Милиард за три години: как нефтеното лоби купува бъдещето на планетата
Петте най-големи световни нефтени компании са изхарчили от 2015 година досега един милиард евро, за да блокират и отслабят законодателствата по въпросите на климатичните изменения. Официално те са за преминаване на алтернативни източници на енергия, но в действителност единствено разширяват своята дейност в сектора. А това може скъпо да струва на милиарди хора.
Съгласно доклад на Influence Map, петте най-големи нефтени компании – „Бритиш Петролиум” (BP), „Шел” (Shell), „Ексон Мобил” (Exxon Mobil) , „Шеврон” (Shevron)и „Тотал” (Total) от 2015 година до сега са похарчили един милиард евро за блокиране и отслабване на законодателството по въпросите на климатичните изменения.
След като на 12 декември 2015 година правителствата на 195 страни одобриха Парижкото споразумение, международната общност предприе твърде малко крачки за да конкретизира и закрепи инициативите за намаляване на вредните емисии. Това с нищо неоправдано забавяне се дължи на невъзможността да се намери решение , в което да се съвместят исканията на „развитите” и „развиващите се страни”. Но това не е всичко. Преговорите по климатичните изменения, в същност се спъват три години, в това число и от постоянното лобиране , провеждащо се от големите многонационални компании, които са в най-различни сфери на обществения и икономически живот.
Доказателства за тази интензивна дейност по оказване натиск на институционално ниво можем да видим в доклада на Influence Map, британска организация, която е проследила пътищата на паричните средства в този отрасъл и изяснила техното местоназначение. Става въпрос за един милиард евро, похарчен от петте компании, докато техните пресслужби публично твърдяха, че те имат положително отношение към постепенния преход към алтернативни източници на енергия, скривайки истинските си стремежи.
По думите на Едуард Колинс (Edward Collins), ръководител на екипа провел разследването „нефтените гиганти представляват ключовия фактор, който оказва натиск за да забави, отслаби и блокира провеждането на реална ефективна политика в сферата на климата”.
На фона на предложенията за реална политика, големите нефтени играчи не проявяват голям ентусиазъм. Те поддържат единствено частичното прилагане на мерките за защита на климата и то на база на пазарните механизми и новите технологии, докато в последния доклад на Междуправителствената група към ООН по измененията на климата е показано, че ние се намираме на прага на ключови промени. Не е достатъчно да се доверяваме на пазара. Необходимо е да се предприемат незабавни мерки и рязко да се съкрати използването на изкопаеми горива, за да се избегнат опасните климатични изменения. Най-сериозните последствия от глобалното затопляне – суша, наводнения, нехарактерно високо температури – ще засегнат милиони хора и ще причинят загуби за милиарди долари, ако властите не могат оперативно да предприемат радикални мерки в сферата на климата. В рамките на тази стратегия трябва кардинално да се преразгледат направените и бъдещи инвестиции, като най-замърсяващите да бъдат подложени на строго регламентиране.
Сега става точно обратното. Петте най-големи нефтени компании, попаднали в проучването на Influence Map, са реализирали за миналата години печалби в размер на 55 милиарда долара и почти цялата от нея е свързана с нефт и газ. В 2019 година те планират да инвестират като цяло около 115 милиарда е енергийния сектор, от които само 3% са средствата, свързани с проекти за намаляване на изхвърлянето на вредни емисии. В идеално съответствие с техния ключов бизнес, лобирането , показано в британския доклад, съответства на конкретните им цели: да се увеличи добива на нефт и газ по море и суша, да се лиши от смисъл поставянето на норми по изхвърлянето на метан, да се избегне данък върху емисиите и да се спре политиката, насочена за стимулирането на преминаването към електродвигатели.
Всичко е предвидено. Например, знаейки, че днес социалните мрежи са прекия път към обществото и инструмент за създаване на критична маса около едни или други идеи, компанията „Ексон” е похарчила 400 000 долара за един месец само в САЩ за 360 публикации. Във всичките от тях се е подчертава преимуществата от увеличаването добива на изкопаеми горива.
„Те публично поддържат движението за защита на климата, като същевременно оказват противоположен натиск срещу промяна на досегашната политика”,– отбелязва Колинс. – Те поддържат решенията за намаляване на вредните емисии, но инвестициите им са насочени за увеличение добива на изкопаеми горива”. Това лицемерие може да струва много скъпо на милиарди хора.