fbpx
Изкуствен интелектИкономикаНа фокусНаука и технологии

Boss Ex Machina: Ще започнат ли технологиите с изкуствен интелект да заемат ръководни позиции?

Много е вероятно в бъдеще ръководителите на компании да бъдат уязвими от загуба на работните си места за сметка на системи с изкуствен интелект, точно както и обикновените служители.

Програмите за изкуствен интелект имат потенциала напълно да променят професионалния свят. Една група служители, а именно тези на ръководни позиции, които и така вече са под постоянен стрес, изглеждат особено уязвими. Те анализират нови пазари и идентифицират бъдещи тенденции – един компютър може да направи това доста по-бързо и по-ефективно. Те прекарват по-голямата част от времето си в общуване с колеги, трудоемка дейност, която може да се автоматизира с помощта на генератори на глас и изображения. Понякога те трябва да вземат сложни решения – кой би могъл да бъде по-безпристрастен от една машина в такава ситуация?

И накрая, тези служители получават високи заплати, което означава, че намаляването на разходите от заместването им ще бъде значително.

Използването на изкуствен интелект поставя под съмнение необходимостта от изпълнителен директор почти толкова, колкото поставя под въпрос необходимостта от автор на новини или служител по обслужването на клиенти. Напълно автоматизираните производства или така наречените „тъмни фабрики“ може скоро да имат двойници на самия връх на корпоративната йерархия – напълно автоматизирани системи за управление или „тъмен борд на директорите“.

И това не е просто фантазия за бъдещето. Няколко успешни компании вече са започнали да експериментират с ИИ лидерство, дори ако засега това може би до известна степен е рекламен маркетингов трик.

През последната година и половина, откакто OpenAI пусна ChatGPT през ноември 2022 г., ИИ беше рекламиран като решение на всякакви корпоративни проблеми. Миналата година Силиконовата долина инвестира 29 милиарда долара в разработването на системи с изкуствен интелект и в момента активно ги продава. Дори в сегашната си опростена форма системите с изкуствен интелект, които имитират човешкото мислене, намират особено силен отклик в проблемни компании, които нямат какво да губят и им липсва силно ръководство.

„Ако една компания е в затруднено положение, обикновено първото нещо, което трябва да направи е да смени оперативното си ръководство. Най-вероятно трябва да задържите няколко човека, които ще мислят отвъд машините“, казва Сол Дж. Берман, бивш старши партньор в консултантските дейности на IBM. „Като цяло промените, които ИИ ще донесе в корпорациите на най-високите стратегически нива на управление, ще бъдат същите или даже по-големи, отколкото на по-ниските нива.“

Самите изпълнителни директори изглеждат ентусиазирани от тази перспектива или може би просто вече се смиряват пред съдбата.

Платформата за онлайн обучение edX, създадена от екип от Харвард и Масачузетския технологичен институт (MIT) и явяваща се част от 2U Inc., е анкетирала стотици ръководители по тази темата миналото лято. Отговорите били поразителни. Почти половината, 47% от анкетираните, отговорили, че „по-голямата “ или „всичката“ дейност на висшия персонал трябва да бъде напълно автоматизирана или заменена с изкуствен интелект. Тоест дори ръководителите смятат, че в по-късната дигитална ера те ще станат излишни.

Когато Анант Агарвал, основател на edX и бивш директор на Лабораторията за компютърни науки и изкуствен интелект в MIT, за първи път видял цифрата от 47%, спонтанната му реакция му била следната:

„Струваше ми се, че ръководителите ще кажат нещо съвсем различно. Отначало мислех, че те ще кажат: „Можете да замените всички служители, но не и мен“, казва той. „Но замисляйки се по-надълбоко констатирах, че 80% от работата, която върши един изпълнителен директор, може спокойно да бъде заменена от информационни технологии.“

Тези дейности включват съставяне на документи, анализ и работа със служителите. По-точно, когато ИИ достигне нивото, което създателите му обещават, това ще позволи да се оптимизира работата на висшия мениджмънт и в същото време да се намали броя му.

„Някога хората са били делени на такива, които могат и не могат добре да смятат“, обяснява Агарвал. „След това се появил калкулаторът, който се превърнал в страхотен уравнител. Смятам, че ИИ ще направи абсолютно същото с компетентността.“

В поп културата идеята за робота – бос съществува от дълго време. Първото използване на фразата “шеф робот” е било през 1939 г. в разказ на Дейвид С. Кук, публикуван в списание „Научна фантастика“. И това не било обнадеждаваща история за мъдър наставник и взаимна подкрепа.

