Как да използваме закономерностите на възприятията за по-добро обучение?
Нашето обучение зависи от това как ние възприемаме информацията. Понякога, не виждайки това, което ни „показва света“, ние правим грешки. Затова е важно да се знае как действат възприятията в процеса на възприемане на информацията и как това може да бъде използвано при обучението, отчитайки техните особености.
Как работят възприятията
Въпреки че такива действия като четенето на книга, гледането към летяща птица, опарването на горещ чайник са устроени различно, те започват почти по един и същ начин. Ние и нашият мозък се сблъскваме със стимул, получаваме от него импулс и след това реагираме на него, например продължаваме да гледаме към небето или си дръпваме ръката от чайника.
Възприятието протича мигновено и без участието на съзнанието. Например, светлината попада на очната ретина, импулсите тръгват по зрителните нерви към нужните места в кората на главния мозък и се преобразуват в зрителен образ. Този процес протича автоматично.
По-подробно зрителното възприятие се състои от следните етапи: взаимодействие със стимула, отразяване на светлината върху ретината, трансформирането на светлината в електрически сигнал, „пътешествие“ на сигнала по зрителните нерви към зрителната кора, формиране на образа на предмета. На самия финал на този процес човек осъзнава, че той вижда дадения обект. След това най-често възниква някакво действие: понякога премигваме, друг път по-внимателно се вглеждаме в обекта или пък се приближаваме към него.
Колкото е по-сложен обектът, който ние разглеждаме, толкова повече фактори влияят за неговото възприятие. Даже гледайки към лампа, ние отчитаме предишния си опит и можем неправилно да оценим нейния цвят. Например ако преди това в нашата стая постоянно е светила зелена лампа, то ние можем да се усъмним дали сегашната светлина е с нормално зелен или светло зелен цвят. Когато човек формира зрителното си впечатление за друг човек, се включват допълнително още повече фактори: на нас ни влияят очакванията от срещата с този човек, позицията, която той заема и други подобни. Освен това в действие влизат и стереотипите. В автобус вие сигурно ще предпочетете да седнете до дребничка възрастна дама, отколкото до небръснат мъж с мръсно яке, въпреки че „бабичката“ може да се окаже опитна джебчийка или пък да ви въвлече в неприятен за вас разговор.
При това, въпреки че човек може да греши в своите прогнози при възприемането на лицата на хората отсреща, той ги възприема и ги запомня ефективно. Във всеки случай по-ефективно, отколкото даден текст. Съгласно проведени изследвания, хората са способни да запомнят повече от 2 хиляди изображения и да ги възпроизвеждат с точност до 90%, а от текста те запомнят само 30%, а от устен разказ – само 10%.
Как децата възприемат информацията
За разлика от възрастните, децата са способни да разделят информацията от своите сетивни органи и затова възприемат визуалния свят по по-различен начин, показват най-новите изследвания в тази област. Учени от Университетския колеж в Лондон са открили, че децата по-малки от 12 години, не обединяват различната сензорна информация, за да осмислят света около себе си, както правят възрастните. Това се отнася не само до съчетаването на различните възприятия, такива като зрение и звук, но и към различните аспекти на зрителното възприятие.
В изследването било изучавано по какъв начин децата и възрастните съчетават информацията от по-далечна перспектива и бинокулярна дълбочина. Учените са помолили децата и възрастните, на които поставяли 3D очила, да сравняват две наклонени повърхности и да определят, коя от тях е „най-плоска“, отчитайки перспективата и бинокулярната информация поотделно или заедно. Чак след 12 –годишна възраст децата започвали да обединяват перспективата и бинокулярната информация, за да повишат точността на своите съждения, както правят възрастните хора.
Това е добре, и не е добре. От една страна, децата по-лошо конструират зрителните образи и могат да грешат в измерването на разстоянията. От друга страна, те по-добре разделят едната информация от другата, а значи са по-малко изложени на опасността от зрителни илюзии и изкривяване на информацията.
Разбира се, децата доколкото могат, обединяват информацията от различните източници. В противен случай те нямаше въобще да могат да се обучават. Изследвания показват, че от съвсем ранна възраст децата по-добре запомнят наименованията на предметите, ако с произнасянето на думата, обозначаваща дадения предмет, те го държат в ръката си, главичките им са в устойчиво положение или предметът се намира максимално близко, тоест зрителният образ и неговото наименование, произнесено от родителите, се съчетават и детето научава много по-лесно думата.
Как да подобрим обучението, използвайки възприятията
– Доверявайте се повече на зрителните си възприятия. Повече от 50% от информацията за света човек получава с помощта на зрението. И въпреки че човек може понякога да греши, разчитайки на зрението си, използването на повече визуална информация при обучение е най-доброто решение. Рисунки, картички, диаграми помагат по-добре да се усвои и запомни информацията. Още по-добре човек възприема анимирани изображения и затова все по-голяма популярност придобиват подобни обучаващи клипове на YouTube и други платформи.
– Възприемайте информацията на сравнително малки „дози“. Ако наведнъж „добавим“ в мозъка си твърде много информация, може да настъпи колапс на възприятията. Работата е там, че мозъкът съотнася всеки нов образ с вече наличната информация. Ако му се налага да върши тази работа с прекалено много образи, той по-бързо се изморява и информацията бързо „изчезва“ от главата. Даже да ни се иска да учим и още и още, важното е да се правят почивки.
– Занимавайте се с интерес. Вниманието силно влияе на нашите възприятия, като ние особено добре възприемаме информация при непринудено внимание. Нас просто ни привлича информацията, която изучаваме и не ни се налага да хабим енергия за използване на силата на волята си, за да се концентрираме. От друга страна в човек съществува и постнепринудено внимание. Например, когато човек се заема със сложна задача, той започва да изучава условията и и му се налага да задейства принудително вниманието си, а като цяло обучението протича тежко. Но, решавайки първата задача, той получава „възнаграждение“ от мозъка и след това процесът тръгва по-леко: вниманието става непринудено, тъй като заниманието ни става интересно и приятно.
– Редувайте различните видове възприятия. Първо, трябва да се знае, че сетивните органи се изморяват чисто физически. Нужно ни е много добро осветление и подходяща поза, за да можем да четем с часове без да се прояви ефекта на изморените очи. Освен това, при смяната на вида възприятие информацията се възприема по-лесно.
– Използвайте синтезия или асоциации. Синтезията представлява ефекта на възприятие , при който се смесват усещанията от различен вид, например да се чуват цветове или да се чувства цвета на звука. По принцип синтезията се смята за вродено свойство, но е възможно то да бъде развивано с помощта на метода на асоциациите. Ако вие слушате инструментална музика и едновременно четете книга, можете да постигнете ефект, при който части от текста да се асоциират с части от мелодията. Това понякога помага за по-доброто запомняне на информацията.
– Използвайте стереотипи. Въпреки че стереотипите пречат при възприемането на обектите, тези грешки могат да се използват за по-добро усвояване на информацията. Например, ако ви е е нужно да запомните героите от книга, може да приписвате на отрицателните герои качества, които вие смятате за отрицателни, а за положителните да постъпвате точно обратно.