fbpx

Ревизия на емоциите: отличен начин да разберете себе си

Модната дума „осъзнатост“ не се отнася толкова за редовната медитация или разделното събиране на отпадъци, колкото за духовната зрялост. Пътят към нея започва с преодоляване на емоционалната слепота. Щастливи са тези, които са способни да разбират и анализират своите емоции, а заедно с това – мислите и убежденията си. Затова е много важно всеки да намери своя начин да развие своята осъзнатост.

Ето и няколко начина, които могат да ви помогнат в тази насока.

Изучете причините за своите емоции

Мислете за негативните емоции като за покана да изследвате сами себе си. Вие ще разберете много повече за себе си, ако разберете причината за тях. Създателят на когнитивната психотерапия Аарон Бек е смятал, че мъката е свързана с вярата, че ние нещо сме загубили, гневът – с това, че са ви отнели нещо, а тревогата –с усещането, че с вас ще се случи нещо лошо. Така, че ако вие сте печални, сигурно си струва да си зададете въпроса: Какво именно сте загубих? Така е и с другите емоции.

Водете си дневник на настроенията

Писменият разказ за емоциите помага да се справите с тревогата и увеличава усещането за удовлетвореност от живота. Това може да го правите в специални приложения, като Moodnotes, iMood Journal, MoodTools, но може би най-действения и полезен начин си остава собственоръчното писане на хартия. Има доста техники за писмени практики, но най-простата и вероятно една от най-ефективните е фрирайтинга. Тази практика предполага писане в свободна форма, без да се замисляте, без опити да се ограничавате или да се стремите да се изразявате перфектно и красиво. Това ще ви помогне да изкарате своите мисли и чувства от дълбините на подсъзнанието. Тази практика може да стане истински полезна при едно много просто условие – правете го редовно.

Разширявайте словесния си запас

Понятията правят нашите преживявания такива, каквито са те, пише създателката на теорията за конструиране на емоциите Лиз Фелдман Барет. Колкото повече отенъци на чувствата вие успеете да опишете, толкова по-ефективно ще можете да ги управлявате. Търсете нови думи и изрази: четете книги, които са извън вашата зона на комфорт, откривайте понятия от други eзици, които нямат аналогии в родния ви език. Например, може да запомните холандската емоция за свежест и положителен вътрешен заряд след крос или обиколка с колело – „uitwaainen„, или норвежката „koselig“ – приятно прекарване в уютен дом под топло одеяло с топла напитка на свещи, или гръцката за усещането за огромна вина – „enohi“. Още по-добре е, ако успявате да си формулирате собствени понятия. Самата Барет е измислила за себе си понятието „безчипсовост“, което накратко обяснено означава разочарованието от това, че чипсът е свършил или вината за това, че сте го изяли. Не си струва да се фокусирате само на негативните преживявания. Ново изследване е показало, че богатият речник за положителни емоции корелира с ментално и физическо здраве.

Изобразете емоцията си

Подходящи са всякакви материали: акварели, цветни моливи или просто химикал. Арт-терапевтът Каролайн Мехломакулу съветва да се избягват думи, изобразяване на лица или други узнаваеми предмети, и да се концентрирате на линии, форми или цветя. Рисувайте бързо, за да не бъде процесът прекалено рационален. Отначало пробвайте да изобразите гняв, тревога, щастие или тъга за пет минути. След това изобразете отговора на въпроса „Как се чувствате днес?“. За тази рисунка може да отделите повече време – 10-15 минути. Според Мехломакулу това упражнение помага да изучите своите чувства.

Потопете се в музика

Обичате ли тъжна музика? При едни тя само задълбочава чувството на тъга, а в други поражда меланхолия, сладка тъга. Разликите се обясняват с емпатията и саморегулацията. Тези, при които такава музика ги трогва, но не ги вкарва в паяжината на отчаянието, умеят да съпреживяват и при това добре да регулират своите емоции. Ако това ви е интересно може да направите тест, който се предлага от научния проект The Musical Universe. (има безплатен вариант и вариант срещу дарение от $25). Там ви се дава да оцените 25 музикални откъса с различно настроение, а след това ви разказва за вашите психологически характеристики на база изследвания за връзката между типа личност и музикалния и вкус.

0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x