„Междуконтинентална въздушна яхта“: за какво му е на един от основателите на Google гигантски дирижабъл
Един от основателите на Google Сергей Брин в последните четири години разработва проект за огромни дирижабли, чиито първи прототип може да се издигне в небето през 2021 година. За какво му е нужно на Сергей Брин такова необичайно транспортно средство и какви световни проблеми ще решава този грандиозен проект?
Сергей Брин, който през 2019 година напусна Google, не остана без работа. Както съобщава портала Tech Crunsh, сега неговото внимание е изцяло насочено към тайнствената му компания LTA Research and Exploration , която създава прототип на огромен дирижабъл, който ако всичко върви по планирания график, би трябвало да политне във въздуха тази година.
В продължение на последните четири години компанията LTA (Lighter Than Air – „по-леко от въздуха“) работи над създаването на летателни апарати с нулеви парникови емисии. Брин е започнал разработването на своя проект още докато е бил президент на Alphabet, компанията-майка на Google.
Той се е запалил по тази идея още през 2014 година след свое посещение в Изследователския център Еймс, който се явява подразделение на NASA. В този център навремето се е намирал дирижабълът USS Macon, наричан още „Кралицата на небето“ („Queen of the Skies“) който бил създаден от ВМС на САЩ през 30-те години на миналия век. Впоследствие той се е разбил в Тихия океан на 45 мили от Сан Франциско и това поставило края на военните въздушни авионосци.

През 2017 година LTA е наела хангар в непосредствена близост до Изследователския център Еймс и оттогава датират първите новини, че Сергей Брин планира разработването на грандиозен проект за създаване на огромен летателен апарат. Сега основната база на компанията се намира в Моунтин Вю, Калифорния. Понастоящем LTA преговаря за закупуване на летището в Акрон, щата Охайо. Там се планира разширяването на изследователската и производствена база на компанията и научно сътрудничество с Университета на Акрон.
По материали на The Gardian от 2017 година , дължината на дирижабъла трябва да бъде около 200 метра. Това разстояние е еквивалентно на дължината на два футболни терена. За сравнение, размерът на печално известния най-голям в историята пътнически дирижабъл „Хинденбург“ е бил 245 метра. Финансирането на проекта още от самото начало се осъществява от Сергей Брин. До този момент, четири години след старта на проекта, няма никаква информация колко средства е инвестирал един от създателите на Google в своя нов проект. Основната цел на проекта е анонсирана за доставка на хуманитарна помощ, включително храна и медикаменти, в отдалечени и откъснати от света райони, тъй като на дирижабълът не му е нужна писта за излитане и кацане, и на теория той може да достигне навсякъде, където не летят самолети, съобщава Bisiness Insider. В перспектива се планира по-нататъшно разработване на такива летални апарати за превоз на стоки и пътници с нулеви въглеродни емисии.
“С помощта на дирижабли от ново поколение ние възнамеряваме да подобрим доставянето на хуманитарна помощ и да съкратим емисиите на парникови газове, едновременно предоставяйки на американците икономически възможности и нови работни места“ – се казва в официалния сайт на LTA.
Освен това The Guardian съобщава, че Сергей Брин планира „ да обзаведе скъпо“ собствения си дирижабъл ,за да може той да се използва в качеството му на „междуконтинентална въздушна яхта“ за пътешествия с приятели и роднини.
По данни на SFGate, скоростта на дирижаблите е по-висока от тази на товарните кораби, а емисиите на вредни газове в сравнение със самолетите са по-малки с 80-90%. По неофициални данни в СМИ, LTA вече са построили прототипа, който е получил името Pathfinder 1. По данни от документите за лицензиране, внесени във FAA , той ще се захранва с литиево-йонни акумулатори и 12 електрически двигателя. В него ще могат да пътуват 14 пътника. Първият полет на Pathfinder 1 се планира за 2021 година. За да се издигне във въздуха в новия дирижабъл ще се използва хелий, а не водород, както при „Хинденбург“, което ще увеличи безопасността и ще намали взривоопасността на летателния апарат.
По всяка вероятност Pathfinder 1 ще е приблизително със същия размер като единствения пътнически дирижабъл в експлоатация днес – Zeppelin NT, който изпълнява туристически полети в Германия и Швейцария. Освен това Pathfinder 1 ще използва някои компоненти от Zeppelin в пътническата си гондола.

По обявите за работа в Маунтин Вю и Акрон може да се съди, че в LTA за бъдеще планират разработването на 1,5-мегаватова задвижваща система, на базата на водородни горивни клетки. Тази мощност по всяка вероятност ще бъде достатъчна за превръщането на този вид транспорт в трансокеански. Водородните горивни клетки са привлекателно решение за електрическата авиация, защото са по-леки и потенциално по-евтини от литиево-йонните батерии. От друга страна използването им в летателен апарат има своите сложности, свързани с безопасното транспортиране на течния водород в резервоари за гориво, съхраняването на произведената вода и справянето с многото отпадъчна топлина.