Пауърбанк за електромобил: EP Tender увеличава пробега с ремарке-акумулатор
Планирайки закупуването на електромобил купувачите често се сблъскват с дилемата дали да платят повече за акумулатор с по-голям капацитет или по-често да зареждат своята кола. Парижкият стартап EP Tender предлага просто решение за този проблем – акумулаторно ремарке.
„Ние решаваме въпроса с недостатъчния пробег на електромобилите, правейки ги подходящи за пътувания на дълги разстояния“ – обяснява генералния директор на компанията Жан-Батист Сегард.
Името EP Tender е взето от малките лодки, които обслужват големите кораби в пристанищата. Компанията има намерение да разположи пунктове за отдаване под наем на акумулаторни ремаркета в различни точки по всички основни туристически маршрути. Планира се ремаркето автоматично да се включва към задната част на електромобила, добавяйки още допълнителни 60кВтч енергия, достатъчна за да се стигне до планираната цел.
По прогнози на компанията максималната цена за наемане на такова ремарке ще бъде 34 евро.
Първоначалната идея на EP Tender е била да разположи генератор с ДВГ в ремарке, който да превръща електромобила в хибрид. Компанията вече използва 20 такива ремаркета за клиенти, използващи Renault Zoe или Kangoo. Но намаляването на цените на акумулаторните батерии е накарало компанията да си смени концепцията.
„Версията с двигателите с вътрешно горене се използва от нашите клиенти, но ние спряхме производството на такива ремаркета, тъй като понастоящем се откриха много повече възможности да се работи с акумулатори. В тази област се наблюдава огромен напредък“ – казва Хюго Басет, отговарящ за техническото изпълнение на проекта.
В настоящия момент повечето електромобили не са пригодени за прикачване на енергоремарке, но в EP Tender вярват, че това ще се промени до 2022 година. Компанията води преговори за заводско монтиране на тегличи и куплунзи за моделите на Renault и PSA Group. В момента оборудването за електромобил с всичко необходимо за прикачване на електоремарке струва около 600 евро.
Renault е една от първите компании, търсещи решение на проблемите с недостатъчния пробег. Още през 2008 година тя е започнала сътрудничество с израелската Better Place, внедрявайки сменяеми акумулатори за своите електромобили, започвайки от модела Fluence. Но проектът се оказал неуспешен и е прекратен през 2013 година.
В EP Tender обясняват, че техният проект носи по-малко рискове заради това, че няма необходимост да се изграждат много скъпоструващи зарядни станции. Инженерите постоянно усъвършенстват своя продукт, например с подобряване на неговата аеродинамика. Освен това, ремаркетата могат да се оборудват с допълнителна ос с колелета с по-малък размер, които се спускат надолу, повдигайки основната ос нагоре в неработоспособно състояние и така се облекчава движението назад.
Решение с акумулаторни ремаркета има и допълнително преимущество. То се състои в това, че когато ремаркетата не се използват, те могат да се включват към мрежата за отдаване на електроенергия в пиковите часове. Това е особено актуално във връзка с развитието на възобновяемите източници на енергия, за които е характерно неравномерното генериране на електроенергия.
Предполагаемата стойност на едно такова енергоремарке ще бъде около 10 000 евро и съгласно бизнес-плана на компанията през 2024 година тя ще реализира първите си печалби, когато 60 000 клиенти вземат под наем техните 4150 ремаркета.