Kак да станеш експерт в нова и непозната област: методиката на Нобеловия лауреат Ричард Файнман
Обучението, в която и да е нова област, представлява тежък труд и за това свидетелстват огромното количество на започнатите и недовършени от нас курсове. Но решение има! Предложил го е известният американски учен в областта на квантовата физика и Нобелов лауреат Ричард Файман, и тази елементарна, но много ефективна методика, се състои само от четири стъпки.
„Гениални хора няма“
„Гении няма и даже най-успешните учени не се различават от обикновените хора. Просто те са се захванали с определена тема и са разбрали за нея всичко, което е възможно.“
Тези думи на Ричард Файнман, един от създателите на квантовата електродинамика (за което получава Нобелова премия), участник в екипа по създаване на атомната бомба, воден от Роберт Опенхаймер и учен с голям принос в квантовата механика, може да не са докрай верни, но поне звучат успокояващо. Но освен своя огромен научен принос, Файнман е бил изключително популярен университетски преподавател, тъй като е измислил простичка методика как да преподава най-сложните области на физиката, така че да станат ясни даже на новаци в тази материя. Всеки, който по един или друг начин по-сериозно се е докосвал до физиката, по всяка вероятност знае за знаменитите „Файманови лекции по физика“ (издадени на български през 70-те години на миналия век), които на практика представляват редактирания конспект от курса лекции, който Файнман е четял на студентите от началните курсове в Калифорнийския технологичен институт или както е по-известен Калтек.
Фейнман е водил изключително активен начин на живот и работа, като винаги е изтъквал, че за да постигнеш успехи в която и да е област, най-важното е да разбереш разликата между това „да знаеш същността на предмета“ и „да знаеш името на предмета“. Това е и крайъгълния камък в неговата методика. Той е смятал, че много от хората се фокусират на измамен тип знания, а именно способността да разказват за концепции, не разбирайки самата същност на предмета достатъчно дълбоко.
За да се бори с повърхностните знания Ричард Файнман е измислил своята методика за обучение и „разбиране на същността“, а на такъв “човек-легенда на 20-век” е трудно да не повярваш.
Как работи методиката на Файнман
Файнман е смятал, че ако човек разбира предмета, той може лесно да го обясни, а обратното никога не работи. Според него качественото обучение не се състои в това да назубриш материала, термините и формулите, а да получиш дълбоко разбиране на същността. По тази причина в основата на неговата методика лежат четири на пръв поглед елементарни стъпки, но всъщност те ни помагат да осмислим възможно най-дълбоко получаваните знания.
Стъпка №1 Изберете конкретна тема
Да речем вие сте решили да усвоите определен език за програмиране. Чудесна идея, но темата за програмирането е твърде необятна и размита. В такива случай Файнман е съветвал да се фиксирате на нещо конкретно. По този начин ще изключите страха пред новото и ще можете да си начертаете определена траектория на обучение.
Тази стъпка е важна, тъй като позволява на човек, сблъскал се с нещо ново и неизвестно, да го разложи на определени съставни части. Например, вие се насочвате към конкретна тема „Базови команди в езика Python”, която ви дава начална яснота какво трябва да правите и къде по-дълбоко да копаете. Винаги трябва да се започва от малкото, така че да запълните конспект с информация от две-три странички, който постепенно да допълвате, а не да се стремите още отначало да напишете конспект от сто страници, тъй като едва ли впоследствие той ще ви е много полезен .
Ето и няколко примера как може да си избирате конкретни теми в различни области:
– Не общата дизайн, а типография, цветови съчетания, работа с композиции;
– Не психология, а например групова поляризация, социално безделие, преработване на детски травми и т.н.
– Не наука за еволюцията, а теми като отрицателен отбор, наследственост, фенотипи, мутации и т.н.
Колкото по-конкретна е темата, с която сте се решили да се заемете, толкова по-лесно ще ви бъдете да я изучите ( даже и на ниво търсене в Google). Освен това този подход има терапевтичен ефект върху обучаемия. Търсейки нещо конкретно в избраната област на знания, ние по този начин започваме самия процес на обучение.