„Помнете“, казва героят от разказа, роботът шеф е моето фотонно оръжие, което стреля по-бързо, отколкото вие можете да избягате, така че дори не се опитвайте.“

След това се появиха много научнофантастични истории и филми, които описват връзката между човека и машината в подобна мрачна светлина. Но изглежда, че истинските хора с готовност прегръщат тази идея. В изследване, проведено през 2017 г. сред 1000 британски работници, 42% са заявили, че би им било „комфортно“ да изпълняват разпореждания от компютър.

Много преди настоящия бум на изкуствения интелект, тогавашният ръководител на китайската компания за електронна търговия Alibaba Джак Ма, , прогнозира, че до 30 години „ много е вероятно робот да бъде на корицата на списание Time като най-добър изпълнителен директор“. Той отбеляза, че роботите са по-бързи и по-рационални от хората и не се ръководят от емоции, например гняв или страх.

Китайската компания NetDragon Websoft, специализирана в онлайн игри, в която работят около 5000 души, през 2022 г. е “назначила” програма с изкуствен интелект на позицията „главен изпълнителен директор по заместване“ и даже са и дали име – Танг Юй.

„Ние вярваме, че ИИ е бъдещето на корпоративното управление“, казва основателят на компанията Децян Лю, добавяйки, че това е част от навлизането на NetDragon в професионалната общност на метавселената.

Танг Юй, олицетворяваща жена, не фигурира в онлайн схемата на ръководния персонал в NetDragon, но миналия месец компанията обяви, че тя е спечелила престижната титла „Най-добър виртуален служител на годината в Китай“ на Форума на китайската цифрова индустрия.

На другия край на света, престижната полска компания за ром Dictador обяви през ноември, че има изпълнителен директор –хуманоид с името Мика. В сайта LinkedIn Мика заявява, че „осигурява безпристрастен и стратегически избор, съблюдаващ интересите на организацията“.

Експерти в областта на изкуствения интелект отбелязват, че ние все още сме в началото на преходния период, но подчертават, че това се вписва в естественото развитие на нещата.

„Винаги сме възлагали работа на външни изпълнители. Сега правим същото с интелектуалните дейности, благодарение на изкуствения интелект” обяснява Винай Менон, който ръководи глобалната компания Korn Ferry, специализирана в информационно-комуникационните технологии. „Въпреки че в бъдеще може би няма да се нуждаем от същия брой ръководители, лидерство все пак ще е необходимо.“

Трябва да се отбележи, че хората осигуряват отчетност по начин, по който машините не го правят.

„Някои може да използват ИИ като начин да свалят от хората финансовата отговорност“, казва Шон Ърли, управляващ директор на консултантската компания Teneo. „Но в кой момент програмата ще почне да носи това бреме?“

„Никога“ — точно това е позицията, която една компания зае наскоро в съда. Клиент е завел исково дело срещу Air Canada за отказ да предостави намаление на билета, обещано от чатбот на уебсайта на авиокомпанията. Клиентът се обърнал с жалба до съда. В своя защита от Air Canada заявили, че не могат да носят отговорност за информация, предоставена от някой от нейните агенти, служители или ботове.

Съдията е отсъдил в полза на пътника, но това, че компанията е заявила, че не можете да се доверявате на нейната собствена програма с изкуствен интелект, не вещае нищо добро.

През изминалата година голяма част от дискусията относно изкуствения интелект на работното място се въртеше около това как обикновените служители са изложени на риск, когато компаниите въвеждат нови технологии. Автоматизацията, която е била изгодна за инвеститорите и ръководството, в исторически план винаги е излагала работниците на риск. Сега ситуацията започва да се променя. Изследователите предполагат, че автоматизацията на изпълнително ниво може даже да подобри живота на работниците на по-ниско ниво.

„Всеки, който е напреднал в кариерата си и може сам да се мотивира, повече не се нуждае от шеф“, смята Фийби У. Мур, професор по мениджмънт и бъдещето на трудовия пазар в Бизнес училището на Университета на Есекс. „В този случай софтуерът за самостоятелен мениджмънт може дори да подобри производителността на служителите.“

Пандемията стана сериозен ускорител в тази насока. Служителите натрупаха доста опит в дистанционното общуване с мениджъри, използващи съвременни технологии. Остана май само една крачка, когато от другата страна на екрана просто няма да има човек.

Източник

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x