Представен е суперефективен водороден двигател с вътрешно горене с КПД от 60%
Американският стартъп Astron Aerospace представи революционен двигател с вътрешно горене, който е в състояние да постигне топлинна ефективност от 60% и напълно елиминира емисиите на азотен оксид (NOx). Тази иновативна технология има потенциала да промени бъдещето на транспортната индустрия, като предостави високоефективно и екологично решение за двигателите с вътрешно горене.
Новият двигател H2Starfire използва за гориво водород, което само по себе си го прави перспективен от гледна точка на опазването на околната среда. Основното му предимство обаче е почти пълната липса на вредни емисии, което позволява да се избегне замърсяването на околната среда. Според разработчиците, когато водородът изгаря в двигателя, се образуват само вода и топлина, а емисиите на NOx, основна причина за замърсяването на въздуха, са напълно елиминирани поради уникалния дизайн на двигателя и горивната система.
Дизайнът на H2Starfire напомня на роторен ванкелов двигател, но с интересна особеност: няма планетарни зъбни колела и апексни уплътнения. Вместо това има два противоположно въртящи се вала, които имат допуски по-малки от 0,1 mm, и използват керамично покритие и титан за предотвратяване на изтичането на сгъстения газ и намаляване на термичната деформация.
Високото ниво на топлинна ефективност от 60% е друго значимо постижение, превъзхождащо това на повечето съвременни двигатели. Топлинната ефективност на двигателя представлява неговата способността да преобразува енергията, доставена от горивото по време на горенето, в механични характеристики и за сравнение, традиционните бензинови и дизелови двигатели имат ефективност от около 30-40%. Постигането на такива показатели при новия двигател е станало възможно благодарение на използването на специални технологии за охлаждане и оптимизирана система за подаване на гориво.
От Astron твърдят, че са постигнали такава невероятна ефективност за двигател с вътрешно горене благодарение на двата комплекта противоположно въртящи се ротори: преден алуминиев за всмукване и компресиране и заден титаниев за разширение и изпускане. По този начин компанията е успяла напълно да премахне необходимостта от водно охлаждане, намалявайки теглото и сложността на устройството.
Работата на двигателя се осъществява при въртене на 270°. Двигателят работи на празен ход при 1000 оборота в минута и увеличаване до впечатляващите 25 000 оборота в минута, което перфектно е синхронизирано благодарение на набор от свързващи зъбни колела на горния и долен вал. За да придобиете представа как работи двигателят, може да прегледате публикуваното от Astron кратко видео:
Разработчиците заявяват, че новият водороден двигател с вътрешно горене може да стане важна стъпка към създаването на екологичен транспорт, особено в контекста на глобалния стремеж за намаляване на емисиите на парникови газове. Ако в бъдеще технологията H2Starfire се развие успешно, тя със сигурност ще намери приложение в автомобилостроенето, корабостроенето и дори в авиацията, предлагайки алтернатива на електрическите двигатели и традиционните двигатели с вътрешно горене.
От Astron планират да започнат тестове на двигателя H2Starfire върху реални превозни средства през следващите няколко години и ако всичко върви по план, масовото производство може да започне в началото на следващото десетилетие.