Стъпка № 2 Обясни „квантовата физика“ на дете
Вие сте започнали да изучавате базовите команди в езика Python. Гледате видеолекции, слушате подлкасти, четете книги. Постепенно вашите конспекти набъбват и все повече знания се трупат в главата ви. Отлично! Сега вашата задача е действително да разберете всичко, с което сте се запознали. Класическа грешка в обучението е да прочете дадена статия или учебен материал и да си помислите, че обучението е приключило. За съжаление прочитането не гарантира разбиране.
Файнман предлага да преговаряте получените знания. Представете си, че на вас ви се налага да обясните командите в Python на четвъртокласник, тоест на дете , а не на вашия колега в работата или на вашия приятел в университета.
Ричард Фейнман по принцип е смятал, че професионалните термини и сложни конструкции представляват начин да се прикрие незнанието на предмета. Когато вие описвате идеята си или знанията си от начало до край на елементарен език, който е разбираем даже на децата, вие се принуждавате да вникнете в предмета доста по-задълбочено, опростявайки причинно-следствените връзки.
Стъпка № 3 Никога не прекъсвайте цикъла на обучение
Ако чувствате, че алгоритмите в Python не ви се отдават, а вложените една в друга структури ви се губят, просто се върнете назад към базовите функции. И постъпвайте по този начин дотогава, докато темата, която изучавате, не ви стане напълно разбираема. Файнман съветва да се връщате към основите всеки път, когато чувствате, че тъпчете на едно място. Когато в нашите знания се появяват бели петна, а нашите обяснения не са достатъчно верни и убедителни, връщането към първичните източници помага да се укрепи фундамента на знанията.
Обучавайте се дотогава, докато почувствате, че може да обясните всичко с „думи прости“. До момента, в който вашето въображаемо ( а защо не и реално) дете не разбере всичко за езика за програмиране.
По всяко вероятност по- голяма част от вашия път на обучение ще се състои от преминаването от стъпка №2 към стъпка №3 и връщане обратно до момента, когато почувствате, че действително сте вникнали дълбоко в същността на предмета. И това е много положително, тъй като използването на вече прочетените източници за усъвършенстване на собствените обяснения предствлява много активен когнитивен процес, Когато ние се обучаваме пасивно, запомнянето на детайлите е много по-сложно.
Стъпка №4 Търсете аналогии
Простотата е косвен признак за разбиране. Достатъчно лесно е да запомните определени термини и да ги повтаряте, когато ви се налага. Когато не се опираме на сложни думички, от които да изглеждаме умни, на нас ни се налага да съкращаваме това, което знаем до най-опростени форми. Когато вие преминете през нужния материал, усвоите всичко, което ви е необходимо, успеете да разберете и обясните на себе си нужните ви знания, то в такъв случай вие сте готови да продължите напред.
За да закрепите тези знания, търсете аналогии. Това е базов механизъм в нашия мозък. Например ако вие се опитвате да разберете как работят условията if/elif в Python, представете си руска матрьошка , когато всяко условие се намира вътре в другото условие, докато накрая не се появи голямата матрьошка – резултат. Създаването на собствени аналогии е много по-мощно средство, отколкото взаимстването на чужди, които даже може докрай да не разбирате.
На кого може да му е полезна методиката на Файнман
Студентите, за които по принцип Ричард Файнман е създал тази методика, са сигурно най-благодатната група, която може да се облагодетелства от нея. Но в нашия съвременен свят, в който все повече се и ще се налага постоянно да се обучаваме и преквалифицираме, съветите на Файнман могат да бъдат изключително полезни в усвояването на новите области на познанието, към които сме се насочили. Записвайки следващия курс, експериментирайте да използвате тази методика и може би поне малко ще усетите защо този гениален учен е постигнал такива успехи в своята област.