъде същото ако вие работите у дома или в супер оборудван офис.

Общуване. Хората ще могат да усетят присъствието на други хора по време на техния разговор. Това няма да са съвременните видео разговори, когато виждаме събеседника си през екрана. Благодарение на метавселената човек ще има усещането, че е на едно и също място с хората, с които общува. Това ще ви позволи заедно да посещавате концерти, спортни или танцови занимания.

Образование. Хората, които няма да имат възможност да получават качествено образование поради местоживеенето си, ще могат да учат, без да напускат дома си. Само че това няма да са традиционните уебинари, а класове, които можете да посещавате лично благодарение на метавселената. Това е важно условие, например за обучението на бъдещите лекари.

Източник: The Verge

Техническа поддръжка. Марк Зукърбърг представя друга възможност, която вече се тества. „Ако искате да говорите с някого за да разрешите някакъв проблем, вместо да му се обадите по телефона, той ще може просто да се телепортира до вашия ъгъл в метавселената. Техническата поддръжка ще може да вижда вашите пет монитора, нужните документи или 3D модела, върху който работите. Така те ще могат да бъдат до вас, да общувате, да ви помагат, да си взаимодействате с тях. И след това за един миг ще се върнат обратно до мястото, където са били.”

Срещи. Според Зукърбърг, вместо в Zoom, в Силиконовата долина вече много хора си организират групови срещи във VR. В бъдеще, ако всичко се получи както е планирано, тези срещи ще бъдат в метавселената, с помощта на аватари, които ще са способни да се движат, да ходят, да избират къде и до кого седят.

Основният проблем с видеоконференциите е, че всички те се сливат с течение на времето. Трудно е да си спомним кой какво е казал и кога. Хората се нуждаят от поне някакво визуално разнообразие.

С Facebook Metaverse ™ всяка среща ще бъде малко по-различна от останалите. Хората ще бъдат с различни дрехи, в различни пространства. Ще бъде възможно да си спомните кой е седял отдясно и кой отляво. Ще могат да се разглеждат няколко документа заедно, а не само един. Ще можете да отваряте колкото си искате екрани и да споделяте целия наличен контент по време на срещата. Така от едната страна на виртуалната зала ще може да има дъска, върху която хората да рисуват, от другата – проектор с диапозитиви, а от третата – телевизор с визуална демонстрация.

Какви са целите на Facebook?

„Ако метавселената е наследник на Интернет, то благодарение на нея ще се появят нови компании, продукти и услуги, които ще управляват всичко – от обработка на плащания до проверка на самоличността, наемане, доставка на реклами, създаване на съдържание, сигурност“, пише Матю Бол.

Стив Ковач, технически редактор на CNBC, смята, че Facebook може да използва този модел и „да печели пари, като приема част от парите от транзакции в метавселената“. На този икономически модел днес са изградени много безплатни игри, които печелят пари, като продават дигитални стоки в света на игрите, например Fortnite.

Верити Макинтош, експерт по виртуална реалност в Университета на Западна Англия, коментира пред Би Би Си:

„Една от причините Facebook да инвестира толкова много във VR и AR е, че детайлизирането на данните, достъпни при взаимодействието на потребителите на тези платформи, е на порядък по-високо, отколкото при използване на екранни носители. Компаниите могат да наблюдават не само това, което търсим и това, което споделяме с другите, но и къде потребителят иска да отиде, как реагира на различни стимули и това е директен път към подсъзнанието на човек.”

Развитието на направлението VR може да се превърне в един от най-големите източници на приходи за Facebook, защото „достъпът до подсъзнанието на потребителя е злато за информационния капиталист“.

Кой друг работи по създаването на метавселената?

Много от технологичните гиганти виждат бъдещето си в създаването на метавселената.

Изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела казва: „Тъй като цифровият и физически свят се сближават, ние [Microsoft] преминаваме към следващото ниво на инфраструктурния стек – корпоративната метавселена“.

„Roblox, платформата, на която разработчици създават своите игри за деца, може да бъде най -близката и обширна визия за метавселената“, пише NYT. Основателят на Roblox Дейвид Базуки казва, че вижда бъдещето на платформата като метавселена. Той вярва, че „хората ще се срещат във виртуални светове не само да играят игра, но и да гледат трейлър за нов филм или да се смеят на видеоклипове, създадени от потребители“.

Тим Суини отбелязва, че е започнал сериозно да мисли за метавселената още през 2017 г. след успеха на Fortnite.

„Надявам се, че след десет години ще можем да направим така, че хората да играят Minecraft, Roblox и Fortnite и се намират в един и същи свят със същите социални връзки. Метавселената ще бъде място за среща на хора и създатели. В един момент всяка компания ще бъде там. Ако сте производител на автомобили, присъствието на вашата марка в метавселената няма да бъде реклама за вашите автомобили. Това ще бъде място, където хората наистина могат да шофират и да изпитат реалното чувство от това. “

Поне засега до «Интернет 3.0», който да има почти безграничен потенциал е далеч, а и във Facebook казват, че това е само началото. Освен това в момента Oculus се смята за доста сурова технология и около нея все още не се е образувала екосистема от приложения. Зукърбърг явно се надява, че това е временно: отначало ще се оформи технологията, а след това потребителите сами ще дойдат, както се случи със смартфоните и интернет. Да се създаде търсене от нулата е напълно възможно, но сега за Facebook най-важното е това да не е поредната задъдена улица, както се случи с операционната система Facebook Home, умната колонка Facebook Portal или езика FBML.

От друга страна стои сериозният философски въпрос дали всеки от нас ще иска да заживее в тази метавселена или просто ще ни се наложи да го направим…

4 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x