fbpx
ПсихологияЧовекът

Емоции под маската: ще се научат ли децата да ги разпознават?

Пандемията, причинена от коронавируса, може да бъде опасна за емоционалното здраве на децата, но не бързайте да изпадате в паника – в тази ситуация има и положителни аспекти. Много родители са загрижени за дългосрочното въздействие на носенето на маски върху речта и социално-емоционалното развитие на децата им. Има ли някакви изследвания в подкрепа на тези опасения?

Ще повлияят ли маските на речевото развитие на детето ми?

Бебетата започват да гледат областта на уста през първите няколко месеца от живота си и разчитат главно на визуални знаци от устните, когато се учат да говорят. Изследванията показват, че бебетата, които гледат по-често към устните, когато говори възрастен, демонстрират по-богат речник. Способността да се гледат устните обаче не е толкова важна за развитието на речта, тъй като дори децата с тежки зрителни увреждания се научават да говорят сравнително лесно.

Някои родители обаче се чудят до каква степен малките деца разбират речта, когато възрастните около тях носят маски. Окуражаващо е, че последните проучвания показват, че бебетата и малките деца нямат затруднения да разбират познати думи, когато се говорят през обичайна хирургическа маска. Но прозрачните защитни щитове затрудняват разбирането, което според авторите е свързано с изкривяване на визуалните сигнали на лицето.

По този начин способността да се виждат устните е важна, но не е задължителна за развитието на речта и детето ви вероятно ще може да разбере повечето от думите през нормална маска.

Ще повлияят ли маските на емоционалното развитие на детето ми?

Много родители и настойници също така изразяват загриженост, че маските ще повлияят на способността на децата да разпознават емоциите по лицата и това ще се отрази негативно на емоционалното им развитие. Изследванията показват, че децата над 3 -годишна възраст могат да определят израза на емоции само по очите. Въпреки това, както може да се очаква, точността на това разбиране е по-ниска от определянето на настроението по цялото лице. Изследванията показват също така, че и възрастните и децата, когато не са сигурни относно интерпретацията на определена емоция, разчитат на устните.

Интересното е, че когато не се виждат устните, положителните емоции се разпознават по-трудно , а последните проучвания показват, че маските правят лицата да изглеждат по-малко щастливи, което означава, че при децата ще има по-малка вероятност да възприемат положителни емоции от други хора, ако те носят маски.

Друго скорошно иследване е установило, че както възрастните, така и децата (на възраст от 3 до 8) са с нарушено разпознаване на емоции, когато други хора носят маски. Този ефект е особено забележим при деца на възраст от 3 до 5 години. Способността да се четат израженията на лицето е особено важна за децата в предучилищна възраст, тъй като те, като правило, все още не са в състояние да вземат предвид конкретната ситуация при тълкуването на емоциите, както могат да направят възрастните и по-големите деца.

Бебетата силно се влияят от емоциите на своите родители или настойници, и те използват така наречената „социална референция“, за да се свързват с емоциите на възрастните и да разбират как трябва да се държат в различните социални ситуации. Когато възрастните носят маски, социалната референция е трудна. Освен това маските пречат на спонтанната емоционална мимикрия (явление, при което човек автоматично имитира емоционалния израз на другия човек). Спонтанната мимика на лицето е важна за разпознаване на емоциите и развиването на емпатията.

От всичко това следва, че децата все още могат да четат някои емоции от лицата под маски, но това им се отдава по-трудно, особено за малките деца. Тоест, носенето на маски все пак влияе на процеси, които са важни за емоционалното развитие, такива като социалните референции и емоционалната мимикрия.

Как могат родителите и настойниците да помогнат на децата за речевото и емоционално развитие през това време?

Можете да опитате да компенсирате отрицателното въздействие на маските върху речта и емоционалното развитие, като използвате следните стратегии:

1. Общувайте повече лице в лице у дома (или когато можете безопасно да премахнете маската си). Пейте песни, играйте на игри и с любимите играчки на децата, за да задържите вниманието на детето върху лицето си.

2. Когато е възможно, акцентирайте на думите. Споделете какво правите и какво прави вашето дете, играйте на игри с думи, пейте и четете книги.

3. Използвайте други подсказки, за да помогнете на децата да разберат вашите думи или емоции, докато носите маска, като например да използвате по-жива интонация, когато говорите, да движите очите си според това, което казвате, и да използвате жестове и тон на гласа, за да подчертаете емоциите си. Учете децата да правят същото. Изследванията показват, че възрастните и децата разчитат на устните за дешифриране на емоциите, затова подчертавайте емоциите си при всяка възможност.

4. Говорете силно и ясно, за да могат децата да ви разберат през маската. Премахнете отвличащите фактори или фоновия шум.

5. Покажете на децата различни лица без маска и след това организирайте модифицирана игра в „peek-a-boo“, с покриване на устата, а не на очите, и показваща различни изражения. Това ще помогне на детето ви да разпознава други особености на лицето, свързани с различни емоции.

6. Носейки маска, играйте на игратa „познай какво ми е лицето“ или „познай какво казвам“. Оставете детето да следи за очите и веждите ви, да се вслушва внимателно в гласа ви и да обръща внимание на ръцете ви, за да познае за какво става въпрос.

7. Останете позитивни. Умението да се интерпретира езика и да се разпознават емоциите на лицата зад маските, в крайна сметка ще подобри социалното и емоционалното развитие на вашето дете, тъй като то се научава да забелязва по-фини социални сигнали като тон на гласа и езика на тялото.

Това не означава, че децата и родителите им не трябва да спазват препоръките на здравните власти за носене на маски. По-скоро се предполага, че в този труден момент е необходимо да се търси баланс между физическото здраве на децата и тяхното социално и емоционално развитие.

Източник

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x