fbpx
АкцентиНаукаНаука и технологии

Прекалената употреба на електронни устройства влошава възприемането на научна информация

Ново изследване открило взаимовръзка между прекалената употреба на електронни гаджети с влошаването на способностите да се възприемат сложни академични текстове.

Психолози и лингвисти от Пенсилванския университет (Univesity of Pennsylvania) изследвали как работи човешкия мозък при усилие да разбере сложни научни концепции. Учените се интересували не просто от това как се възприема сложна информация, но решили да проследят връзката между честото използване на смартфони и таблети със способността да се възприемат академични текстове. Резултатите от изследването са публикувани в изданието Scientific Reports.

В своя нов експеримент те използвали функционална магнитно-резонансна томография (фМРТ). Тази технология им позволила да оценят активността на мозъка, свързана с усвояването на информацията, постъпваща по време на четене.

В процеса на функционалната магнитно-резонансна томография, учените с помощта на специално устройство следели очите на 51-та, участващи в изследването, студенти. Така учените успели по-добре да оценят способността на читателите да следят научния текст.

В хода на изследването, участниците, намирайки се вътре в МРТ-скенера, трябвало да прочетат пет научни статии. Текстовете обхващали най-различни теми от математиката до GPS-технологиите, изследванията на Марс и околната среда. В края на всяка специализирана статия доброволците ги очаквал тест от 10 въпроса по прочетения материал.

Изследователите установили, че колкото повече (по собствената оценка на участниците) студентите зависели от своите електронни устройства, толкова по-слаба била активността на островния дял (lobus insularis) и долната челна гънка (Gyrus frontalis inferior) на главния мозък. Именно тези области се занимават с обработването на информация, концентрацията на вниманието и възприемането на езика.

По всяка вероятност, хората, свикнали да четат и пишат малки съобщения, могат да спрат да развиват умствените си способности, необходими за възприемането на няколко сложни концепции, разпределени по цялата научна статия. Именно със специфичната структура на научните текстове може да е свързано влошаването на възприемане на материала.

Работата е там, че информацията в такива статии е силно взаимносвързана и построена на йерархичен принцип. За да се разбере материала, от която и да е част на такова сложно съдържание, е необходимо да се запомнят множество обяснения, дадени в текста по-рано.

Прекаленото ежедневно използване на гаджети може да отслаби способността на хората да възприемат структурата на научните концепции. Научният познавателен процес, това не е случайно „събиране” на изречения или фрагменти от текст, а е умение да се обединят ключови понятия от този текст в ясна структура. С това при много студенти възникват проблеми.” – обяснява водещия автор на изследването професор Пинг Ли (Ping Li) в през-релийза на Пенсилванския университет.

Процесът на намаляване на активността на изучените структури на главния мозък като цяло е много подобен на загубването на тонус в мускулите при отсъствие на тренировки. Изследователите предполагат, че при често използване на едни части на мозъка и игнориране на други, незадействаните участъци сякаш отслабват, а тяхната работоспособност намалява.

Сегашното изследване се явява продължение на предишно, проведено през 2017 година, в което екипът на професор Ли констатирал, че хората, които често четат с помощта на електронни устройства могат да имат затруднения в разбирането на научни концепции.

В резултатите на изследването има известната нееднозначност, отбелязват специалистите и затова им предстои още много работа. Важното е да се разбере, че новите данни само посочват на връзката между прекаленото използване на електронните гаджети и намаляването на активността на специфични структури на мозъка. Да се твърди, че смартфоните и таблетите се явяват причина за влошената работа на дадени участъци на мозъка засега не би трябвало, предупреждава професор Ли.

В следващите изследвания учените планират да се заемат с изучаване на влиянието на мобилните устройства на различни по възраст групи хора. В частност, учените са сигурни, че за преподавателите в средните училища ще представляват интерес последствията от използването на електронни „помощници” в обучението на децата.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x