Регулировчик на орбита: как стартап от Калифорния предотвратява космически катастрофи
Компанията LeoLabs монетизира разработка на учени от Станфорд. Софтуерът на стартапа следи хиляди обекти, намиращи се на околоземна орбита и предупреждава операторите на спътниците за рискове от сблъсък с космически боклук или „странични” предмети. Инвеститорите вярват в жизнеспособността на тази идея и LeoLabs е привлякъл за своето развитие $19 милиона.
В космоса става все по-тясно. В момента на орбита са почти 2 000 активни и около 2800 неактивни спътници. До 2030 година по прогнози на изследователската организация The Aerospace Corporation, общото количество на спътниците ще надхвърли 20 000. Стремителният ръст на космически обекти повишава риска от космически катастрофи. Заради очакващия се увеличен трафик може да се стигне до аварии или унищожаване на спътниците, което ще доведе до милиони долари загуби за техните собственици.
Мисията на LeoLabs е да сведе до минимум количеството на аварийните ситуации. На 14 октомври стартапът от Менло-Парк обяви за започване на експлоатацията на третата си радиолокационна станция в Нова Зеландия. Станцията ще осигури проследяването на космически обекти, които даже не надвишават 2 см. Това сериозно ще разшири и без това голямата база за проследяване на LeoLabs. Компанията следи вече 13 000 обекта, а с новата станция, по нейни твърдения, ще може да осъществява мониторинг на повече от 200 000 космически обекта.
Стартапът е създаден през 2016 година за развитие на резултатите от изследванията на SRI International, дъщерна организация на Стандфорфския университет. Основателят и генерален директор на LeoLabs Дън Сеперли разказва, че когато той се е занимавал в SRI International с радиоастрономия, постоянно е получавал молби за помощ от по-малки оператори на спътници за точното определяне на местоположението на орбита на тяхното „имущество”.
За тази цел екип под ръководството на Сеперли са използвали технология, разработена от учените от университета за разделяне на космическия боклук и спътниците от обектите, представляващи научен интерес. Доработвайки тази технология, бъдещите служители на LeoLabs са се научили еднакво ефективно да проследяват и изкуствените, и естествените обитатели на земната орбита.
Освен в Нова Зеландия , стартапът има радиолокационни станции на Аляска и в Тексас. Сеперли планира да увеличи количеството станции до шест. По тази причина компанията е привлякла $19 милиона венчърни инвестиции. Те ще се използват за по-нататъшна разработка на специализирания софтуер на компанията и за развитие на радиолокационната инфраструктура. Като цяло, LeoLabs работят доста по-пестеливо, отколкото подобни правителствени проекти, такива като Space Fence от структурата на Военно-въздушните сили на САЩ. Бюджетът на държавния конкурент е повече от $1,5 милиарда.
„Това е правилния проект в правилното време – казва Чад Андерсън,основател на инвестиционната компания Space Angels и един от основните инвеститори в LeoLabs – Те ще удовлетворяват голяма и все по-нарастваща необходимост от такъв вид услуга. Техният успех ще гарантира и успеха на космическата икономика като цяло.”
За да предават на клиентите си данни за спътниците и космическия боклук, LeoLabs предлага абонамент за стандартния си софтуерен продукт с името LeoTrack. Компанията разработва и персонално програмно осигуряване. Търсенето на продукта е доста голямо, тъй като освен операторите на спътници и правителствени организации, в данните са заинтересовани и застрахователите, които трябва с максимално внимание да оценяват рисковете от космически катастрофи и аварии. В LeoLabs разчитат, че все повече компании от най-различни отрасли ще започнат да се интересуват от космоса. Потребители на изображения, на радиолокация, на интернет-комуникации са само някои от потенциално заинтересованите клиенти от услугите на стартапа.
„Ние ще позиционираме LeoLabs като платформа – резюмира Сеперли – Ще осигуряваме услуги по предоставяне на данни и ще разширяваме сътрудничеството си с клиенти и партньори, желаещи да разработват собствено програмно осигуряване на база на нашия софтуер. Те ще създават приложения на тясноспециализирани пазари. Така ние ще помогнем за появата на един абсолютно нов сектор в космическата екосистема”.