Дирижаблите може да се възродят благодарение на слънчева енергетика
В наши дни забравените дирижабли постепенно излизат от сянката. От момента на своето създаване те са станали значително по-надеждни и безопасни. Сега дирижаблите не се пълнят с лесно възпламенимия водород, а с хелий. Могат да висят във въздуха седмици подред и тежат несъизмеримо по-малко от самолетите и хеликоптерите. Междупрочем , още до известната катастрофа на дирижабъла „Хинденбург”, изгорял за секунди при кацането си над Лейкхърст, Ню Джърси през 1937 година, числото на загиналите при нещастни случаи с дирижабли са били два пъти по-малко от числото на жертви със самолети.
Но трагедията с „Хинденбург”, отнела живота на 39 човека, практически е поставила кръст на развитието на този вид транспорт. Сега дирижабли могат да се видят от време на време на спортни мероприятия или при използването им за рекламни цели. Но с развитието на слънчевата енергетика, тези изключително практични летателни апарати могат да получат право на втори живот.
Наскоро британската авиационна компания Varialift AirShips обяви за създаването на прототип на дирижабъл със слънчеви елементи. Предвидено е сериозно техническо преоборудване на летателния апарат. Дирижабълът ще бъде напълно алуминиев, ветроустойчив и защитен от течове. Дирижаблите са несравнимо по-бавни от самолетите, но в сферата на товарните превози, те са значително по-изгодни от гледна точка на експлоатационните разходи.
По предварителни разчети, разходите за подръжка и експлоатация на Varialift ще бъдат 10% от същите разходи за самолет, което е съпоставимо с разходите за превоз на товари с автомобилния и железопътен транспорт. Освен това вертикалното излитане и кацане на летателния апарат позволява достъп до труднодостъпни райони, където няма съответстващата инфраструктура, като летища например.

Най-големите дирижабли ще могат да превозват товари с тегло до 250 тона, което е почти два пъти повече от това, което може да издигне Boieng 747. Освен това Varialift ще може да превозва товари с абсолютно всякакви размери, което разширява възможното му използване.
Очаква се прототипът на Varialift да бъде готов след 6 месеца, но подобни дирижабли на слънчеви батерии вече се използват. Такъв дирижабъл е китайския Yuanmeng, чието име на китайски означава „мечта”. Най-големия дирижабъл в Китай се експлоатира от 2015 година и по думите на неговите конструктори, може да се намира във въздуха 6 месеца подред. В момента той се използва за връзка и наблюдение.
Може би търговското използване на дирижабли, работещи на слънчева енергия за превозване на товари засега и да изглежда утопична, но тя е много по-осъществима, отколкото можем да си помислим. Потвърждение за това може да послужи безпилотния стратосферен дирижабъл Stratobus, който също ще работи на фотоелектрически елементи.