fbpx
АкцентиКлимат и екологияПрирода и общество

На електромобилите са им нужни ценни метали вместо нефт. Чисти ли са „чистите” технологии ?

Нарастващото търсене на електрически превозни средства е важно за намаляване на въглеродните емисиите от транспорта, но също така това ще доведе до необходимост от добив на метали, от които някои са от категорията на редкоземните. Без внимателен подход бихме могли да създадем нови екологични щети, докато се опитваме да решим екологичен проблем.

Някой еколози си представят бъдещето, в което електромобилите ще изкарат нефтените компании от бизнеса. Компаниите ще прекратят да вкарват канцерогени в земята за да разбият твърдите сланцеви породи, скриващи запасите на черното злато. Нефтените монстри никога повече няма да добиват нефт от океанското дъно, позволявайки на тази лепкава, черна течност да излиза на повърхността на световния океан и никога повече няма да сме заплашени от екологични катастрофи като тази в Мексиканския залив през 2010 година. За да попаднем в това бъдеще, когато на нас няма да ни е нужно да добиваме нефт от земните недра, ще ни е нужен добив на повече метали. Това по-добре ли е, или по-зле?
Също, както при слънчевите панели и ветрогенераторите акумулаторите на електромобилите се изработват от едни от най-труднодостъпни метали на земята – диспрозий, неодим, манган, кобалт и литий. Ако приемем, че страните по света приемат радикални решения за спазване на Парижкото споразумение за климата за не превишаване на границата от 1,5 градуса глобално затопляне на планетата (невероятно оптимистичен сценарий), то на производителите на електромобили ще са им необходими много повече от тези метали. По експертни оценки в такъв случай, заради повишеното търсене на електромобили , на пазара на кобалт и литий търсенето ще надхвърли предлагането още през 2022-2023 година.

Рециклирането може да компенсира нарастващото отваряне на нови мини

Ново изследване на Института по устойчиво развитие към Технологичен институт на Сидней (UTS) разкрива, че при сценарий със 100% възобновяема енергия до 2050 година, търсенето на метали за електрически превозни средства и технологии за съхранение на възобновяема енергия може да надвиши резервите за кобалт, литий и никел.
„Днес ние добиваме относително не голямо количество литий. През 2023 година ще използваме много повече акумулаторни батерии за електромобили и за съхраняване на енергия”, казва Елза Доминиш, водещ автор на изследването. Тя обяснява, че на компаниите ще им се наложи да търсят много повече кобалт и литий за да удовлетворят растящото търсене на електромобили. За да не увеличават обемите добити метали, компаниите трябва да започнат да въвеждат отговорни практики за утилизирането на старите акумулаторни батерии.
„Ние можем да извличаме приблизително 95% от лития с помощта на вече съществуващите технологии, но обикновено решаваме да не правим това”, казва Доминиш. „Към настоящия момент се утилизира само малък процент от лития. Преработвателите извличат само по-скъпите метали, такива като кобалт и никел.”
Изследването показва, че ако 90% от кобалта, използван в акумулаторите за електромобили и съхраняване на електроенергия бъде преработван, то до 2050 година търсенето на кобалт ще намалее наполовина.
Търсенето на литий също може да се превърне в проблем. Очаква се част от сега използваните литиево-йонни акумулаторни батерии да бъдат заменени с литиево-серни, в които ще се използва повече литий. Затова компаниите трябва да утилизират не само по-скъпо струващите кобалт и никел, но също така литий и манган.
Ако компаниите не предприемат необходимите отговорни практики, то ще се налага отварянето на все повече нови мини за добив на тези метали, какъвто процес тече и в момента.
Чистата енергия не е толкова чиста

Без предприемане на необходимите мерки, използването на чиста енергия действително може да стане източник на нови екологични и социални проблеми.
Например добивът на редки метали изисква големи количества вредни химикали, а като резултат от процеса се получават голямо количество твърди отпадъци и отпадъчни води, които замърсиха много села в Китай.
Добивът на мед също доведе до замърсяване на огромни площи от скъсването на стените на хвостохранилища, включително в САЩ и Канада.
Понастоящем голяма част от световния добив на кобалт постъпва от Демократичната република Конго. Там индивидуални миньори, от които десетки хиляди са деца, събират около 20% от кобалта. Тези миньори могат цял ден да събират кобалт с ръце за да продадат след това своя добив на търговеца за 1-2 долара. Като правило те нямат защитна екипировка, такава като ръкавици и маски и затова те постоянно вдишват кобалтов прах, който може да бъде опасен за белите дробове.

Добивът на литий не се извършва по този начин, но и при него има екологични проблеми. На солните езера в Аржентина, Боливия и Чили (регионът с най-голям процент от добива на литий), миньорите черпят вода , богата на литий и я преливат в плитки водоеми, където водата се изпарява оставяйки след себе си сол, съдържаща литий. Компаниите, занимаващи се с този добив използват подземни води, които са крайно необходими в тези засушливи и пустинни райони.
Авторите на изследването апелират, че ако необходимото количество метали не може да бъде постигнато чрез рециклиране, то компаниите трябва да се снабдяват чрез проверени сертификационни схеми, например стандартът IRMA ( IRMA Standard for Responsible Mining), гарантиращ отговорен добив на природни изкопаеми.

Как трябва да изглежда устойчивата кръгова система за използваните метали в електромобилите

Компаниите, в тази сфера трябва все повече да въвеждат отговорни практики за рециклиране и снабдяване.
Рециклирането може да става на два етапа. На първия етап старите акумулатори от автомобилите, които нямат вече необходимият капацитет за използването им в електомобилите, могат да се използват за домашни акумулатори, съхраняващи електричество генерирано от слънчевите панели.
Следващият етап на рециклирането е извличането на всички използвани металите. На този етап от особена важност е разработването на нови технологии, помагащи за максимално извличане на използваните металите.
Повече утилизация означава по-малко добив и това е добре. Но така или иначе добивът на метали ще продължи. Затова е много важно автомобилните компании публично да се да се ангажират с отговорни практики за снабдяване, включващи все повече сертифицирани доставчици. Така все повече добивни компании ще трябва да спазват тези стандарти, което ще намали отрицателните последици от добива на ценната суровина, такива като увеличаване на бедността, неспазване на човешките права и замърсяване на околната среда в местата, където се добиват тези метали.

Източник

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x