fbpx
АкцентиНаука и технологииТехнологии

Свръхзвуковата летяща чиния ADIFO ще има невероятна маневреност (Видео)

Концепцията на летящите чинии получи нов тласък благодарение на новите технологии. Сега се планира те да летят със свръхзвукова скорост и да имат възможност за максимално маневриране във всички плоскости.

На ниска скорост ADIFO функционира като квадрокоптер, докато при ускоряването на реактивните двигатели целият корпус започва да изпълнява ролята на крило с много малко аеродинамично съпротивление. Това позволява на румънските инженери да заявят за създаване на летяща чиния с безпрецедентна мобилност на различни скорости, в това число и свръхзвукова.
ADIFO (All-DIrectional Flying Object ) е призван да измени формиралата се парадигма за полета – говори Разван Саби, създател на свръхзвуковата летяща чиния заедно с бившия декан на факултета по теретична аеродинамика към Националния авиационен институт Йосиф Тапос. Сега AFIDO съществува само като работен протип с диаметър 1,2 метра, който преминава комплексни изпитания.

Прототипът на свръхзвуковата летящата чиния ADIFO
Кредит: ADIFO Aircraft

Профилът на летателния апарат имитира задната половина на въздушния плавник на делфините, който се разширява във всички посоки от центъра. Външният радиус на чинията се свива до тънък кръг , което значително повишава подвижността на апарата при хоризонтален полет.
Вертикалното излитане и маневри на ниски скорости се осуществяват с помощта на четири тунелни витлови двигателя, благодарение на които ADIFO може да фунционира като обикновен квадрокоптер. В задната част са разположени два реактивни двигателя, които предават на апарата хоризонтална тяга ( на прототипа там са разположени два витлови електродвигателя). Тези двигатели могат да имат индивидуални вектори за повишаване на маневреността на високи скорости. Помагат им подвижни дискове, които могат да затварят тунелните двигатели на квадрокоптера за по-равен профил на полета.
В горната част на апарата от двете страни има две сопла , които изпълняват същата функция като камерите в ракетните двигатели с малка тяга в космическите кораби. При хоризонтален полет те помагат на ADIFO бързо да завива и сменя посоката на движение, като предават на апарата уникална подвижност и маневреност без използването на крила, елерони и клапи. Той може да лети даже в обърнато положение и да развива дозвукова и свръхзвукова скорост без звуков удар.

Вектори на действие на двигателите и соплата на ADIFO
Кредит: ADIFO Aircraft

Протипът е безпилотник с радиоуправление, но изобретателите обещават, че по – късно ще могат да го превърнат в едноместен или двуместен летателен апарат с хибридна електрическа и реактивна тяга. Сега разработчиците търсят инвеститори за още по-мащабни изследвания и превръщането на ADIFO в пълноценен комерсиален проект.

Източник

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x